تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۱۰۶۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
وضعیت بیلت و مقاطع در نیمه اول بهمن ماه؛ ‏

سرما و سیاست می‌تواند بازار فولاد را دگرگون کند! ‏

می متالز - ابتدای بهمن ماه با ثبات در قیمت شمش آغاز شد. عرضه آهن اسفنجی نیز به علت تعمیرات دو کارخانه با محدودیت مواجه بودند.
سرما و سیاست می‌تواند بازار فولاد را دگرگون کند! ‏

به گزارش می متالز، قیمت قراضه هم به شدت بالا رفت ولی تقاضای شمش به علت رکود بازار مقاطع تغییر نکرد. علت ثبات قیمت شمش در رزوهای ابتدایی بهمن ماه مساله تقاضا بود. از آنجا که تقاضای چشمگیری وجود نداشت قیمت شمش بالا نرفت. از طرف دیگر شاهد آن هستیم که به علت نزدیک شدن سال نو در خاوردور تقاضای صادراتی کاهش یافته، شمش در بازار جهانی با 30 دلار کاهش روبرو شده است. کارخانجات ایرانی شمش را در قیمت 485 تا 500 دلار فوب عرضه می کنند.

آنچه صادرات شمش را قوی نگه داشته مساله عدم تقاضا در بازار داخلی و اجبار برای صادرات آن است و مهمتر از آن مساله نرخ ارز است، با تعطیل شدن چین به مدت 15 روز نقل و انتقال وجوه با کندی صورت خواهد گرفت و همین امر می تواند بطور موقتی نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که دولت اصرار دارد قیمت آهن آلات را برای سال آینده تثبیت کند. رکود فعلی و عدم تقاضا به هدف دولت کمک می کند ولی این روش باعث تعطیلی کارخانه های شمش و افزایش بیکاری خواهد شد.

 

افزایش قیمت در ابتدای بهمن ماه

همانطور که یک هفته ثبات قیمت را در شمش شاهد بودیم با شروع بهمن ماه و گذشت روزهای ابتدایی ماه شمش هفته را با روند صعودی شروع کرد. میانگین قیمت سایز 150 میلیمتر روز شنبه 2000 تومان و سایز 125 میلیمتر 1960 تومان بود. تا روز دوشنبه قیمت بالا رفت میانگین سایز 150 میلیمتر به 2050 تومان و سایز 125 میلیمتر به 2030 تومان رسید ولی روز سه شنبه بازار ثابت شد و در پایان هفته با حدود 20 تومان کاهش روبرو گردید. علت افزایش قیمت در اول هفته، افزایش فروش مقاطع توسط کارخانه های نورد بود که بیشتر حاصل جهش نرخ ارز بود.

نوردکارها با تخلیه انبارهای خود به پیش فروش کالا اقدام کردند و به دنبال آن سعی در خرید شمش نمودند. با آرامش بازار مقاطع، بازار شمش هم با افت تقاضا روبرو شد و نوسان قیمت ها آرام گرفت. نوید راه اندازی کارخانه سبزوار همینطور افزایش ظرفیت گل گهر و راه اندازی دو واحد دیگر امیدی است برای ماه معملات بهتر در بهمن ماه. البته اگر مشکل آب و برق در بهار و تابستان جلوه نکند می توان به افزایش عرضه این کالا امیدوار بود ولی در شرایط فعلی، بازار داخلی باید با همین نوسانات رفاقت کند عدم تقاضا در بخش مقاطع تا حد زیادی کمبود مواد اولیه فولاد سازی را پوشش می دهد.

بنابراین نوسان قیمت جدی نخواهد بود. البته به شرط ثبات نرخ ارز ولی در پایان آنچه می‌ماند کارخانه‌هائی هستند که از دور صادرات عقب مانده‌اند این کارخانه‌ها برای بقا باید بتوانند خود را با شرایط موجود تطبیق دهند تنها راه در برابر آنها همین روشی است که در 6ماه گذشته داشته اند، روزکاری و عدم دلبستگی به ماه‌های پیش رو.

 

هفته دوم بهمن ماه چگونه گذشت؟

در این هفته قیمت شمش روند صعودی داشت که چند علت برای این افزایش قیمت وجود دارد در وهله اول محدودیت شدید عرضه قراضه و آهن اسفنجی است و بعد از آن مشکلات ناشی از حمل و نقل و بسته بودن راهها که جابجائی مواد اولیه را مشکل کرده است و در نهایت کاهش تولید شمش به دلیل قطع برق صنایع در بسیاری از شهرها نیز در این موضوع تاثیر مستقیم دارد.

با برطرف شدن مشکل سرما، تولید شمش و به دنبال آن تقاضای قراضه و آهن اسفنجی افزایش می‌یابد، با قیمت‌های فعلی حاشیه سود تولید شمش از آهن قراضه محدود است ولی تولید با استفاده از آهن اسفنجی هنوز مقرون به صرفه است. آهن اسفنجی در قیمت 1040 تا 1060 تومان پایه در تناژهای محدود هفته پیش عرضه میشد در حالیکه صادرات آن در قیمت 295 دلار فوب بندرعباس با تناژهای محدود بود.

بازار شمش در خارج از ایران با افت قیمت روبرو شده و شنیده شده فولاد خوزستان شمش را زیر قیمت 500 دلار فوب فروخته است، این در حالی است که شمش‌های مشابه فولاد خوزستان در قیمت 485 تا 490 دلار حمل ماه مارس عرضه می شود در حالیکه خریدارها اصرار به تخفیف دارند . هفته گذشته بحث صادرات بریکت هم بود و خریدارها نظر به قیمت 320 دلار سی اف آر بنادر جنوب اروپا را دارند این قیمت حداقل 10 دلار کمتر از قیمت مورد نظر فروشنده است، عده‌ای از تجار فولاد صادرات شمش را شروع کرده‌اند این مساله به روند صادرات و رقابت در خرید از کارخانه‌های داخلی کمک می‌کند در حالیکه باعث رقابت در بازار خارج میشود.

این تنش ها کاملاً طبیعی است و زائیده رقابت است نتیجه آن جهانی شدن بیشتر محصولات فولادی ایران است . روند کنونی صادرات مواد خام و نیمه ساخته تقاضای سرمایه گذاری در بخش اکتشاف سنگ آهن، تامین آب، برق و راه را تشدید می کند که به معنای افزایش بودجه عمرانی است اگر دولت توانائی ان را داشته باشد.

 

مقاطع در بازار ایران

ابتدای بهمن ماه برای مقاطع از روز شنبه شروع به افزایش کرد. میانگین قیمت روهینا 2285 تومان و و ذوب آهن 2395 تومان برای سایزهای 14 تا 32 بود . تیرآهن ذوب آهن بطور میانگین سایزهای 14 تا 18 در اصفهان هر کیلو 2780 تومان اعلام می شد ولی با تنش نرخ ارز، افزایش قیمت ها شروع شد. وابستگی به صادرات باعث شده بسیاری از کارخانه ها عرضه به بازار خارجی را به فروش در داخل کشور مقدم دارند.

کارخانه‌هائی در شمال، جنوب و غرب کشور مشغول به صادرات مقاطع هستند به همین دلیل  نوسان قیمت ارز برای همه صادرکننده ها نقش رگولاتور برای بازی در بازار داخلی را دارد. با افزایش نرخ ارز ، عرضه مقاطع از سوی کارخانه هایی که صادرات دارند مثل روهینا یا ذوب آهن با کاستی روبرو می شود و این تنفسی است برای کارخانه های کوچک. متاسفانه دولت توجهی به این مسایل ندارد چرا که اگر نرخ ارز را ثابت نگاه میداشت و مثل همه کشورهای دیگر برای صنایعی که با بحران روبرو هستند، نرخ ترجیحی ارز بطور مثال 5000 تومان را می گذاشت هم اشتغال ایجاد می شد هم تورم به علت نوسان نرخ ارز در همه بخش ها ایجاد نمیشد.

 

دل بستن به سرما یا عید برای ثبات بازار بیهوده است

با مصاحبه رئیس جمهور قیمت ارز آرام گرفت ولی همه دست اندرکاران از این مصاحبه، نتیجه گرفتند که باید انتظار این نوسان ها را داشت. به همین علت دلارهای خریداری شده به بازار برنگشت و در انتظار فرصت دیگری ماند. با این ترفند بازار مقاطع آرام شد. انبارها که از کالاهای خریداری شده در جریان روند رو به افزایش نرخ ارز پر شده بود جایگزین تولید کارخانه ها شد. دقیقاً روشی که در طول چند سال گذشته شاهد آن بودیم ولی کمبود مواد اولیه آرامشی است که بازار موجودی ها را بهم خواهد ریخت. دل بستن به سرما یا نزدیک بودن عید برای ثبات بازار بیهوده است چون ساختار تولید و بازار فولاد عوض شده ولی سیاست گذارها حاضر به درک آن نیستند.

 

بازاری آرام اما صعودی برای مقاطع

در هفته دوم بهمن ماه قیمت مقاطع روند صعودی داشت ولی بازار آرام بود . قیمت میلگرد روز شنبه و یکشنبه تقریباً ثابت بود متوسط قیمت میلگرد همه کارخانه ها در تهران 22800 ریال و در مبادی حمل 22000 تا 24000 ریال بود روز سه شنبه قیمت ها تا 10 تومان کاهش یافت ولی از چهارشنبه به بعد قیمت بالا رفت و میانگین ها تا 200 ریال افزایشی شد علت این امر شروع خرید و فروش ها با باز شدن راه ها و کمبود شمش بود در هفته آینده محدودیت عرضه شمش همراه با افزایش تقاضای مقاطع بیشتر جلوه خواهد کرد و همین امر باعث افزایش قیمت ها خواهد شد. تیراهن هم مثل میلگرد دو روز اول هفته را کاهشی شروع کرد و از میانگین قیمت 28150 ریال برای سایزهای 14-16و 18 ذوب اهن در روز شنبه به 27830 ریال رسید که از دوشنبه به بعد قیمت صعودی شد و به 27983 ریال روز چهارشنبه رسید.

 

شاهد بازاری لحظه ای هستیم

شرایط بازار مقاطع گویای آن است که بازار بسیار حساس و لحظه ای شده است، هر عاملی می تواند این بازار را به سرعت و به شدت تحت تاثیر قرار دهد بارش برف، تنش های سیاسی، تغییر نرخ ارز و یا هر پیامد بیرونی بازار را تحت تاثیرقرار می دهد این شکنندگی بسیار خطرناک است. ما در ماه های پایانی سال هستیم، تزریق پول از طرف دولت به شدت محدود شده  و پروژه های عمرانی عملاً متوقف شده اند، در این شرایط کوچک های بازار الک می شوند آنها که بدهکار هستند از دور خارج میگردند. کارخانجات فولاد بیش از همیشه نیازمند شبکه بانکی خواهند شد که خودش در کارش وامانده است این شرایط اگر با یک تکان در بازار خارجی و یا یک تنش در بازار داخلی روبرو بشود چنانچه شرایط بیش از یک هفته طول بکشد می تواند عواقب سنگینی به دنبال داشته باشد. سیاست رکود بیش از این جوابگو نیست. دولت می تواند در کنار اوراق قرضه سیستم خرید با اعتبار اسنادی را که سالهاست بسته است فعال کند به این ترتیب ضمن باز شدن بازار اطمینان هم به معاملات برمیگردد. روش های زیادی برای فعال کردن بازار و سود آوری بانک ها وجود دارد ولی ظاهراً دولت این روش‌ها را قابل اعتماد نمی‌داند. 

عناوین برگزیده