تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۶۷۷
کد خبر: ۱۰۵۲۶
سرویس خبر : زمین شناسی

بودجه سازمان زمین‌شناسی تناسبی با وظایف آن ندارد

می متالز - بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تناسبی با وظایف حاکمیتی این سازمان که تولید اطلاعات پایه در کشور است، ندارد.
بودجه سازمان زمین‌شناسی تناسبی با وظایف آن ندارد

به گزارش می متالز، به نحوی که با بررسی و مطالعه تطبیقی صورت گرفته در بیش از ۱۷۰ کشور که در آن‌ها سازمان زمین‌شناسی وجود دارد؛ مشخص شده که تنها در زمینه اکتشاف مواد معدنی طی 10 سال اخیر به تناسب وسعت و تنوع ماده معدنی در آن کشور، بیش از ۸۰۰ میلیون دلار کسری بودجه اکتشافی داشته‌ایم. علاوه بر اکتشاف منابع معدنی، سالانه در کشور معادل تقریبی ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی، صرف اثرات بلایای طبیعی می‌شود. بر همین اساس، متناسب با رخداد مخاطرات در کشور بایستی برای شناسایی و کاهش اثرات جانی و مالی این مخاطرات در کشور هزینه شود.

کاهش بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عملی منطقی به‌نظر نمی‌رسد. در تمام دنیا تقریبا حدود ۳۰ درصد از سود معدنکاری در حوزه اکتشاف هزینه می‌شود. بر همین اساس در کشور ما نیز باید متناسب با بهره‌برداری و سود معدنکاری برای نسل آتی سرمایه‌گذاری شود. باید در نظر داشت کاهش این سرمایه‌گذاری در آینده کشور را به لحاظ تامین خوراک مورد نیاز صنایع دچار مشکل خواهد کرد.

 

سهم 50 درصدی اکتشافات معدنی

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تقریباً ۵۰ درصد از منابع مالی و انسانی و کارشناسی خود را به صورت مستقیم برای اکتشافات معدنی صرف می‌کند. لازم به ذکر است اطلاعات پایه‌ای که در بخش‌های دیگر سازمان تهیه می‌شود نیز به نوعی غیر مستقیم در خدمت اکتشافات معدنی است. در نتیجه می‌توان گفت تمام فعالیت‌های این سازمان به نوعی در خدمت تولید ثروت و حفظ آن است.

 

پوشش کمبود بودجه

این سازمان همواره کوشیده تا با کسب درآمد و توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه در جهت کاهش و هدفمند کردن هزینه‌ها عمل کند. به عبارتی هم با کسب درآمد به‌عنوان جایگزین بودجه‌های عمومی و هم با استفاده از توان دانشگاهی با کاهش هزینه‌ها در این جهت گام برداشته است. از سوی دیگر با پیشنهاد درآمد اختصاصی در لایحه بودجه سال ۹۷ و همچنین با تخصیص بخشی از حقوق دولتی از ردیف 2، معادل 530 هزار به برنامه‌های اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور امید است تا حدودی مشکل اعتباری این سازمان از سال آینده مرتفع شود.

 

تفاهم همکاری سه جانبه

با توجه به اینکه فعالیت‌های تولیدی در قالب زنجیره ارزش، معنی پیدا می‌کند، این سازمان به همراه معاونت معدنی و ایمیدرو در کنار بخش خصوصی به‌دنبال هم‌افزایی و هزینه‌کرد موثر در اکتشافات معدنی است تا بتوانند اقتصاد مقاومتی را در عمل اجرا کنند. بدیهی است تعامل این نیروها در جهت کمک به هر چه بهتر انجام شدن کارها خواهد بود. در همین راستا سند تفاهم همکاری سه جانبه معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نهایی شده است.

 

سازوکارهایی برای تامین درآمد و اجرای اقدامات توسعه‌ای

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به دنبال ایجاد درآمد در جهت پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای است. در این راستا و برای تحقق این هدف، اقدامات متعددی در دستور کار این سازمان قرار دارد؛ که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به واگذاری محدوده‌های شناسایی شده به بخش خصوصی اشاره کرد. برای اجرای سایر خدماتی که اجرای آن‌ها در توان بخش خصوصی نیست نیز باید به دنبال ایجاد درآمد باشد. همچنین باید توجه داشت در حال حاضر بستر مناسبی برای استفاده از درآمدهای این سازمان در راستای برنامه‌های توسعه وجود ندارد. لازم به ذکر است با کمک سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی تعیین ردیف درآمد اختصاصی برای این سازمان در لایحه بودجه سال ۹۷ گنجانده شده که کمک بزرگی به این سازمان در جهت انجام وظایف حاکمیتی خواهد کرد.

عناوین برگزیده