تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۷۰۳
کد خبر: ۱۰۱۱۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سبد پروژه‌های مس معدنی به‌ زودی پر خواهد شد

می متالز - آغاز تحول سبز در صنعت حمل‌ونقل جهانی به ‌گونه‌ای پیش رفت که چشم‌انداز بی‌سابقه‌ای از تقاضا برای مس رقم خورد. این افزایش تقاضا که علاوه بر خودروسازی برقی از توسعه و نوسازی شبکه‌های برق‌رسانی و زیرساخت‌های نیروگاهی انرژی‌های تجدیدپذیر نیز نشأت می‌گیرد، قادر به رشد قیمت مس در بلندمدت، تا سطوح 10 هزار دلار بر تنی خواهد بود.
سبد پروژه‌های مس معدنی به‌ زودی پر خواهد شد

به گزارش می متالز، بازار مس با متوسط 20 میلیون تن تولید سالانه در 5 سال اخیر، حدود 10 برابر بزرگتر از بازار نیکل است. با گسترش خودروسازی برقی و مصرف آن در برخی کشورها، تقاضای مس به عنوان عضو مهمی از این خودروها و زیرساخت‌های شارژ آن‌ها افزایش یافت. در هر خودروی برقی به طور متوسط حدود 80 کیلوگرم مس وجود دارد که در مقایسه با حداکثر 24 کیلوگرم خودروهای احتراق داخلی، رقم قابل توجهی است. بیشترین استفاده مس در خودروهای برقی، به موتور، باتری‌ها و دسته سیم خلاصه می‌شود. علاوه بر خودروسازی برقی و زیرساخت‌های شارژ آن‌ها، نوسازی و افزایش شبکه‌های برق‌رسانی نیز حجم قابل توجهی به تقاضای جهانی مس می‌افزاید.

در سال 2017، گزارشی از شرکت معدنی گلنکور، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان، منتشر شد که گویای مطالعات تفصیلی در حوزه خودروهای برقی و میزان افزایش تقاضای مس ناشی از گسترش این بخش از صنعت حمل و نقل بود. این گزارش نشان می‌دهد که بخش خودروسازی برقی از صنعت حمل‌ونقل، قادر به افزایش تقاضای مس در سال 2030، به میزان 4 میلیون تن خواهد بود. این رقم، حدود 18 تا 20 درصد تولید مس تصفیه شده در 5 سال اخیر است. در حال حاضر، صنعت مس با موانع بزرگی روبه‌رو است که از این میان می‌توان به کاهش متوسط عیار معادن، دریافت مجوزهای مورد نیاز و محدودیت‌های زیست‌محیطی اشاره کرد.

در 5 سال اخیر که ارزش مس در بازارهای جهانی به طور متوالی سقوط کرد و در سال 2016 به حداقل قیمت 5 ساله خود (حدودا نصف قیمت سال 2011) رسید، تمرکز شرکت‌های بزرگ معدنی به حفظ نقدینگی و سود و زیان‌شان بیشتر شد. از این رو، بسیاری از پروژه‌ها معلق شدند. در این سال‌ها، نه‌تنها بودجه اکتشافی صنعت مس کاهش یافت، بلکه هزینه‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معدنی نیز به طور قابل توجهی کاهش یافت. با گذشت 5 سال دشوار بر صنعت مس جهان، اکنون سبد پروژه‌های معدنی خالی است و تنها امید است که با تداوم صعود قیمت مس، تمایل سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ورود به پروژه‌های معدنی افزایش یابد.

قیمت کنونی مس در سطح 7 هزار و 200 دلار بر تن است و با توجه به آن که انتظار می‌رود در سال 2018، بازار جهانی مس با کسری عرضه مواجه شود، ارزش مس باز هم صعود خواهد کرد. با وجود گذشت یک سال از آغاز بازیابی قیمت مس (اواخر سال 2016) و تداوم این روند صعودی در سال 2017، برخی از سرمایه‌گذاران از ورود به پروژه‌های جدید معدنی، واهمه دارند. یکی از موانع رشد تولید مس همپای تقاضای آن در سال‌های آتی، تمرکز واحدهای معدنی بر توسعه و بهینه‌سازی واحدهای معدنی موجود است. چشم‌انداز تقاضای مس در مقایسه با 20 سال گذشته این صنعت، بی‌سابقه است. تقاضای مس به رشد تولید ناخالص داخلی کشورها مرتبط است و رونق بازار خودروهای برقی حجم تقاضای قابل توجهی را به بازار این فلز صنعتی خواهد افزود.

نمودار 1، میزان رشد فروش خودروهای برقی در جهان را از سال 2016 تا 2030 نشان می‌دهد. بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بازار خودروهای برقی در حال حاضر محدود به کشورهای خاصی از جهان یعنی کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، چین و ژاپن می‌شود. این کشورها سهم 95 درصدی از بازار فروش خودروهای برقی در سال 2016 را به خود اختصاص دادند. بر اساس پیش‌بینی این آژانس، تعداد خودروهای برقی مورد استفاده در جهان تا پایان دهه جاری بین 9 تا 20 میلیون دستگاه و تا پایان سال 2025 بین 40 تا 70 میلیون دستگاه خواهد بود. دلایل اصلی این گسترش قابل ملاحظه بازار خودروهای برقی در جهان را می‌توان در افزایش زیرساخت‌های مورد نیاز (شارژرها) و حذف شکاف قیمتی میان خودروهای برقی و بنزینی خلاصه کرد.

عناوین برگزیده