تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۳۹۳
کد خبر: ۱۰۷۵۳
سرویس خبر : انرژی

کارخانه تولید کاتالیست یورو 5 در قم افتتاح شد

می متالز - کارخانه تولید کاتالیست یورو 5 در مجموعه صنعتی مبدل خودروی پاک (از زیرمجموعه‌های شرکت ایران خودرو) در شهرک صنعتی محمودآباد قم افتتاح شد.
کارخانه تولید کاتالیست یورو 5 در قم افتتاح شد

به گزارش می متالز، مراسم افتتاح کارخانه تولید کاتالیست یورو صبح امروز- چهارشنبه 18 بهمن ماه جاری - با حضور صالحی‌نیا معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید مهدی صادقی استاندار قم و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و عضو هیات رئیسه مجلس در شهرک صنعتی محمودآباد قم مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت.

کارخانه تولید کاتالیست یورو5 در مجموعه صنعتی مبدل خودروی پاک در شهرک صنعتی محمود‌آباد قم واقع شده و از زیرمجموعه های شرکت ایران خودرو است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو با افتتاح خط تولید کاتالیست یورو5 توانسته است ایران را به باشگاه تولیدکنندگان کاتالیست در دنیا و اولین نمونه آن در خاورمیانه برساند.

گروه صنعتی ایران خودرو به منظور ارتقای سطح مطلوبیت صنعتی، زیست‌محیطی و کمک به کاهش آلودگی هوا و نیز کارآفرینی در حوزه‌های اقتصادی جدید با هدف ارزش‌آفرینی، اقدامات موثری را از جمله تاسیس و راه‌اندازی مجموعه‌های مختلفی که بتواند به عنوان بازوی عملیاتی آن باشد انجام داده است.

احمدرضا منتظری مدیرعامل شرکت مبدل خودرو پاک در مراسم افتتاحیه خط تولید کاتالیست یورو5 در توضیحاتی که به مسئولان حاضر در این مراسم بودند اظهار داشت: شرکت مبدل خودروی پاک به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های واحدهای تولیدی گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران متعلق به ایران‌خودرو، توانسته است با خرید تکنولوژی و راه اندازی خط تولید رباتیک از شرکت معتبر دینکف اکو که فنلاند به همراه انتقال دانش فنی برای نخستین بار به فناوری تولید و پوشش‌دهی مونولیست با سطح یورو 5 به باشگاه تولیدکنندگان کاتالیست خودرو پیوسته و در زمره 10 پوشش دهنده بزرگ دنیا در سطح یورو 5 به شمار می‌آید.

وی افزود: با راه‌اندازی خط تولید کاتالیست یورو5 سالانه حداقل چهار میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی عاید اقتصاد ملی می‌شود؛ از دیگر فواید راه اندازی این خط تولید در منطقه محمودآباد قم کاهش تولید مونوکسید کربن ناشی از خروجی اگزوز خودرو از 2.2 گرم در هر کیلومتر به یک گرم به ازای هر کیلومتر است.

 به ازای تولید یک میلیون کاتالیست خودرو در سال و با فرض میانگین 30 هزار کیلومتر کارکرد هر خودرو در سال این میزان کاهش به 36 هزار تن تولید مونوکسید کربن می‌رسد؛ کاهش میزان تولید هیدروکربن و NOX ناشی از خروج اگزوز خودرو از 5دهم گرم در هر کیلومتر به یک‌دهم و هشت‌صدم در هر کیلومتر، از دیگر اهداف زیست‌محیطی راه‌اندازی خط تولید کاتالیست درایران است، به طوری که به ازای تولید یک میلیون کاتالیست خودرو در سال و با فرض میانگین 30 هزار کیلومتر کارکرد هر خودرو در سال دراین میزان کاهش به12 هزار تن تولید هیدروکربن و 12هزارو 600 تن NOX می‌رسد.

گروه صنعتی ایران خودرو با راه‌اندازی خط تولید کاتالیست توانسته است به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت شغلی مناسبی ایجاد کند؛ ضمن اینکه تولید این محصول در کشورمان، فرصت دستیابی به بازارهای صادراتی کشورهای ترکیه، عراق و کشورهای مشترک‌المنافع را ایجاد می‌کند.

عناوین برگزیده