تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۱۲
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۱۰۶۸۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
سخنگوی انجمن قطعه‌سازان خبر داد

افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ ارز مرجع قیمت‌گذاری قطعات خودرو / پژو و رنو هیچ سرمایه‌ای به ایران نیاوردند

می متالز - سخنگوی انجمن قطعه‌سازان از افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ ارز مرجع برای قیمت‌گذاری قطعات خودرو خبر داد و گفت: این موضوع در جلسه‌ای با حضور مسؤولان وزارت صنعت و خودروسازان مصوب شد.
افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ ارز مرجع قیمت‌گذاری قطعات خودرو / پژو و رنو هیچ سرمایه‌ای به ایران نیاوردند

به گزارش می متالز، فرهاد به‌نیا با اشاره به افزایش 50 درصدی نرخ ارز و توقف پرداخت ارز مبادله‌ای به صنعت قطعه‌سازی اظهار داشت: قیمت تمام شده قطعات در پی رشد نرخ ارز، روندی افزایش داشته و از همین رو، قطعه‌سازان از سال گذشته تاکنون خواستار تغییر نرخ ارز مبنای قیمت‌گذاری تولیدیاتشان بودند. 

وی ادامه داد: سال گذشته که قیمت دلار حدود 3700 تومان بود، قطعه‌سازان درخواست محاسبه قیمت 3500 تومانی را در تعیین قیمت محصولاتشان داشتند که این مسئله نهایی نشد و موضوع ادامه پیدا کرد تا اینکه حالا نرخ دلار به 4700 تومان رسیده و در این شرایط نرخ ارز قطعه‌ساز 300 تومان افزایش یافته است. 

به گفته وی، نرخ ارز مرجع قیمت‌گذاری قطعات خودرو 3200 تومان بود که حالا به 3500 تومان افزایش یافته است. 

به‌نیا با تأکید بر اینکه افزایش نرخ ارز و همچنین رشد قیمت مواد اولیه تولید قطعات از جمله مواد پتروشیمی این محصولات به دولت برمی‌گردد، افزود: قطعه‌سازان بخش خصوصی نقشی در افزایش نرخ ارز ندارند، بنابراین دلیلی برای اینکه هزینه‌های این موضوع از طرف قطعه‌سازان پرداخت شود وجود ندارد، بلکه دولت باید این هزینه‌ها را تأمین کند. 

به گفته وی، خودروسازان و شورای رقابت، دولتی هستند و در حال حاضر نیز افزایش قیمت عوامل تولید به منشأ دولتی برمی‌گردد که این موضوع باید تعیین تکلیف شود. 

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه رشد 300 تومانی نرخ دلار در تعیین قیمت قطعات تأثیر ناچیزی دارد، گفت: قیمت قطعات خودرو از این محل کمتر از 2 یا 3 درصد افزایش خواهد داشت و البته باید توجه داشته باشیم که خودروسازان طی ماه‌های اخیر قیمت محصولات خود را براساس مصوبه شورای رقابت افزایش داده‌اند. 

وی در ادامه با اشاره به مطالبات 8 هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان از 2 شرکت خودروساز سایپا و ایران‌خودرو گفت: در حال حاضر ایران‌خودرو، مطالبات قطعه‌سازان را چهار ماهه پرداخت می‌کند، ولی این مدت در مورد سایپا بیش از چهار ماه است و گاهی تا 180 روز نیز می‌رسد. 

به‌نیا ادامه داد: قطعه‌سازان در حالی ماه‌های پایانی سال را پشت سر می‌گذارند که باید عیدی و حقوق کارگران را پرداخت کنند و این در شرایطی است که هیچ برنامه‌ای از طرف خودروسازان در مورد پرداخت مطالبات قطعه‌سازان اعلام نشده است. 

وی، تعیین تکلیف پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را طی ده روز آینده خواستار شد و گفت: قطعه‌سازان برای پرداخت حقوق و عیدی کارگران نیازمند وصول مطالبات‌شان از شرکت‌های خودروساز هستند.

* رنو و پژو سرمایه‌ای به ایران نیاوردند

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان همچنین با اشاره به انعقاد قراردادهای شرکت‌های خودروساز ایرانی با خودروسازان خارجی، گفت: رنو و پژو هیچ گام اجرایی برای سرمایه‌گذاری در ایران برنداشته‌اند و پولی به ایران نیاورده‌اند. 

وی با بیان اینکه طی یک سال اخیر شاهد فروش خودرو از طرف رنو و پژو در کشور بودیم، گفت: قطعه‌سازان در مورد ساخت پلتفرم مشترک با خودروسازان خارجی با ابهامات زیادی روبه‌رو هستند، هر چند قراردادهایی بین برخی قطعه‌سازان ایرانی با خودروسازان خارجی امضا شده، ولی مشخص نیست که در این قراردادها چه پیش‌بینی در مورد قیمت تمام‌شده قطعات و تأثیر نرخ ارز صورت گرفته است. 

به‌نیا همچنین با اشاره به برگزاری مجمع انجمن قطعه‌سازان در روز دوشنبه 16 بهمن 1396 گفت: در این مجمع، گزارش هیأت رئیسه انجمن قرائت شد و چهار نفر نیز برای انتخابات بازرس انجمن کاندید شدند که درنهایت حسام اردشیر مجدداً به عنوان بازرس انجمن انتخاب شد. 

عناوین برگزیده