تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۱۰۴۴۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناسان تشریح کردند:‏

افزایش قیمت ورق‌های فولادی چه پیامدی دارد؟ ‏

می متالز - تب و تاب روزهای نخستین سال جاری میلادی و رشد قیمت‌ها در بازار جهانی، بازار داخلی فولاد را نیز تحت تاثیر قرار داده است تا آنجا که قیمت محصولات فولادی در بازار با نوسانات چشمگیر در هر هفته همراه است.
افزایش قیمت ورق‌های فولادی چه پیامدی دارد؟ ‏

به گزارش می متالز، بر این اساس درست در روزهایی که به نظر می‌رسید قیمت‌ها در بازار فولاد حالتی منطقی پیدا کرده‌اند، قیمت‌ها روندی عکس پیش‌بینی‌ها پیدا کردند و با رشدی مجدد همراه شدند.

کارشناسان در توضیح رفتار این روزهای بازار عقیده دارند کمبود کالا در بازار به واسطه کاهش عرضه تولیدکنندگان، رشد قیمت‌های جهانی و همچنین تلاش برخی کارخانه‌ها برای حفظ قیمت‌ها به منظور پیشگیری از زیان، از علت‌های اصلی رشد دوباره قیمت‌ها در بازار فولاد است که حالتی حبابی دارد و واقعی نیست.

در همین ارتباط رئیس اتحادیه آهن و فولاد ایران  با اشار به افزایش بی رویه قیمت فلزات گفت: ورق‌های فولادی روی ریل گرانی قرار گرفته است، گفت: این کالا به عنوان مواد اولیه مورد نیاز اغلب صنایع و کارخانجات مانند لوله و پروفیل، خودروسازی، لوازم خانگی در کشور است.

 وی با بیان اینکه افزایش قیمت آهن و ورق‌های فولادی ریشه در قیمت‌های جهانی دارد، اظهارداشت: دولت چین امسال را سال سازندگی کشور خود اعلام و مانع صادرات آهن به سایر کشورهای جهان شده است.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد با اعلام اینکه در حال حاضر چین بزرگترین تولید و مصرف کننده آهن و فولاد در جهان است، گفت: این کشور سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰میلیون تن انواع مقاطع فولادی را به سایر ممالک دنیا صادر می‌کرد که چند ماهی است روند صادرات چین متوقف و شده و قیمت فولاد روی ریل گرانی قرار گرفته است.

از سویی دیگر رئیس سندیکای لوله و پروفیل گفت: نبود تعادل در قیمت ورق‌های فولادی در چهار سال گذشته منجر به تعطیلی بسیاری از صنایع شده است.

سید علی محمد ابویی افزود: از سال 93 تاکنون قیمت ورق‌های فولادی تولید داخل به حدی افزایش پیدا کرد که صادرات ما از بین رفت و صنایع داخلی قدرت رقابتی شان را از دست دادند.

ابویی افزود: انحصار در بازارهای مختلف  باعث افزایش فروش محصولات این کارخانه شده و به همین خاطر تولیدات صنایع مرتبط، غیر اقتصادی شده است.

وی افزود: بورس کالا اجازه کاهش قیمت فولاد را نمی دهد، در آنجا تنها قیمت ها افزایشی است و قیمت پایه را که فولاد مبارکه می گذارد قابل کاهش نیست.

ابویی گفت: 35 درصد صنایعی که از فولاد استفاده می‌کنند به علت مشکلات پیش آمده از قیمت، کاملاً تعطیل شده اند و مابقی هم با 35 تا 40 درصد کار می کنند.

 

مشکل صنعت فولاد کمبود نقدینگی است

عضو انجمن فولاد کشور هم در این برنامه گفت: برای رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 است که باید 20 میلیون تن از آن صادر شود.

سید رضا شهرستانی افزود: کمبود مواد اولیه در کشور وجود نداشته و مشکلات صرفاً به خاطر کمبود تأمین نقدینگی در واحدهای تولیدی به وجود آمد.

بر اساس اظهارات این کارشناس صنعت فولاد: بر این اساس، فروشنده قیمت پایه را می‌گذارد و اگر خریداران اقدام به خرید نکنند فروشنده مجبور می‌شود قیمت را پایین بیاورد.

عناوین برگزیده