تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۳۱
بازدید: ۹۴۸
کد خبر: ۱۰۱۴۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
یک مخالف طرح ادغام قطعه سازان ؛

شکست حتمی ادغام قطعه سازان

می متالز - نماینده قطعه سازان اصفهان درخصوص طرح ادغام گفت: ادغام قطعه سازان و البته همه سازمان‌های کوچک در هر حوزه ای، در همه جای دنیا طرح اشتباهی است و با نگاه به سازمانهای دولتی متوجه خواهید شد هرچه سازمانی بزرگتر بوده میزان موفقیتش نیز کمتر بوده است.
شکست حتمی ادغام قطعه سازان

به گزارش می متالز، بحث ادغام قطعه‌سازان در صنعت خودرو کشور سال‌هاست که مطرح شده و البته به جایی هم نرسیده است. نخستین بار، سه سال پیش محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضوع ادغام قطعه‌سازان یا تشکیل یک کنسرسیوم قطعه‌سازی صحبت کرد و یک سال پس از آن قائم مقام او از قطعه سازان درخواست کرد که یک کنسرسیوم واحد تشکیل دهند.

اما منصور معظمی، معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت چندی پیش اعلام کرد که این وزارتخانه طرحی مبنی‌بر تجمیع (ادغام) قطعه‌سازان در دست دارد. رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در دیدار با اعضای انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان گفته بود که چنانچه بخواهیم برای صنعت قطعه‌سازی کشور یک چشم‌انداز اصولی ترسیم کنیم، نیازمند هم‌افزایی در این صنعت هستیم.

این در حالی است برخی از فعالان این صنعت بر ایجاد کنسرسیوم‌های قطعه‌سازی به جای ادغام تاکید دارند و معتقد هستند ادغام قطعه‌سازان در نهایت به ضرر این صنعت تمام خواهد شد و تجمیع‌شان به انحصار در صنعت قطعه‌سازی کشور دامن می‌زند اما ایجاد کنسرسیوم می‌تواند با کاهش هزینه‌های R&D، قطعه‌سازان را از وضعیت نامناسبی که اکنون دارند، نجات دهد و علاوه بر این می‌تواند با افزایش بهره‌وری قطعه‌سازان، بهره‌وری کلی این صنعت را افزایش دهد.

 در همین حال امابرخی از قطعه سازان کوچک و موافقان این طرح معتقد هستند که تولید در مقیاس پایین برای آنها به صرفه نیست و با عملیاتی شدن این طرح به‌طورحتم هزینه‌های سربار کاهش و توان قطعه‌سازان در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های جدید افزایش خواهد یافت. در همین رابطه ابراهیم احمدی نماینده قطعه‌سازان اصفهان ، معایب این طرح را مورد بررسی قرار داد.

احمدی در پاسخ به این سوال که چرا قطعه سازان ما تمایلی به ادغام ندارند گفت: ادغام قطعه سازان در همه جای دنیا طرح اشتباهی است البته نه فقط قطعه سازان بلکه در همه حوزه ها این روش غلطی است. اگر نگاهی به سازمانهای دولتی بیاندازید متوجه خواهید شد که هرچه سازمانی بزرگتر بوده میزان موفقیتش نیز کمتر بوده است.

وی افزود: در واقع در سازمانهای بزرگتر مالک یک نفر نیست و مالکیت به گونه ای بین عده ای تقسیم می شود و این به معنای شراکت بزرگ است. در این میان هرکسی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند و آن را به گردن دیگری می اندازد اما وقتی یک سازمانی خصوصی و کوچکتر باشد قضیه کاملا فرق میکند و مسئولیت انجام امور به عهده همان یک نفر که مالک مجموعه است خواهد بود بنابراین من موافق طرح ادغام نیستم و معتقد هستم که این طرح یک اشتباه بزرگ است که حتما با شکست مواجه خواهد شد.

نماینده قطعه سازان اصفهان در پاسخ به این سوال که وزارت صنعت یک نهاد دولتی است و با خصوصی بودن قطعه سازها در تضاد است و آیا این باعث ایجاد مشکل ایجاد نخواهد بود اظهار داشت: بله مشکل ایجاد می کند در همه دنیا اعتقاد بر این است که بنگاههای کوچک کشورها، را حمایت و تقویت میکنند امروز اگر به صادرات آلمان نگاه کنیم می بینیم که چند درصد این صادرات مربوط به شرکتهای کوچک و چند درصد مربوط به شرکتهای بزرگ است.

احمدی ادامه داد: تجربه نشان داده است که همه سازمانها و نه لزوما قطعه سازان، هر چه کوچکتر باشند موفق تر عمل خواهند کرد در مورد قطعه سازان هم هرچه کوچکتر باشند می توانند  قطعه را هم با کیفیت بهتری و هم با قیمت کمتری تولید کنند در حالی که هرچقدر یک سازمان بزرگتر شود مشکلاتش بیشتر و اداره اش سختتر خواهد شد. امرزو ذوب آهن با همه عظمتش مشکل دارد اما سازمانهای کوچک و ریخته گری ها و ذوب آهنهای کوچک که در ایران به وجود آمده در حال حاضر به خوبی کار می کنند و علاوه بر آن  درآمد خوبی داشته و صادرات هم می کنند. لذا من اعتقادم بر این است که سازمانها هرچقدر کوچکتر باشند بهره وری بهتری خواهند داشت و بهتر هم می توانند هزینه هایشان را کنترل کنند.

عناوین برگزیده