تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۵۳۰
کد خبر: ۱۰۷۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

آغاز تنگناهای جدید در بازار فولاد ایران

می متالز - در روزهایی که ارز دولتی به هر نفر تعلق می گیرد و برنامه کنترل ارز در دست اجراست، رشد قیمت دلار مجدداً خودنمایی می‌کند اگرچه تأثیرگذاری این واقعیت را نمی‌توان در بازار روزهای اخیر مشاهده کرد و این به معنی آن است که این تغییر در هفته آینده با شتاب و شدت بیشتری بر بازار تأثیرگذار خواهد بود.
آغاز تنگناهای جدید در بازار فولاد ایران

به گزارش می متالز، بازار فولاد با فرض شرایط آب و هوایی و ضعف تقاضا نیز میل به افت قیمتی دارد اگرچه افزایش زیرپوستی بهای شمش هم سیگنال دیگری است که بر ابهام در این بازار افزوده است.

 

عدم خودنمایی تقاضا در بازار فولاد در کنار رشد شکننده قیمت دلار در بازار آزاد

عدم خودنمایی خریداران نهایی در بازار فولاد در کنار تداوم شرایط سخت در حمل و نقل جاده‌ای در کنار رشد شکننده قیمت دلار در بازار آزاد داده‌هایی بود که می‌توانستند در بازار فولاد ایفای نقش کننده ولی تمامی این سیگنال‌ها خودنمایی چندانی نداشتند اگرچه نوسان بهای شمش و میل بازارهای جهانی به کاهش قیمت‌ها در نهایت بازاری کاهشی را رقم زد آن هم در شرایطی که بسیاری از کارخانجات قیمت‌های خود را ثابت اعلام کردند.

بدنه غالب در بازار کاهش حجم معاملات را بیش از سایرین جدی گرفته است تا جایی که شرایط شکننده‌ای در بازار پدید آمده و همین روند در صورت ادامه‌یافتن به معنی تمایل جدیدی به کاهش قیمت‌ها تلقی خواهد شد. این در حالی است که بازار محرک‌های چندانی را پیش روی خود مجسم نمی‌بیند و این روند امیدواری چندانی را هم به رشد نرخ ایجاد نخواهد کرد. تا زمانی که بازار حال و هوای شب عید را تجربه نکند و رشد تقاضای سنتی به بازار وارد نشود نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت اگرچه تغییر فاز بازارهای جهانی شاید بتواند به حمایت از بازار برخیزد ولی این احتمال هم زمان‌بر خواهد بود.

 

آغاز تنگنایی جدید برای بازار فولاد

بازار فولاد به آرامی در حال ورود به یک تنگنای جدید است. از یک سو بازار دلار اندک اندک به رشد قیمت‌ها متمایل شده و از سوی دیگر مشکلات حمل و نقل کل زنجیره تولید در بازار و صنعت فولاد را تحت‌الشعاع قرار داده است. بهای قراضه نسبتاً بالاست ولی شمش شرایط مطلوبی ندارد. حتی خریداران بیلت هم در برخی از نقاط کشور از حمل و نقل گله‌مند هستند و در تأمین شمش و فروش کالاهای خود از این بستر دچار مشکل شده‌اند. از سوی دیگر محموله‌های موجود در انبار هم بعضاً بارش برف را تجربه کرده و این به معنی کاهش کیفیت و افت نرخ خواهد بود بنابراین مالکان آن‌ها جبراً میل به فروش پیدا می‌کنند.

بازار فولاد ابهام فعلی را جدی تر از سابق تجربه می‌کند مخصوصاً در شرایطی که تقاضای مؤثر حال و روز خوبی ندارد و البته بازارهای جهانی هم رمق چندانی نداشته و ندارد. این موارد نیاز به یک تکانه قوی را در بازار برجسته می سازد. البته نرخ‌های موجود در یک هفته اخیر اگرچه کاهشی بود ولی افت قیمت‌های شدیدی حس نشد و البته دلیل آن را باید کاهش جدی حجم معاملات و مشکلات حمل و نقل دانست یعنی در زمانی‌که بازار به روال عادی خود بازگردد تازه واقعیت‌های قیمتی خودنمایی خواهد کرد. این در حالی است که ثبات نسبی قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان اصلی خود دلیل مهمی برای حفظ سطوح قیمتی موجود بوده و در صورتی که واحدهای برجسته تولیدی وارد یک فاز کاهش نرخ محسوس می‌شدند این بازار به ناگاه کاهش قیمت‌هایی جدی‌تر را تجربه می‌کرد ولی چنین رخدادی ثبت نشد.

 

تمایل به افت قیمتها رو به افزایش است

با توجه به شرایط کلی در بازار فولاد تمایل بازار به افت قیمت‌هاست ولی بهای قراضه و رشد قیمت‌ دلار و تلاش تولیدکنندگان برای حمایت از نرخ‌های موجود در برابر این روند کاهشی موضع‌گیری کرده است. حال اگر برخی محموله‌های موجود در انبار که ممکن است زرد رنگ شده باشد و با گشایش مسیرهای حمل و نقل جاده‌ای امکان عرضه به بازار را داشته باشد بتواند نقش‌آفرینی بیشتری داشته و البته قیمت‌های جهانی باز هم کاهش یابد، راهی جز افت نرخ پیش روی بازار باقی نمانده و بازاری کاهشی ترسیم خواهد شد. به نظر می‌رسد این اتفاق در آینده رخ دهد مگر آن‌که تغییر جدیدی را تجربه کنیم و بازار با سیگنال‌های تازه‌ای رو به رو باشد. با توجه به این اما و اگرها شاید بتوان واقعیت‌های قیمتی را در روزهای شنبه و یکشنبه با صراحت بیشتری توضیح داد.

البته رشد قیمت شمش و احتمال تجمیع داده‌های افزایشی برای هفته آینده نیز می‌تواند یک محرک دیگر برای بازار فولاد محسوب شود ولی از هم‌اکنون نمی‌توان رأی به رشد قیمت‌ها داد. در هر حال بازار فولاد دستخوش تغییرات بسیاری است .

عناوین برگزیده