تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۱۰۴۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
جعفری طهرانی در کنفرانس متال‌بولتن چین بیان کرد:

کمبود سنگ آهن ایران را در سال‌های آتی جدی بگیرید

می متالز - فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی کشور در زمان تحریم‌ها به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت. در یک سال گذشته و با انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، محدودیت‌های اعمالی علیه ایران، روز به روز بیشتر می‌شود و درنتیجه صنایع نیز با محدودیت‌های بیشتری مواجه خواهند شد.
کمبود سنگ آهن ایران را در سال‌های آتی جدی بگیرید

به گزارش می متالز، جعفری طهرانی در این همایش تاکید کرد: اکتشاف، نخستین و یکی از با اهمیت‌ترین حلقه‌های فعالیت‌های معدنی است. اکتشاف به ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های نوین نیاز دارد، اما با توجه تحریم‌های طولانی مدت علیه ایران، چنین تجهیزاتی در کشور وجود ندارد. همین موضوع، فعالیت را برای تداوم معدنکاری مشکل می‌کند. بدون شک، سازمان زمین‌شناسی آمریکا اطلاعات قابل توجهی از ژئوفیزیک هوایی و ذخایر معدنی ایران دارد؛ اما به دلیل تحریم‌ها، این اطلاعات را در اختیار ما نمی‌گذارد.

تحریم‌ها محدودیت‌های دیگری نیز برای اجرای فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی کشور ایجاد کرده است. ما ناچار هستیم از کشتی‌هایی با پرچم غیر ایرانی برای انتقال بار استفاده کنیم. سازمان بنادر و کشتیرانی نیز، از این کشتی‌های خارجی هزینه بیشتری دریافت می‌کند. ضعف‌های زیرساختی در حمل‌ونقل زمینی و ریلی نیز موجبات افزایش قیمت تمام شده را به‌همراه دارد.

علاوه بر موارد یاد شده، اغلب بنادر ایران قدیمی هستند. بندرهای صحار و عمان در فاصله، 250 تا 300 مایلی بندرعباس واقع شده‌اند؛ اما امکانات قابل توجهی برای پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت بسیار بالا دارند. بنادر گوادر پاکستان، زمانی رقیب بندر چابهار به‌شمار می‌رفت. فاصله هوایی گوادر تا چابهار حدود 75 کیلیومتر است؛ اما اکنون با سرمایه‌گذاری چین، این بندر به هاب دسترسی چین از طریق جاده ابریشم بدل شده است.

طهرانی در ادامه از کمبود احتمالی سنگ آهن در آینده ایران اینطور گفت: کمبود سنگ آهن در ایران جدی است و باید راه حلی برای آن اندیشیده شود.

مطابق سند چشم‌انداز توسعه، ظرفیت تولید فولاد کشور ما در سال 1404، باید به 55 میلیون تن افزایش یابد. اگر در سال 1404، حدود 85 درصد از این ظرفیت برای تولید فولاد مورد استفاده قرار گیرد، نیاز ایران به سنگ آهن 1 میلیارد و 90 میلیون تن برآورد می‌شود. در چنین شرایطی باقی مانده ذخیره سنگ آهن، تنها کفاف 15 سال صنعت کشور را می‌دهد. اگر 75 درصد ظرفیت فولاد کشور برای تولید مورد استفاده قرار گیرد، نیاز به سنگ آهن، 960 میلیون تن خواهد بود. در چنین شرایطی، ذخیره سنگ آهن ایران تنها کفاف 18 سال نیاز کشور را می‌دهد. حال اگر تنها 65 درصد ظرفیت کشور فعال باشد، 830 میلیون تن سنگ آهن نیاز خواهد بود و تا 22 سال ذخیره این ماده معدنی را داریم. با توجه به موارد یاد شده، تامین ذخیره بیشتر در سال‌های آتی باید مورد توجه قرار گیرد. زمانی صحبت از واردات سنگ آهن از معدن سنگ آهن حاجی گک افغانستان بود؛ اما با توجه به نا امنی‌های این منطقه، تحقق این مورد آنقدرها هم راحت نخواهد بود.

طهرانی در ادامه تاکید کرد: ایران یکی از شرکای بزرگ تجاری چین بوده و هست،؛ اما توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که تراز تجاری ایران و چین، برای چین بسیار پایین و حدود 1 درصد برآورد می‌شود. درنتیجه می‌توان گفت: چین علاقمند به حفظ روابط خود با ایالات متحده است و خواسته یا ناخواسته، حرکت‌هایی را مبنی بر عدم حمایت ایران انجام می‌دهد.

طهرانی در ادامه افزود: در زنجیره فولاد علاوه بر مشکل کمبود آب، کمبود زیرساخت ریلی، و مشکل کمبود مواد اولیه داریم. بدون شک برای تحقق اهداف توسعه‌ای کشور در چشم‌انداز 1404، باید این موانع برطرف شوند.

عناوین برگزیده