تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۱۰۷۳۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

یک هزار و 500 تن مس مازاد روی دست شرکت مس ماند

می متالز - در حالی که روند بازار مس در ایران به‌دلیل کمبود تنوع در تولید و مصرف مانع از گسترش بازار این فلز می‌شود، بسیاری از معامله‌گران بازار مس دنیا، مسرور و شادمان از افزایش قیمت این فلز در بازارهای جهانی هستند.
یک هزار و 500 تن مس مازاد روی دست شرکت مس ماند

به گزارش می متالز، در ایران اما میزان معاملات هفتگی نشان‌دهنده آن است که برخلاف بازارهای جهانی، بازار مس داخلی هنوز با مازاد محصول دست‌وپنجه نرم می‌کند و چاره آن تنها توسعه بخش‌های پایین‌دستی صنعت مس است.

با آنکه قیمت اخیر مس به بالای 7 هزار دلار بر هر تن صعود کرد، اما این قیمت در بازارهای جهانی برای معامله‌گران بسیار جذاب است و به نظر می‌رسد آن‌ها چشم‌انداز روشنی برای این بازار متصور هستند از این رو همچنان فعالان بازار، افزایش بیشتر قیمت این فلز سرخ را انتظار دارند. مس فلزی است که در بسیاری از محصولات آینده به‌ویژه در خودروهای نوین و انرژی‌های نو نقشی اساسی را ایفا می‌کند که می‌تواند رشد بیشتر تقاضای آن را به‌همراه داشته باشد و از این رو، بسیاری از مصرف‌کنندگان از هم‌اکنون به‌‌دنبال خرید این فلز هستند.

در بازار ایران همانند همیشه تنها شرکت ملی صنایع مس ایران بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محسوب می‌شود و متأسفانه در سمت تقاضا تنها تولیدکنندگان سیم و کابل و مفتول مسی حضور دارند و خبری از دیگر مصرف‌کنندگان یا تولیدکنندگان محصولات نوین در بازار مس نیست. به همین خاطر همواره شاهد مازاد عرضه مس در بورس کالا هستیم. به‌طور مثال طی یک سال گذشته تنها 3 شرکت دنیای مس کاشان، گیل‌راد شمال و شرکت ملی صنایع مس ایران به عرضه محصول در بورس کالا پرداختند که محصول 2 شرکت اولی تنها مفتول بود و هیچ محصول دیگری را در بورس کالا عرضه نکردند؛ محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران از زنجیره تأمین صنعت مس، نیز کاتد و مفتول بود. از این رو بازار محصول این فلز به‌نوعی دچار روزمرگی شده است و بسیاری از مصارف اصلی مس در کشور مغفول مانده است. به‌عبارت بهتر عدم توجه به سایر مصارف مس در کشور یک معضل بزرگ برای این بازار است.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 7 تا 12 بهمن ماه حدود 4 هزار و 200 تن محصول مسی شامل کاتد و مفتول در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن حدود 2 هزار و 700 تن تقاضا وجود داشت و در نهایت نیز به همین میزان معامله صورت گرفت. در این میان مفتول مسی از سوی 3 تولیدکننده اصلی به میزان یک هزار و 200 تن عرضه شد که در نهایت 210 تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. کاتد مس نیز از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران به میزان 3 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 2 هزار و 480 تن داشت و در نهایت نیز به همین میزان معامله صورت گرفت.

عناوین برگزیده