تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۰۶
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۱۰۵۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دولت، معدنکاران را می‌بیند

می متالز - در سال ۹۶ شاهد بهره‌برداری از تعداد زیادی طرح‌های مختلف صنعتی و معدنی در استان‌های معدنی کشور بوده‌ایم که تمام آنها در راستای تحقق اهداف تعریف شده در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور بوده است چراکه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، ۴۴۰هزار تن مس و ۱/۵میلیون تن آلومینیوم در افق چشم‌انداز، تعیین شده و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای تحقق آن انجام شده است.
دولت، معدنکاران را می‌بیند

به گزارش می متالز، همچنین در محورهای اصلی سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ موارد متعددی آمده که بر اساس آن ایران تا سال ۱۴۰۴ به کشوری توسعه یافته با جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام و دارای تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل تبدیل شود و جایگاه نخست اقتصادی - علمی و فناوری در سطح منطقه را به‌دست آورد و از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری برخوردار باشد. همچنین در دیگر محورها درباره کارآفرینی و اشتغال پایدار و برخورداری از سلامت، رفاه و تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر و بهره‌مندی از محیط‌زیست مطلوب، سخن گفته شده است. به طور تقریبی تمامی معادن در نقاط کمتر توسعه یافته و محروم قرار گرفته‌اند و سرمایه‌گذاران معدنی که ریسک فعالیت در این مناطق را می‌پذیرند و منابع مالی خود را به دوردست‌ترین نقاط کشور می‌برند، کاری بس بزرگ انجام می‌دهند. در واقع آنها ضمن همکاری با دولت برای تحقق اهداف چشم‌انداز کشور در افق ۱۴۰۴، هم اشتغال مستقیم را در این مناطق به وجود می‌آورند و هم با ایجاد واحدهای فرآوری و تبدیل مواد معدنی به محصول نهایی و با ارزش افزوده، زمینه را برای اشتغال پایدار در کشور فراهم می‌کنند. از طرفی آبادانی و فراهم کردن شرایط رفاهی که در منطقه به دلیل حضور سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران معدنی در این مناطق ایجاد می‌شود را نباید از قلم انداخت. این موارد به نوعی در راستای محورهای اصلی سند چشم‌انداز کشور است.

نکته اینجاست که بخش عمده‌ای از ذخایر معدنی کشور که برای تامین نیاز واحدهای صنایع معدنی کشورمان در نظر گرفته شده‌اند، در همین مناطق قرار گرفته‌اند. برای نمونه منطقه معدنی سنگان که در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد بخش قابل توجهی از تامین خوراک طرح جامع فولاد کشور را به خود اختصاص داده است و به پیروی از آن حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها به این منطقه تزریق شده و تلاش برای تولید خوراک مورد نیاز فولاد به عنوان یک فلز استراتژیک ادامه دارد. حال هر چه به سال ۱۴۰۴ نزدیک می‌شویم، سرعت برای بهره‌برداری از طرح‌های این مجموعه و همچنین دیگر پروژه‌های معدنی کشور شتاب بیشتری می‌گیرد. حضور مقامات تراز اول کشور نیز در بهره‌برداری این طرح‌ها نمونه‌ای از این نوع است. در همین راستا رئیس‌جمهوری پنجشنبه و جمعه ۱۲ و ۱۳ بهمن در استان کرمان به عنوان یکی از استان‌های معدنی کشور برای بهره‌برداری از طرح‌های فولادی و مسی کشور حضور یافت. به نظر می‌رسد حضور شخصیت‌های نخست کشور برای آیین‌های بهره‌برداری از طرح‌های معدنی در شرایطی که تولید برخی محصولات معدنی در ایران با سختی‌هایی همراه است می‌تواند نویدبخش این موضوع باشد که تلاش‌ها و خدمات‌شان در کشور دیده می‌شود و در نهایت آنها با امید بیشتری به کارشان ادامه می‌دهند. گفتنی است که فعالان بخش معدن به ویژه فعالان بخش خصوصی همواره خواستار توجه هرچه بیشتر دولت بوده‌اند و با برگزاری جلسات مختلف با مدیران و مسئولان دولتی توانسته‌اند تا حدودی دولتی‌ها را با خود همراه کنند.

عناوین برگزیده