تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۳
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۱۰۵۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

"نیمه‎ی پُر" | «روزگاری که سیمان کوپنی بود»

می متالز - روزگاری در ایران سپری شده که سیمان با کوپن فروخته می‌شد، تازه بعد از سه چهار ماه انتظار در نوبت، و اگر کسی می‌خواست از بازار سیمان بخرد باید تا ۴برابر قیمت دولتی پول می‌داد، اما امروز با تلاش مسئولان نظام جمهوری اسلامی اوضاع فرق کرده است.
"نیمه‎ی پُر" | «روزگاری که سیمان کوپنی بود»

به گزارش می متالز، میزان تولید سیمان در کشور حدود 40 سال پیش کمتر از 7 میلیون تن در سال بود، به‌دلیل حجم پایین تولید و  تقاضای بالاتری که برای سیمان در بازار وجود داشت، دولت سالهای خیلی دور که شاید بسیاری از جوانانِ امروز یادشان نیاید، برای مدیریت قیمت، سیمان را به‌صورت کوپنی عرضه می‌کرد.

در آن مقطع کمبود عرضه و تقاضای زیاد سیمان باعث شده بود تا بازار سیاه این محصول رونق گرفته و بعضاً اختلاف قیمت کارخانه تا بازار به 4 برابر برسد، این موضوع احتکار شدید سیمان را هم به‌دنبال داشت و از طرف دیگر پروژه‌های عمرانی کشور با کسری سیمان بلاتکلیف مانده بودند.

طی آن سالها دولتها تلاش کردند تا با واردات سیمان از روسیه و هند بخشی از نیاز داخل را تأمین کنند با این حال نتوانستند قیمت‌ها را کنترل کنند. در نهایت دولت در دهه 70 تصمیم گرفت با تشکیل واحدهای تولیدی سیمان در ارومیه، خراسان، کردستان، هرمزگان و سیمان شرق حجم تولید داخل را افزایش قابل توجهی داده و بر همین اساس میزان تولید سیمان در این ده به 20 میلیون تن در سال رسید.

البته با توجه به پتانسیل بالای کشور این میزان تولید کفایت تقاضای بازار را نکرده و بر همین اساس با سرمایه گذاری بیشتر جمهوری اسلامی در بخش سیمان میزان تولید سیمان در دهه 80 به 50 میلیون تن در سال رسید و امروز صنعت سیمان کشور با تمرکز بر توسعه این بخش به ظرفیت 85 میلیون تنی رسیده است و حجم تولید واقعی هم در سال گذشته به بیش از 54 میلیون تن رسیده است.

به این ترتیب ایرانی که 40 سال پیش خود واردکننده سیمان بود، امروز نه‌تنها خودکفا شده و عرضه کوپنی، احتکار، بازار سیاه و قیمت‌های نجومی سیمان دیگر وجود ندارد، بلکه با مازاد تولیدی که امروز وجود دارد، به کشورهای همسایه و حتی آفریقایی سیمان صادرات می‌کنیم.

علی‌محمد بُد یکی از کارشناسان سیمان در همین ارتباط گفت: در اوایل انقلاب آن‌قدر سیمان در بازار کم بود که خریدار 3 تا 4 ماه برای دریافت سیمان باید در نوبت قرار می‌گرفت، قیمت‌ها رشد قابل توجهی داشت و هر کس به‌راحتی امکان خرید سیمان را نداشت.

وی با بیان اینکه "امروز از حجم تولید 7 میلیون تنی به ظرفیت 85 میلیون تنی سیمان رسیده‌ایم"، تصریح کرد: براساس آمار در 10ماهه امسال حدود 60 میلیون تن سیمان در کشور تولید شده که 10 میلیون تن آن مازاد است و صادر می‌شود.

این کارشناس سیمان با اعلام اینکه امروز ایران به صادرکننده سیمان تبدیل شده است، افزود: در حال حاضر واحدهای تولیدی سیمان خود را به عراق، افغانستان، قزاقستان، پاکستان، کویت، تانزانیا، قطر و سومالی صادر می‌کنند که این موضوع یک موفقیت قابل توجه در بخش صنعت سیمان به‌شمار می‌آید، البته کنار این موفقیت دولت هم باید بستر لازم را برای تسهیل صادرات سیمان مهیا کند تا واحدهای تولیدی امکان استفاده از تمام ظرفیت را داشته و حضور پررنگی در بازارهای صادراتی داشته باشند.

جزئیات میزان تولید سیمان در کشور  از 57 تا 95 به‌شرح زیر است:

عناوین برگزیده