تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۴۰۷
کد خبر: ۱۰۱۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حمل‌ونقل دریایی آسان و سریع، اشتغال ایجاد می‌کند

می متالز - توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل (دریایی)، یکی از عوامل اصلی کاهش بهای تمام شده محصولات است؛ برای این کار باید سرمایه‌گذاران به این حوزه ورود کنند تا زیرساخت‌ها تقویت شوند.
حمل‌ونقل دریایی آسان و سریع، اشتغال ایجاد می‌کند

به گزارش می متالز، حضور سرمایه‌گذاران نیازمند افزایش امنیت سرمایه‌گذاری است و در عین حال باید از سرمایه‌گذاران نیز حمایت لازم به عمل آید. در حال حاضر استان هرمزگان بیشترین مرز آبی را در میان تمام استان‌ها دارد و بیش از 60 درصد از تجارت کل کشور از این استان صورت می‌گیرد. البته این استان نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه زیرساخت، به سرمایه‌گذاری نیاز دارد؛ به‌طور مثال تجارت دریایی از شرق هرمزگان به سود صادرکنندگان خواهد بود، چرا که حمل کالا از شرق این استان و به‌ویژه بندر جاسک، باعث کاهش مسیرهای دریایی به سایر کشورها همچون عمان خواهد شد و این موضوع نیز در کاهش قیمت تمام شده محصولات اثر فراوانی دارد. همچنین کاهش مسیر حمل‌ونقل باعث افزایش قدرت رقابت، سودآوری و اشتغال پایدار می‌شود و تولید ملی را نیز افزایش می‌دهد. البته سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نیازمند حمایت است که این موضوع در دستور کار مسئولان استان هرمزگان قرار دارد.

هرمزگان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار فراوانی در زمینه دریایی است. این استان 14 جزیره دارد و بیش از 900 کیلومتر مرز آبی را در خود جای داده است. در عین حال عوامل فراوان زیرساختی شامل امکانات تخلیه و بارگیری در این استان وجود دارد. ضمن اینکه هر 4 مسیر حمل‌ونقلی شامل دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی را نیز دارا است. بنابراین وجود این امکانات و زیرساخت‌های نسبتاً مناسب باعث می‌شود که بیش از 60 درصد از تجارت کشور از طریق این استان صورت گیرد و در نتیجه زمینه بسیار مساعدی برای سرمایه‌گذاری در این استان فراهم شده است.

البته باید توجه داشت که این زیرساخت‌ها برای افزایش تجارت کافی نیستند و نیاز است که در مورد توسعه بنادر سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد. در این رابطه طرح فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی (بندرعباس) در حال اجرا است که در صورت تکمیل این طرح، می‌توان ظرفیت تخلیه و بارگیری را افزایش داد و با اجرای طرح‌های مشابه نیز می‌توان به توسعه زیرساخت‌های کنونی بیش از پیش کمک کرد. با توجه به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه و تاکید دولت بر اقتصاد دریا محور، استان هرمزگان یکی از اهداف اساسی خواهد بود، همه تلاش‌ها نیز بر این است که روند کنونی سرمایه‌گذاری در این استان تسهیل شود که در این رابطه نیز سرمایه‌گذاری‌های بسیار مناسبی هم در جزایر استان و هم در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی و منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و گمرک بندرعباس صورت گرفته است. همچنین تلاش می‌شود که فرآیند و زمان سرمایه‌گذاری توسط تشکیل پنجره واحد در استان هرمزگان کاهش یابد.

در سال‌های گذشته متاسفانه به‌دلیل بروکراسی‌های اداری طولانی، فرآیند سرمایه‌گذاری طولانی بوده است که برطرف کردن این مشکل نیز در دستور کار سازمان‌های ذی‌ربط استان قرار دارد. البته رفع چنین مشکلاتی ابعاد مختلفی دارد که بخشی از آن‌ها به اصلاح قوانین و مقررات و بخش دیگر نیز به هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول بازمی‌گردد تا مشکلات موجود کاهش یابد و به حداقل برسد.

عناوین برگزیده