تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۱۰۳۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش بهای مس، معاملات را جذاب کرد

می متالز - بهای مس در روز‌های اخیر و به‌ویژه از ابتدای سال 2018 افزایش یافته است و همین مسأله خریداران را به پای معاملات این فلز کشانده است؛ به‌طوری که معاملات ماهانه در ایران اندکی بهبود یافته و تقاضا نیز افزایش نشان می‌دهد. در ماه‌های گذشته اغلب، میزان معاملات در سطح 10 هزار تن بود، ولی در دی ماه میزان معاملات به بیش از 12 هزار و 800 تن رسید و رشد پیدا کرد.
افزایش بهای مس، معاملات را جذاب کرد

به گزارش می متالز، بهای مس در بازارهای جهانی شرایط بسیار خوبی را تجربه می‌کند و این شرایط باعث رونق معاملات در سطح جهان شده است. تقاضای روز افزون مس از یک سو و کاربردهای جدید برای این فلز حیاتی از سوی دیگر، چشم‌انداز بسیار روشنی را پیش روی فعالان بازار مس قرار داده است و اغلب تحلیل‌گران  این بازار  به افزایش قیمت آن حداقل تا 3 تا 4 سال آینده بسیار امیدوارند. از جمله این کاربردها  خودروهای برقی  است که توانسته‌ طی چند ماه گذشته میزان معاملات مس را تا سطح بسیار چشم‌گیری افزایش دهد. در کنار افزایش معاملات، قیمت مس در برخی از روزها به رکوردهای خود طی 4 سال گذشته نیز رسید. با اینکه به‌نظر می‌رسد بحران قیمتی از بازار مس رخت بر بسته باشد اما برخی احتمال می‌دهند که مس خود را برای جهش قیمتی بعدی  که می‌تواند در برخی از معاملات حتی تا بیش از 8 هزار دلار بر هر تن باشد آماده می‌کند.

بازار مس ایران نیز همگام با دنیا افزایش سطح معاملات را تجربه می‌کند. هر چند که طی ماه‌های اخیر تا حدی تقاضای مس و معاملات آن در بورس کالا کاهش یافته بود، اما افزایش میزان معاملات در دی ماه نشان داده است که متقاضیان و خریداران با فرض اینکه قیمت مس بعدها افزایش پیدا می‌کند و این بازار بهبود می‌یابد، خریدهای بنیادین خود را انجام دادند. واقعیت امر آن است که بخش عمده‌ای از معاملات مس در بورس کالا را کاتد تشکیل می‌دهد و این در حالی است که مفتول به‌عنوان یک محصول مسی اصلی در اغلب موارد با مازاد مواجه می‌شود؛ هر چند که در بازار کاتد نیز مازاد رخ می‌دهد، اما نسبت آن در بازار مفتول بیشتر است. در عین حال بازار مس ایران در بورس کالا از دیگر محصولات مسی خالی است و تنها به کاتد و مفتول محدود می‌شود؛ در حالی که در دنیا بیش از ده‌ها محصول مسی وجود دارد که از کاربردهای گوناگونی برخوردارند. در این زمینه نیز به‌نظر می‌رسد که باید محصولات جدید به بازار مس راه یابند.

نمودار 1 نشان می‌دهد طی دی ماه سال جاری بیش از 17 هزار تن محصول مسی شامل کاتد و مفتول در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن بیش از 13 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت 12 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفته و به فروش رفتند. کاتد مس نیز به‌میزان 13 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 11 هزار و 700 تن داشت که 10 هزار و 800 تن از آن به فروش رفت. مفتول نیز به‌میزان 7 هزار و 700 تن عرضه شد که در مواجهه با تقاضای 2 هزار و 85 تنی، 2 هزار و 25 تن از آن معامله شد.

عناوین برگزیده