تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۴۱۰
کد خبر: ۱۰۰۱۸
سرویس خبر : انرژی
تأکید اوپکی‌ها بر کاهش تولید و رشد فعالیت‌های آمریکا نشان می‌دهد؛

تکاپوی بازار نفت برای عبور از دیوار هفتاد دلاری

می متالز - بازار نفت در روزهای اخیر شاهد تحولات بسیاری بوده است و رشد قیمت نفت در هفته‌های ابتدای سال 2018 تا نزدیک هفتاد دلار پیش رفت و سپس با کاهش رو به رو شد. بر اساس اخبار موجود می‌توان دریافت که رشد قیمت‌ها از آنجایی حاصل شده است که پایبندی اوپکی‌ها به توافق اوپک بیشتر شده است که در نتیجه آن مازاد عرضه از بازار برداشته می‌شود. اما این در حالی است که قیمت این محصول با توجه به این که تولید نفت آمریکا در روزهای اخیر افزایش داشت، با کاهش رو به رو شد.
تکاپوی بازار نفت برای عبور از دیوار هفتاد دلاری

به گزارش می متالز، اما در همین حال در طی نشست مونیتورینگ توافق اوپک صحبت هایی مبنی بر تجمیع جدی تولید کنندگان نفت برای کنترل تولید نفت به گوش رسید که نهایتا دلیلی شد برای افزایش قیمت نفت.

این در حالی است که به نوشته روزنامه تلگراف، پس از نشست کمیته نظارت بر پایبندی به توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک، عربستان و روسیه اعلام کردند: این توافق راه حل بی نظیری برای کاهش تولید نفت بود و اتحاد آنها می تواند پس از سال 2018 نیز ادامه یابد. به گونه ای که با وجود افزایش شدید تولید نفت شیل، ائتلاف اوپک و غیراوپک توانست مازاد عرضه نفت در بازارها که موجب افت قیمت های نفت می شد را کاهش دهد.

با این حال تلگراف نوشت: انتظار می رود الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در سال 2019 همزمان با شروع افزایش قیمت نفت، بتدریج از توافق کاهش تولید اوپک خارج شود تا با صدور ذخایر عظیم نفتی این کشور از موقعیت بوجود آمده، بهره برداری کند.

این در حالی است که روسیه و عربستان طی روز های گذشته اعلام کرده بودند که برای بهبود قیمت نفت به همکاری شان ادامه خواهند داد، چرا که از روند موجود در بازار راضی هستند.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش تولید نفت در نتیجه نشست اخیر خود در همین راستا اعلام کرد که با توجه به پایبندی بی ‌سابقه به توافق جهانی کاهش تولید نفت، ۲۰۱۷ سالی موفق برای امضاکنندگان این توافق بوده است.

این کمیته با استناد به گزارش کمیته مشترک فنی درباره ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، اعلام کرد در پی چند ماه عملکرد مطلوب تولیدکنندگان، پایبندی کشور های امضا کننده توافق جهانی کاهش تولید نفت به سهمیه تولید خود در ماه دسامبر، به رقم بی ‌سابقه ۱۲۹ درصد رسید.

همچنین میانگین نرخ پایبندی به توافق یاد شده در هر ماه از سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۰۷ درصد بوده است.

کمیته وزارتی از نتایج کلی توافق جهانی کاهش تولید نفت ابراز رضایت کرد و از کشورهای امضا کننده خواست به تلاش‌ های انفرادی و جمعی خود برای تثبیت بازار ادامه دهند و آن را تا حد امکان بهبود بخشند.

این نهاد همچنین از عزم خود برای حفظ و بهبود پایبندی کامل همه کشور های عضو به توافق جهانی کاهش تولید نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی خبر داد.

علاوه بر این مساله دیگری نیز در خلال این نشست مطرح شده است که بر مبنای آن اوپک و غیر اوپک ممکن است توافق خود را تا پس از سال 2018 نیز ادامه دهند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در خلال نشست مونیتورینگ در خصوص ادامه توافق کاهش تولید نفت، اظهار کرد: تولیدکنندگان نفت جهان توافق دارند که همکاری آنها در زمینه تولید پس از این‌ که توافق فعلی برای کاهش عرضه در پایان امسال منقضی شد باید ادامه پیدا کند.

الفالح در این زمینه گفت: مکانیزم دقیق برای همکاری در سال آینده هنوز مشخص نشده است، اما اگر همان ‌طور که برخی در بازار انتظار دارند ذخایر نفت در سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کند، تولیدکنندگان ممکن است انجام نوعی محدودیت عرضه در سال آینده را مورد بررسی قرار دهند.

وی پس از نشست کمیته مشترک وزیران که بر اجرای توافق کاهش تولید نظارت دارد، گفت: آمادگی برای ادامه همکاری پس از سال ۲۰۱۸ وجود دارد، اما مکانیزمی هنوز مشخص نشده و تنها یک توافق درباره ادامه همکاری وجود دارد.

الفالح پیش از برگزاری این نشست نیز گفته بود: گسترش چارچوب همکاری پس از سال ۲۰۱۸ لزوما به معنای پایبندی کشورها به اهداف تولید کنونی نخواهد بود.

وزیر انرژی عربستان گفت: توافق در زمینه سطح تولید پس از سال ۲۰۱۸ درباره اطمینان‌ بخشیدن به سهام‌ داران، سرمایه ‌گذاران، مصرف ‌کنندگان و جامعه جهانی خواهد بود که این همکاری ادامه پیدا خواهد کرد.

بخیت الرشیدی، وزیر نفت کویت نیز در خلال این نشست اظهار کرد: نشست روز یکشنبه به مسئله پایبندی به توافق کنونی کاهش تولید متمرکز بود و انتظار می ‌رود صحبت درباره آینده این توافق در ژوئن انجام گیرد که اوپک و سایر تولیدکنندگان شامل روسیه قرار است درباره سیاست نفتی گفت و گو کنند.

محمد بن حمد الرومحی، وزیر نفت عمان، نیز در این خصوص گفت: تولیدکنندگان در نوامبر درباره تمدید توافق خود یا ورود به نوع جدیدی از توافق گفت ‌و گو خواهند کرد.

این در حالی است که وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد: اقتصاد جهانی مستحکم شده و کاهش عرضه، سطح ذخایر نفت در سراسر جهان را کاهش داده است. در نتیجه بازار نفت در مسیر دستیابی به تعادل مجدد تا پایان سال ۲۰۱۸ یا در سال ۲۰۱۹ است.

با این وجود وی تاکید کرد که تولیدکنندگان همچنان باید تلاش بیشتری برای احیای سلامت بازار انجام دهند و معلوم نیست آیا روند کنونی کاهش ذخایر در ماه‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر.

خالد الفالح و وزیران انرژی امارات متحده عربی و عمان خاطر نشان کردند که رشد قیمت نفت برنت به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه در هفته‌ های اخیر، ممکن است میزان عرضه نفت شیل از آمریکا را افزایش دهد. اما به باور آنان این رشد قیمت به تقاضا ضربه ای وارد نخواهد کرد.

در همین راستا قیمت نفت روز گذشته تحت تاثیر اظهارات وزیر انرژی عربستان که از ادامه همکاری میان تولیدکنندگان پس از سال ۲۰۱۸ خبر داد، افزایش یافت.

در نتیجه قیمت نفت برنت با 17 سنت افزایش نسبت به قیمت نهایی روز جمعه، به 68.78 دلار در هر بشکه رسید. برنت هفته گذشته به ۷۰.۳۷ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در سه سال گذشته بود.

وست تگزاس اینترمدیت نیز با 15 سنت افزایش نسبت به روز جمعه، با قیمت 63.46 دلار درهر بشکه معامله شد.

بر اساس نوشته ایسنا به گفته معامله ‌گران، رشد اقتصادی جهانی مطلوب و کاهش فعالیت حفاری آمریکا نیز از قیمت‌ های نفت پشتیبانی کرده است.

این در حالی است که طبق آمار گروه خدمات انرژی بیکرهیوز، شرکت‌ های حفاری آمریکایی شمار دکل‌ های حفاری نفت را در هفته منتهی به ۱۹ ژانویه پنج حلقه کاهش داده و به ۷۴۷ حلقه رساندند. با وجود این شمار دکل‌ ها در سال ۲۰۱۷ و اوایل امسال بسیار بالاتر از سال ۲۰۱۶ مانده و به رشد ۱۶ درصدی تولید آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ و رسیدن آن به رکورد ۹.۷۵ میلیون بشکه در روز منجر شده است.

علاوه بر محدودیت عرضه، رشد اقتصادی جهانی قوی نیز از قیمت‌ های نفت حمایت کرده است.

علاوه بر این بانک آمریکایی مورگان استنلی در جدیدترین یادداشت تحقیقاتی خود اعلام کرد طی یک سال گذشته دینامیک رشد جهانی شروع به تغییر کرده و رشد جهانی هماهنگ و پرشتاب شده است.

با وجود این‌ که بازار نفت به خوبی پشتیبانی شده است، تحلیلگران هشدار داده ‌اند که از روند صعودی قیمت‌ ها نسبت به اوایل هفته گذشته کاسته شده است.

این در حالی است که شرکت برنشتاین انرژی اعلام کرده است که به دلیل کندی تقاضا که معمولا در پایان زمستان نیم کره شمالی اتفاق می ‌افتد، ذخایر نفت ممکن است به زودی رو به افزایش بگذارد.

افزون بر این کن کویاما اقتصاددان ارشد موسسه اقتصاد انرژی در مورد ادامه  روند افزایش بهای نفت خام به NHK گفت: این اتفاق لزوما رخ نخواهد داد. به این دلیل که بهای بالاتر نفت خام منجر به افزایش عرضه خواهد شد.

وی افزود: به عنوان مثال تولید نفت شیل امریکا، پس از افزایش بهای نفت خام، برای حدود ۲ تا ۶ ماه روند افزایشی با شتاب را دنبال می کند. به این ترتیب بازار انتظار دارد که تولید نفت شیل امریکا، از اواسط تا اواخر سال جاری افزایش یابد. این چشم انداز منجر به کاهش فشارها برای افزایش بهای نفت خام خواهد شد."

کویاما در پایان در مورد تاثیرپذیری ژاپن از افزایش قیمت نفت گفت: ژاپن که تنها یک کشور وارد کننده و مصرف کننده عمده نفت خام است اقتصادش از بهای پایین نفت خام سود خواهد برد. اگر روند افزایش بهای نفت ادامه یابد می تواند تاثیری منفی براقتصاد ژاپن داشته باشد.

بر این اساس می توان دریافت که نفت در فراز و فرود عرضه و تقاضا و بازی های سیاسی، پشت دیوار هفتاد دلار جا مانده است و با تکیه بر تلاش کشور های اوپک تلاش دارد که از آن عبور کند.

عناوین برگزیده