تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۰۸
بازدید: ۱۰۰۹
کد خبر: ۱۰۷۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نخستین جشنواره تحلیل برتر مطرح شد:

۷۰۰ میلیارد دلار محبوس در عقب‌ماندگی اکتشافات معدنی

می متالز - 25 نفر در قالب 16 تیم تحلیلی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بازار سرمایه در این مسابقه شرکت کردند.
۷۰۰ میلیارد دلار محبوس در عقب‌ماندگی اکتشافات معدنی

به گزارش می متالز، البته پس از بررسی آرای داوران که براساس معیارهای از پیش تعیین شده بود، هرچند که اعضای هیأت داوران بر لزوم ارتقای سطح تحلیل‌ها و فاصله تقریبا تمام گزارش‌های واصله از استانداردهای جهانی تاکید داشتند، سه تحلیل حائز شرایط تقدیر شناخته شد.همچنین هیأت برگزاری براساس قواعد اعلام‌شده این جشنواره، هر سه تحلیل مورد اشاره را بدون ترتیب به‌عنوان برنده نهایی اعلام و به هرکدام یک تندیس نخستین جشنواره تحلیل برتر، جایزه نقدی سه میلیون تومانی، لوح تقدیر و کتاب اهدا داشت. واما نفرات برتر «نخستین دوره جشنواره تحلیل برتر»:

  • زهرا صداقت از کارگزاری بانک توسعه صادرات
  • سمیرا اسدیان و علیرضا مهدی‌پور از شرکت سبدگردان نوین‌نگر آسیا
  • الیاس مبرهن، امیرحسین قضوهی و فرشید زرین‌کیا از شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین

بر اساس این گزارش، مراسم اختتامیه و اعلام برندگان نخستین جشنواره تحلیل برتر همراه با تحلیل جامع فلزات اساسی (روی، مس، فولاد) اوایل هفته گذشته در تالار استاد فقید دکتر غلامرضا اسلامی بیدگلی در محل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی برگزار شد. همچنین سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران؛ عزیزاله عصاری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات؛ محمدتقی صمدی، مدیر برنامه‌ریزی جامع و سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه اصفهان و محمدرضا مایلی، قائم مقام و عضو هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی ازجمله سخنرانان رویداد مذکور بودند.

البته در این مراسم، ضمن تحلیل فلزات اساسی و ارائه چشم‌انداز این صنعت و بررسی اهمیت تحلیلگری در بازار سرمایه،‌ از تحلیلگران برتر شرکت‌کننده در جشنواره تحلیل برتر با موضوع بررسی صنعت فلزات اساسی تقدیر به عمل آمد. اگرچه در کمیته داوری این جشنواره سید محمد‌هاشمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت مهرگان تأمین پارس و مشاور دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران؛ عبدالمجید دهقان، کارشناس ارشد معاونت شرکت‌ها و مجامع شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی؛ مرتضی علی‌اکبری، معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات؛ سید روح‌اله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران و محمد اصولیان، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند، اما شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، حامیان مالی نخستین جشنواره تحلیل برتر بودند.

مولفه‌های موثر بر قیمت فلزات اساسی در سال 2018

مراسم با مقدمه‌ای از سوی سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران آغاز شد و سپس عزیزاله عصاری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ارائه سخنرانی در رابطه با دو محور بازار و مولفه‌های موثر بر قیمت فلزات اساسی در سال 2018 میلادی پرداخت.

عصاری درخصوص مبحث نخست سخنرانی خود یعنی بازار با اشاره به تحولات شگرف در زیرساخت‌های ارتباطی - اطلاعاتی، رشد کمی - کیفی تولیدات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رایانه، سهولت دسترسی به تحلیل و رشد نرخ نفوذ آن در جوامع مختلف که موجب بهبود و افزایش سرعت پردازش و گردش اطلاعات شده است، آن را موجب کاهش اصطکاک بازارها و افزایش شفافیت اطلاعات دانست.

به اعتقاد وی  بازار در حال حاضر رقابتی است و تغییرات لحظه‌ای اجازه ایستادن را نمی‌دهد و باید با سرعت حرکت کرد و چاره‌ای به جز پذیرش دهکده جهانی اطلاعات وجود ندارد .البته بازار به دلیل اهداف تجاری و جاذبه برای کاربران، یکی از مهمترین کلیدواژه‌های این دهکده است و هرکسی که اطلاعات بیشتر و ابزار دسترسی بهتری داشته باشد، در بازار رقابتی برنده است.

عصاری با اشاره به مولفه‌های موثر بر قیمت فلزات اساسی در سال 2018 افزود: نخستین مولفه، قیمت جهانی نفت در سال 2017 است که معادل حدود 17 درصد رشد کرده بود که هزینه حمل داخلی و بین‌المللی کانی‌های فلزی و قیمت‌های جهانی سیف و فوب را بالا برد چون متناسب با آن قیمت حامل‌های انرژی هم افزایش یافت. بنابراین روی قیمت تمام‌شده کانی‌های فلزی و فلزات اساسی اثرگذار بوده است. رشد اقتصادی دنیا در سال 2017 نسبت به سال 2016 افزایش داشت و اقتصادهای نوظهور تاثیرگذاری بیشتری نسبت به اقتصادهای صنعتی در این رشد اقتصادی داشتند و دلیل این است که اقتصادهای نوظهور کالامحور هستند اما اقتصادهای صنعتی خدمات محورند.

دلار به حالت سابق برنخواهد گشت

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، مولفه دیگر را تضعیف 15 واحد درصدی شاخص جهانی دلار دانست و گفت: کاهش قیمت دلار بر قیمت کالاها ازجمله فلزات اساسی تاثیر داشته و احتمال ادامه این کاهش وجود دارد.البته با جانشین شدن جروم جِی پاول به جای ژانت یلن در ریاست فدرال رزرو، احتمالا پاول سیاست ژانت یلن را درخصوص نرخ بهره آمریکا یعنی حمایت خواهد داشت. پس جهش قیمتی ناگهانی در نرخ بهره که بر قیمت دلار موثر است، اتفاق نخواهد افتاد .ضمن آنکه پاول احتمالا تسهیلاتی را درخصوص قوانین بانک‌ها مانند پرداخت وام به شرکت‌ها اعمال می‌کند که تاثیر مثبت بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت. باید توجه داشت که ترامپ قصد قطع مالیات شرکت‌ها را دارد پس احتمالا کسری بودجه خواهد داشت و کسری بودجه اجازه نمی‌دهد که حداقل در سال 2018 تغییرات بانکی مورد اشاره خود را در بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا نشان دهد. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود که دلار به حالت سابق بازنگردد.

افزایش‌های تدریجی نا بسامانی

عصاری تصریح کرد: مقررات زیست محیطی یکی دیگر ازمولفه‌های اثرگذار است که با توجه به توافق‌نامه پاریس، همه کشورها به جز آمریکا متعهد به رعایت این توافق‌نامه هستند. البته در این زمینه مالیات بر کربن را اضافه کردند که هزینه‌های فلزات و کارخانه‌ها اضافه خواهد شد به این خاطر که می‌خواهند تکنولوژی سبز را جایگزین کنند که بر قیمت تمام‌شده فلزات تاثیر دارد.  همچنین مولفه دیگر، افزایش تدریجی نرخ بهره سیاستی کشورهای با اقتصاد نوظهور در دو سال گذشته است که موجب کاهش موجودی کالاها در انبارها می‌شود. از طرفی، در قیمت اسپات و فیوچر هم به دلیل افزایش‌های تدریجی نابسا مانی ایجاد خواهد شد که روی قیمت کالاها اثر می‌گذارد.

پیش‌بینی افزایش قیمت مس و روی

عصاری با اشاره به چالش‌های امنیتی در خاورمیانه، آن را موجب نااطمینانی دانست و تاکید کرد :این اختلالات باعث می‌شود نرخ‌های بیمه بالا برود و ثبات در تولید و کاهش‌ها وجود نداشته باشد. او مولفه بعدی موثر بر قیمت فلزات اساسی در سال 2018 میلادی را تداوم سیاست پرداخت یارانه به برخی از کانی‌های فلزی در برخی از اقتصادهای نوظهور دانست که اجازه نمی‌دهد ثباتی بین قیمت تمام‌شده و قیمت بازار ترسیم شود و بازار نمی‌تواند رصد واقعی در قیمت‌ها داشته باشد.

 البته انتقال محرک رشد تولید ناخالص داخلی اقتصادهای نوظهور مانند چین از بخش‌های صادراتی به بخش‌های داخلی مثل مسکن، توسعه زیرساخت‌ها و تغییر سبک زندگی، مولفه دیگری است که نیاز به فلزات اساسی را بالا می‌برد و بر قیمت‌ها اثرگذار است.

عصاری، زیان مستمر از محل پرداخت خسارت و کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها را عامل اثرگذار دیگری دانست و توضیح داد: همه شرکت‌های بیمه در بحران‌هایی که طی سال‌های گذشته در دنیا اتفاق افتاده، پرداخت‌ها را انجام داده‌اند؛ به خاطر زیان از این مساله، نرخ بیمه را افزایش داده‌اند که بر قیمت فلزات اساسی موثر بوده است. البته مولفه دیگر در رابطه با مس است؛‌ ذخایر مس با وجود پایین بودن عیار آن و هزینه بالای دسترسی به آن در عمق‌های زیاد ولی به خاطر افزایش خودروهای هیبریدی، تقاضا برای مس بسیار بالاست و تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد. همچنین فلز روی هم به خاطر کاهش ذخایر، چنین وضعی دارد؛ بنابراین قیمت‌های خوبی برای مس و روی در آینده متصور است.

 البته مس یک رقیب پلمیری دارد که در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود و اگر قیمت مس افزایش شدید داشته باشد، رقیب پلمیری محصول را جایگزین می‌کند.

عناوین برگزیده