تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۵۱
بازدید: ۴۵۸
کد خبر: ۱۰۱۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با رشد درآمدهای نفتی؛

افزایش نرخ ارز توجیه ندارد

می متالز - اگرچه بازار ارز در ایران قابل پیش بینی نیست و تلاطم ماه‌های گذشته بازار ارز که از اواسط تابستان شروع شده بود و نرخ دلار به بالای 4 هزارتومان رسید، عده ای را نگران کرده است که جهش دوباره نرخ ارز زمینه ساز مشکلات اقتصادی در ایران شود ، اما برخی از دخالت دولت در بازار و تمایل به افزایش نرخ ارز سخن به میان می آورند .
افزایش نرخ ارز توجیه ندارد

به گزارش می متالز، این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان درخصوص نوسانات نرخ ارز و پیامدها و آسیب‌هایی که علاوه بر ضرر و زیان‌های اقتصادی گریبانگیر مردم خواهد شد، هشدار می دهند.

قیمت دلار در حالی روند فزاینده خود را در ماه پایانی فصل تابستان آغاز کرد که اکنون در قیمت بالای 4 هزار تومان مانده است . از شهریورماه قیمت دلار در بازار ارز صعودی شد و با خروج از کانال3  هزارو 700 تومان، در نیمه مهرماه 4 هزار تومان را پشت سر گذاشت. این روند ادامه داشت تا اینکه در هفته‌های گذشته قیمت دلار با شیب افزایشی همراه بود. همزمان با آغاز بهمن ماه نرخ دلار در بازار آزاد تهران به 4710 تومان رسید. این در شرایطی است که در چند روز گذشته رییس کل بانک مرکزی ابزار اطمینان کرده بود که شادی دلال‌ها و سوداگران طولانی نخواهد بود و بر اساس روند هر ساله نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند با کاهش قیمت مواجه خواهد شد . همچنین سیف در حاشیه هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، گفته بود: در روزها و ماه‌های آینده قیمت ارز کاهش می یابد.

در همین باره به سراغ مهدی تقوی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از تحلیلگران اقتصادی رفته و نظر وی را جویا شدیم. تقوی معتقد است قبل از اجرای برجام، صادرات نفت ایران حدود یک میلیون بشکه در روز بود اما در حال حاضر به رقم 5/2 میلیون بشکه رسیده است. با توجه به افزایش قیمت نفت به بیش از 60 دلار و ارزی که از محل فروش نفت به اقتصاد کشور بر می‌گردد ، قیمت فعلی دلار توجیه ندارد .

مهدی تقوی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از تحلیلگران اقتصادی در درخصوص افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته و رسیدن آن به قیمت بیش از 4 هزار و 700 تومان، گفت : طبق نظریه‌های اقتصادی نرخ ارز نباید تا این میزان افزایش می یافت و این افزایش قیمت منطقی نیست . وی با اشاره به تورم دوکشور ایران و آمریکا ، افزود : مقایسه تورم این دو کشور نشان می دهد تورم آمریکا کمتر از ایران بوده ، بنابراین ارزش پول ایران در مقابل دلار تضعیف شده است.

افزایش نرخ ارز توجیه ندارد

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به صادرات نفت کشور، ادامه داد : قبل از اجرای برجام صادرات نفت حدود یک میلیون بشکه در روز بود اما در حال حاضر به رقم 5/2 میلیون بشکه رسیده است. با توجه به افزایش قیمت نفت به بیش از 60 دلار و ارزی که از محل فروش نفت به اقتصاد کشور برمی گردد ، قیمت فعلی دلار توجیه ندارد .

جبران کسری بودجه دولت با افزایش نرخ ارز

وی ضمن اشاره به کسری بودجه دولت، اظهار کرد: از آنجایی که ارز درکشور در اختیار دولت است،اگر دلار با قیمت بالاتری به فروش برسد از این طریق تاحدودی کسری بودجه دولت جبران می شود.دولت می تواند به بانک مرکزی دستور داده که منابع در اختیارش قرار داده که این امر بسیار تورم زا است . بنده به عنوان تحلیلگر اقتصادی معتقدم دولت در شرایط فعلی نباید نرخ ارز را گران کند . اگر منابع دلاری که از طریق فروش نفت به دست می آید کفاف هزینه‌های دولت را نکند ، دولت به درآمد پولی روی می آورد که بسیار وحشتناک و تورم زا خواهد بود .

تقوی با اشاره به بازی دولت در خصوص افزایش نرخ ارز ، عنوان کرد : طبق نظریه‌های اقتصادی افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی منطقی نیست و باید کاهش یابد. زمانی که مردم بدانند قیمت‌ها رو به کاهش است در این شرایط احتیاط کرده و به سراغ خرید ارز نمی روند. درمقابل سوداگران ارزی ، دلار را در قیمت‌های بالا خریداری کرده تا از افزایش نرخ‌ها استفاده کنند و سپس با قیمت بالاتری بفروشند، بنابراین خطر ریسک کاهش نرخ ارز را تقبل می کنند که البته این روش عقلایی نیست .

ضرورت چاره اندیشی رئیس جمهور برای کاهش نرخ ارز

وی ضمن اشاره به افزایش نرخ ارز به بیش از 5 هزار تومان، عنوان کرد : درصورت تداوم افزایش نرخ ارز مردم فقیرتر خواهند شد و باید رئیس جمهور برای افزایش نرخ ارز چاره اندیشی کند . اگر دولت نرخ ارز را افزایش ندهد مجبور به چاپ اسکناس خواهد بودکه این امر برای اقتصاد تورم زا خواهد بود .

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص تک نرخی شدن ارز، خاطرنشان کرد : رییس کل بانک مرکزی زمانی که دلار مبادله ای به قیمت 2 هزار و 900 تومان رسیده بود وعده تک نرخی شدن ارز را داد. در آن مقطع به نظر می رسید که بانک مرکزی می خواهد تا با تزریق دلار به بازار ، ارز آزاد را به قیمت‌های مبادله ای نزدیک کند، اما این اتفاق صورت نگرفت و حتی نرخ دلار به بالای 4 هزار تومان رسید . افزایش نرخ دلار در قیمت بالای 4 هزارتومان فاجعه بار بوده و موجب تورم درکشور خواهد شد .

عناوین برگزیده