تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۳۰
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۱۰۷۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شریعتمداری:

مالکان جدید آذرآب و هپکو به زودی انتخاب می‌شوند/ صنایع مشکل‌دار را رها نمی‌کنیم

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مالکان جدید آذرآب و هپکو به زودی انتخاب می‌شوند.
مالکان جدید آذرآب و هپکو به زودی انتخاب می‌شوند/ صنایع مشکل‌دار را رها نمی‌کنیم

به گزارش می متالز، محمد شریعتمداری پیش از ظهر دیروز در نشست مطبوعاتی در شهرک صنعتی کاوه، اظهار داشت: قریب به 25 میلیارد تومان از مجموعه فعالیت‌های تولیدی موجود در استان در قالب 14 طرح صنعتی در دهه فجر به افتتاح می‌رسد که امید می‌رود با این رویه زمینه اشتغال در استان برای واحدهای تولیدی بیشتر فراهم شود.

وی بیان کرد: در حوزه پروانه‌های بهره‌برداری صادره در استان مرکزی در 10 ماهه امسال نسبت به سال قبل رشد 21 درصدی را شاهد بوده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: فعالیت‌های اقتصادی در استان مرکزی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نسبت به پروسه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تقاضا برای جواز واحدهای صنعتی نسبت به پارسال با رشد بالای 17 درصد هنوز علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تولیدی خصوصاً در فعالیت‌های صنعتی و معدنی فعال هستند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه جذب و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی از مهم‌ترین برنامه دولت از قبل بوده و خواهد بود، افزود: در پی عمر کوتاه دولت دوازدهم در حوزه صنعت 1.5 میلیارد ریال مجوز برای سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم صادر شده است.

به گفته وی، از مجموعه فعالیت‌های تصویب شده حدود 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طی دولت یازدهم تاکنون، تنها یک مورد از کار کنار گذاشته شده و بقیه در حال گرفتن جوازهای صادره، اجرا و تلاش برای بهره‌برداری هستند که عمدتاً سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی متوسط هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی تولید خودرو در ایران عمده فعالیت‌های حمایت از تولید داخل است که برای اولین بار شرکت اروپایی با سرمایه‌گذاری 51 درصدی در این حوزه وارد شده است.

شریعتمداری اظهار داشت: این سرمایه‌گذار از مناطق مختلف کشور بازدید کرده و 14 نقطه از جمله ساوه را برای احداث کارخانه خودروسازی انتخاب کرده است.

وی تشریح کرد: ممکن است این طرح در نقطه‌ای دیگر اجرا شود، اما تمام مذاکرات تا امروز در این نقطه بوده که امیدواریم قرارداد نهایی نیز به زودی برای استقرار این واحد تولیدی در استان مرکزی باشد و ما شاهد فعالیت‌های گسترده در این بخش از استان باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کارشکنی برخی از واحدهای خودروسازان گفت: شاید خودروسازان داخلی هم در این پروژه مشارکت کند که در این صورت نمی‌‌توانند کارشکنی ایجاد کنند.

شریعتمداری با اشاره به مشکلات پیش روی شرکت‌های آذرآب و هپکو، ادامه داد: بالغ بر 3 هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد که مشغول به فعالیت هستند و این در حالی است که در کشور 87 هزار واحد وجود دارد که از این تعداد نزدیک به یک هزار و 400 واحد صنعتی دارای مشکل هستند.

به گفته وی، بخشی از مشکلات این واحدها مربوط به ساختار مدیریتی، مالکیتی،مالی، نیروی انسانی و تکنولوژی جدید است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه رقابت در صنعت کم شده است، بیان کرد: مشکلات صنایع کشور در کمیته رفع موانع تولید مورد بررسی قرار گرفته است و در حال رفع  این مشکلات هستیم.

شریعتمداری تصریح کرد: برخی از واحدهای صنعتی استان از گذشته مشکلات داشتند که مشکل اصلی واحدهای هپکو و اذرآب در خصوص مالکیت بوده است که با کمک سازمان خصوصی سازی در حال انتخاب مالک جدید هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کارگران مهم‌ترین سرمایه‌های کشور هستند که باید هرچه سریع‌تر مشکلات آنها رفع شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با مشارکت بانک‌ها بخشی از دارایی این شرکت‌ها را آزاد کرده‌ایم، از منابع دولت کمک گرفته‌ایم و برای کمک به واحدهای تولیدی محدودیت در واردات ایجاد کرده‌ایم.

شریعتمداری ادامه داد: قطعاً برای این دو شرکت مالکانی انتخاب می‌شوند که مورد اعتماد کارگران باشند.

وی تاکید کرد: این دو شرکت را رها نمی‌کنیم، چراکه جزء با ارزش‌ترین واحدهای ما هستند و به هیچ عنوان شرایط اضمحلال را ندارند و باید به کارشان ادامه دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان بیان کرد: آذرآب خود یک واحد صنعت ساز است و با فعالیت‌های گسترده‌ و توانایی که دارد می‌توانیم در آینده برای مجموع فعالیت‌های این واحدهای تولیدی افق روشنی را ببینیم.

عناوین برگزیده