تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۴۹۳
کد خبر: ۱۰۱۴۲
سرویس خبر : انرژی

استمداد وزیر نیرو از علما

می متالز - رفع مشکلات آبی کشور راه‌های مختلفی را پیش روی متولیان گذاشته است. صرفنظر از این که این راه‌ها چقدر می‌تواند در مرتفع کردن این مشکلات تأثیرگذار باشد، خود نیاز به یک بررسی کارشناسانه دقیق دارد.
استمداد وزیر نیرو از علما

به گزارش می متالز، در حالی که تغییرت اقلیمی و کاهش بارش‌ها حین یک سال گذشته، مدیران سیاست‌گذار را با چالشی بزرگ روبرو ساخته، در خبرها اعلام می‌شود که وضعیت مدیریت منابع آبی همچنان گرفتار روش هاس سنتی باقی مانده از سالیان است.

روز گذشته یکی از مقامات وزارت صنعت با اشاره به اینکه 92 درصد از کل منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: بر اساس آمارها هر ایرانی دو برابر میانگین مصرف جهانی آب مصرف می ‌کند.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی کشور، خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای رسمی میزان بارش سالانه کشور، ‌حدود 400 میلیارد مترمکعب است که 70 درصد آن بطور مستقیم تبخیر می ‌شود.

در عین حال اخبار موثق حاکی است ایران کم بارش ترین ایام پاییزی در 50 سال گذشته را تجربه می کند.

این گزارشات  به خودی خود می تواند کاملا هراس آور باشد و بر این اساس، اگر مدیران کلان وزارت نیرو در پی چاره کار به هرجایی خارج از وزارت خانه رجوع می کنند،  تا حدودی قابل  توجیه است، اما این رویکرد به خودی خود مانع از آن نمی شود که وظیفه سنگین خود را در برابر بحرانی که از راه رسیده است فراموش کنند.از سوی دیگر هشدارهای نگران کننده مدیران آبی کشور نیز منحصرا نمی تواند توجیهی بر اعلام برائت آنها در وقت بحران تلقی شود.مردم در زمان بحران آبی وظایف متولیان را به فراموشی نمی سپارند.

در پی چاره جویی برای رفع بحران آبی کشور رضا اردکانیان وزیر نیرو به عنوان شخص اول حوزه آب و برق، طی دو سه روز گذشته به استان‌های قم و مرکزی سفر کرد و با برخی از آیات عظام و شخصیت‌های تاثیر گذار حوزوی دیدار و در باب  مشکلات آبی به گفتگو پرداخت.

نقش تاثیر گذار روحانیت در حوزه مدیریت مصرف

 وزیر نیرو گفت: در کشور ما نقش روحانیت بسیار چشمگیر است و این قشر می‌تواند اثرات مهم در حوزه مصرف را بر مردم داشته باشد.

 اردکانیان در نشست مشترک با آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه قم و رئیس جامعه المصطفی العالمیه، با اشاره به دستاوردهای جامعه المصطفی‌العالمیه در زمینه علمی و پژوهشی اظهار کرد: 70 درصد آب شیرین دنیا در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و بسیاری از کشورهایی که آب زیادی در اختیار دارند مشکلات مصرف برای آنها بیشتر است.

وی با اشاره به نحوه و چگونگی ارتباط با مصرف کننده در بخش کشاورزی گفت: در این بخش گروه مصرف‌کننده به طور متوسط به لحاظ نوع آموزش و شرایط سنی و فرهنگی از تفاوت های چشم‌گیری برخوردارند و انتقال پیام‌ها خصوصا در بخش فناوری جدید برای آنها کار جدیدی نیست.

وزیر نیرو بیان کرد: با توجه به تفکرات موجود در بین ادیان در خصوص نحوه مصرف آب، یکی از بسترهای مناسب برای این کار استفاده از عالمان دینی برای اطلاع‌رسانی به مردم است.

وی با بیان اینکه اگر تشکلی در حوزه آب و محیط زیست بین ادیان شکل بگیرد تا مسائل مختلف را به گروه کشاورزان منتقل کنند اثربخش خواهد بود اظهار کرد: نخستین گروه در این بخش در واتیکان تشکیل شد و پس از آن ایران هم ورود جدی به این بخش داشت.

اردکانیان با اشاره به شرایط عمومی کشور از نظر آب و برق گفت: امسال از نظر بارش‌ها خشک‌ترین سال‌ها در 50 سال اخیر را طی می‌کنیم و امیدواریم وضع بهتر شود اما فعلا 30 درصد کاهش بارش داریم که اثر آن روی تولید برق هم خواهد بود و بخش قابل توجهی از منابع تولید انرژی مورد تاثیر قرار خواهند گرفت.

وی اولویت وزارت نیرو را تامین آب شرب مردم دانست و گفت: در حوزه آگاهی بخشی به مردم اقداماتی را در دستور کار داریم تا کم‌مصرفی و پرهیز از اسراف در اولویت مردم باشد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه قطعا محدودیت‌هایی را در بخش کشاورزی خواهیم داشت گفت: شاید مجبور باشیم در آینده الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی با محدودیت‌هایی مواجه شود.

وی استفاده از صنایع کم‌آب بر، اصلاح الگوی کشت، توسعه نیروگاه‌های کوچک خورشیدی، استفاده از راه‌های جدید استحصال آب و... را از برنامه‌های این وزارت‌خانه در آینده عنوان کرد و افزود: کم کردن هدررفت آب و اصلاح قیمت‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار خواهیم داشت.

اردکانیان با اشاره به وضعیت تولید برق در کشور گفت: ادامه روند موجود در بخش برق در کشور مشکل‌ساز خواهد بود و باید به دنبال تغییر سطح مصرف باشیم.

وی بیان کرد: در صدد هستیم با برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش انرژی به سمت کاهش مصرف برویم تا معادل ظرفیت نیاز به نیروگاه‌های جدید به سمت صرفه‌جویی برویم تا از هزینه‌های هزاران میلیاردی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت آب منحصر به یک دستگاه، قوه یا وزارت‌خانه نیست افزود: در این زمینه با وزارت‌خانه‌های مختلف و ارگان‌های خصوصی و دولتی مشارکت داریم و پروژه‌های مشترک را اجرا می‌کنیم.

اردکانیان با بیان اینکه تاکنون اولویت بر مدیریت تامین و عرضه بوده است اذعان کرد: ما در حال حاضر برنامه خود را بر مدیریت مصرف و تقاضا قرار داده‌ایم تا در عین تامین منابع جدید اولویت بر اصلاح و مدیریت مصرف باشد.

شراکت حوزه‌های علمیه و وزارت نیرو در مدیریت مصرف انرژی

 این گزارش همچنین حاکی است آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار وزیر نیرو، حوزه‌های مختلف مشارکت وزارت نیرو با حوزه‌های علمیه را تبیین کرده و بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های حوزوی در این بخش تأکید کرد.

به گزارش پاون، آیت‌الله اعرافی، با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی نهادهای حوزوی کشور، از خدمات وزارت نیرو تقدیر و اظهار کرد: وزارت نیرو حجم وسیعی از کار را در وظیفه دارد و شاهرگ‌های توسعه کشور در اختیار این وزارت‌خانه است که خدمات مجموعه مدیران قابل تقدیر است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی العالمیه گفت: ما در حوزه یکی از مسائلی که اهتمام جدی به آن داریم این است که حوزه پاسخگوی به جامعه و ناظر به مشکلات و معضلات اجتماعی باشد.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه در برنامه‌ریزی‌ها باید مسائل جامعه را مد نظر قرار دهیم افزود: در مدیریت حوزه طرح‌های زیادی برای بازسازی نظام آموزشی داریم تا طرح حوزه اجتماعی و پاسخگو شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه نظارت بر وضعیت اجتماعی جامعه وظیفه حوزه است تصریح کرد: در ذیل این مباحث مساله محیط زیست، آب، انرژِی و... را نیز خواهیم گنجاند تا بتوانیم اثرگذاری اجتماعی بیشتری را بر جامعه داشته باشیم.

آیت‌الله اعرافی تاکید کرد:  باید کارگروهی مشترک تشکیل شده و مسائل به طور جدی مورد بحث قرار گیرد .

وی رویکرد تبلیغی ناظر به بهینه‌سازی مصرف و اصلاح الگوی مصرف را مورد توجه قرار داد و گفت: باید این موضوعات در نظام تبلیغی حوزه جایگاه پیدا کند.

ضرورت آموزش الگوی صحیح مصرف به مردم

بنا به این گزارش همچنین آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار وزیر نیرو با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، برخی مباحث علمی در این کتاب الهی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: هرکسی از دید خود در خصوص خشکسالی بحث می‌کند اما براساس قرآن رابطه بین پاکی ملت و بارش آسمان وجود دارد.

وی بر ضرورت توسعه آبیاری قطره‌ای در حوزه کشاورزی تاکید کرد و افزود: اگر جامعه ناپاک شد قطعا خشکی هم خواهد آمد اما آزمایشگاه نمی‌تواند این رابطه را مشخص کند چراکه پاکی جمعیت روی زمین بوده و بارش باران در آسمان است اما عالم وحی فوق این مباحث است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه جامعه باید به تقوا دعوت شود تصریح کرد: باید به مردم آموزش داده شود که آب را چگونه مصرف کنند و رسانه‌ها هم به دنبال ایجاد پاکی در جامعه باشند که اگر پاکی ایجاد شد حق‌تعالی نیز نیاز ما را اجابت خواهد کرد.

وی با تاکید بر راهنمایی مردم در خصوص جلوگیری از اسراف گفت: در مصرف برق نیز باید صرفه‌جویی شود چرا که دیده می شود مردم نسبت به مصرف برق بی‌توجه هستند.

مسوولان در مسیر خدمت به مردم سست نشوند

این گزارش حاکی است آیت‌الله علوی گرگانی  نیز بر ضرورت آگاهی بخشی به مردم و اطلاع‌رسانی در خصوص الگوی صحیح مصرف تأکید کرد.

وی  با اشاره به خدمات وزارت نیرو در بخش‌های مختلف اظهار کرد: اینکه گزارشات کار را به علما و مراجع تقلید بدهید و ارتباط وسیع با مردم داشته باشید ما هم می‌توانیم به مردم منتقل کنیم و رضایتمندی مردم افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر خدمت به مردم نباید سست شد گفت: ملت باید در مصرف آب و برق دقت زیادی داشته باشند و ملت اگر همراه شما باشند بخش عمده مشکلات کاهش پیدا می‌کند.

این مرجع تقلید با تاکید بر ضرورت رسیدگی به مشکلات مردم خاطرنشان کرد: خداوند تاکید دارند که از اسراف باید پرهیز کرد و تفاوتی نمی‌کند که این کار در مصرف برق، آب یا حتی محیط زیست باشد.

وی بر ضرورت آگاهی بخشی به مردم و اطلاع‌رسانی در خصوص الگوی صحیح مصرف تاکید کرد و گفت: اگر آب و برق با کاهش روبه رو شود خود مردم آسیب‌ خواهند دید.

 لزوم مدیریت صحیح منابع آب کشور

بنا به این گزارش استاد برجسته حوزه علمیه قم در دیدار وزیر نیرو بر لزوم مدیریت صحیح منابع آب در کشور تاکید کرد.

حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار وزیر نیرو، با اشاره به گزارش وزیر نیرو در خصوص مشکل تامین آب و برق در کشور، بر لزوم مدیریت عرضه و تقاضا تأکید کرد و گفت: باید در مصرف این منابع الهی و خدادادی صرفه جویی شود.

وی بر لزوم مدیریت در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: با توجه به اقلیم مناطق مختلف باید کشاورزی در هر منطقه طبق آن اقلیم انجام شود.

ایشان با اشاره به برخی مشکلات کشور در بخش‌های مختلف، لزوم مدیریت صحیح را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: باید از سرمایه‌هایی که در کشور وجود دارد مانند نفت به درستی استفاده کنیم.

آب و برق به درستی مصرف نمی‌شود

بنا به این گزارش همچنی آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: باید از ظرفیت رسانه‌ها، منابر و مساجد استفاده شده و اصلاح الگوی مصرف آب در بین مردم فرهنگ‌سازی شود.

وی  با تاکید بر اینکه در شرایط سختی از نظر آب و برق قرار داریم اظهار کرد: در وهله اول باید به دنبال فرهنگ‌سازی برای مردم باشیم و از تمام رسانه‌ها استفاده شده و در نماز جمعه‌ها و بر فراز منابر و مساجد و صدا و سیما با زبان‌های مختلف این مساله به مردم گفته شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه الگوی مصرف بار ما را سبک خواهد کرد، گفت: ما این مساله را باید برای مردم تکرار کنیم و از این کار خسته نشویم؛ فیلم بسازیم، مصاحبه کنیم و از ابعاد مختلف به مردم بگوییم که آب و برق رأی درست مصرف کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به هدررفت منابع آب و برق توسط مردم گفت: اگر از طریق فرهنگ‌سازی حتی یک سوم مصرف پایین بیاید خیلی کمک خواهد بود.

وی با تاکید بر تدوین مشوق‌هایی برای کاهش مصرف انرژی در کشور خاطرنشان کرد: این نکته همواره باید مد نظر مدیران وزارت نیرو باشد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: کارون و اروند رود به دریا می‌ریزد و آیا راهی برای جابجا کردن این آب‌ها و استفاده از آن‌ها نمی‌توان پیدا کرد؟ باید بررسی شود که خروجی این آب‌ها چقدر است تا بتوانیم برنامه‌ریزی برای مدیریت آن‌ها داشته باشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت افزایش استفاده از انرژی خورشیدی در کشور بیان کرد: در برخی شهرها و روستاها با هزینه اندکی با استفاده از انرژی خورشیدی، امکانات خوبی برای مردم فراهم شده است؛ به نظر می‌رسد باید با گستره بیشتری نسبت به استفاده از این انرژی پاک اهتمام داشت.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در کشور ما ضریب تابش خورشید بسیار بالا است و باید نسبت به استفاده از آن حساس بود.

وی با اشاره به سرانه‌های مصرف و هزینه آب و برق در کشور اظهار کرد: تغییرات قیمت آب و برق باید به اطلاع مردم برسد تا رضایت‌مندی بیشتر مردم تأمین شود.

 

عناوین برگزیده