تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۰۷
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۱۰۶۲۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
وعده جدید روحانی به رانندگان خودروهای فرسوده

دولت نیمی از بهای تمام شده خودروهای نو را می پردازد

می متالز - چند سال پس از کلید خوردن طرح نوسازی خودروهای فرسوده جاده ای، هنوز بخش قابل توجهی از این خودروها وارد فرایند اسقاط نشده اند و این امر باعث شده رییس جمهوری در جدید ترین اظهار نظر خود وعده کمک دولت به سرعت گرفتن این فرایند را بدهد.
دولت نیمی از بهای تمام شده خودروهای نو را می پردازد

به گزارش می متالز، بر اساس آمارهای رسمی سازمان راهداری چند ده هزار خودروی فرسوده در ناوگان باری و مسافری جاده ای کشور همچنان در حال تردد هستند که در کنار آلودگی محیط زیست تاثیر قابل توجهی نیز بر بالا رفتن مصرف سوخت دارند.

در این فضا دولت یازدهم از ماه های ابتدایی فعالیت خود اعلام کرد که به دنبال اجرایی کردن سیاستی است که در دل آن با حمایت از صاحبان خودروهای فرسوده، فرایند نوسازی با سرعت و قدرت دنبال شود. اما با وجود گذشت چند سال از آغاز این فرایند هنوز بخش قابل توجهی از کار اجرایی نشده است.

در این رابطه رییس سازمان راهداری بارها اعلام کرده که نرخ تمام شده اتوبوس های نو با تسهیلاتی که از سوی بانک ها به راننده ها پرداخت می شوند فاصله ای قابل توجه دارد و از این رو بسیاری از صاحبان این خودروها برای نوسازی ماشین هایشان نیاز به آورده چندصد میلیونی خواهند داشت، موضوعی که صحبت های جدید رییس جمهوری نشان از آن دارد که دولت برای حل آن برنامه ریزی هایی را آغاز کرده است.

روحانی در صحبت های امروز خود گفته که باید دستگاه های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و وزارت صنعت برنامه ریزی هایی را انجام دهند تا تردد خودروهایی که عمر آنها بعضا به ۷۰ سال نیز می رسد متوقف شود.

رییس جمهوری برای حل این مشکل بار دیگر به سراغ منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخته رفته و گفته وزارت نفت می تواند با تزریق این منابع جدید به فرایند نوسازی ناوگان نیمی از منابع مالی لازم برای نوسازی هر خودرو را پرداخت کند.

هرچند رییس جمهوری اعلام نکرده که این فرایند از چه زمانی و با چه ساز وکاری کلید خواهد خورد و البته فرایند باز پرداخت این تسهیلات چگونه برنامه ریزی می شود اما به نظر می رسد با اهمیتی که این موضوع نزد دولت پیدا کرده احتمالا نوسازی روزهای تازه ای پیش روی خود خواهد دید. روحانی گفته که دولت دوازدهم با قدرت بیشتری نسبت به قبل نوسازی را دنبال می کند و همین امر راه را بر خداحافظی با هزاران خودروی دودساز فعال در جاده های ایران باز خواهد کرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده