تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۱۰۱۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
محمد ابکا در هماش چشم انداز فولاد

ظرفیت 55 میلیون تن فولاد زودتر از موعد عملی می شود؛ زیرساخت ها توسعه یابند

می متالز - مشاور مادر طرح جامع فولاد گفت: پیش از سال 1404 به هدف 55 میلیون تنی ظرفیت سازی فولاد می رسیم اما همزمان نیاز به رفع چالش ها در بخش های زیرساخت، تعیین تکالیف مجوزهای غیرمنطقی، بهینه سازی مصرف آب و استفاده از تکنولوژی جدید داریم.
ظرفیت 55 میلیون تن فولاد زودتر از موعد عملی می شود؛ زیرساخت ها توسعه یابند

به گزارش می متالز، محمد ابکا که در هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران سخن می گفت، تصریح کرد: برآوردها نشان می دهد در سال 1400 به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد خواهیم رسید اما باید بتوانیم میزان بهره وری تولید را از 68درصد تا 71درصد فعلی به حدود 80درصد استاندارد جهانی برسانیم.

وی در عین حال با ابراز خرسندی نسبت به تامین مالی طرح های توسعه فولاد با امکانات داخلی همچون بازار سرمایه، نظام بانکی و فاینانس اظهار داشت: اما چالش هایی داریم که باید برطرف شوند یکی از مهمترین آن ها ظرفیت های پایین تولید است به طوری که در کشور 66 واحد زیر 500هزار تن تولید دارند، 14 واحد بین یک تا دو میلیون تن و سه واحد بیش از 2-5 میلیون تن ظرفیت تولید دارند. این در حالی است که فقط یک واحد بیش از 7 میلیون تن ظرفیت برخوردار است.

 

78میلیون تن مجوز اضافی

مدیر عامل شرکت فولاد تکنیک افزود: برای افق 1404 تنها به 23 میلیون تن مجوز برای ظرفیت جدید نیاز داریم در صورتی که 78 میلیون تن مجوز اضافه داریم که اکثر آن ها به صورت کاغذی است.

وی ادامه داد: از ابتدای تاسیس راه آهن تنها 13هزرا کیلومتر خط آهن در کشور ایجاد شده در حالی که تا افق 1404 باید به 25هزار کیلومتر خط آهن برسیم که 3هزار کیلومتر آن تنها به زنجیره فولاد اختصاص دارد.

ابکا درباره مصرف آب اظهار داشت: باید خطوط جدید در کنار آب های آزاد خلیج فارس یا دریای عمان و سواحل چابهار ایجاد شود و همزمان برای واحدهای داخل کشور روی استفاده از پساب ها کار کرد تا آب مورد نیاز فولادها تامین شود.

وی افزود: انتقال آب به دو شاخه ناحیه مرکزی و شرقی ایران که اکنون در دست اجرا است از دیگر اقداماتی است که باید زودتر نهایی شود.

وی اظهار داشت: ارتقای تکنولوژی در یک واحد فولادی نشان داد می توان مصرف آب را تا 68درصد کاهش داد.

 

سرمایه زیرساخت

ابکا سرمایه گذاری در بخش زیرساخت را حیاتی خواند و گفت: 13 میلیارد یورو برای این بخش نیاز داریم که 5 میلیارد یورو آن مربوط به حوزه راه آهن است و بخش های برق، آب و بندر به ترتیب به سرمایه 3.2 میلیارد، 1.8 میلیارد و 1.2 میلیارد یورو نیاز دارند.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده