تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۳
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۱۰۷۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آثار کاهش مالیات ترامپ بر اقتصاد آمریکا

می متالز - طرح کاهش مالیات در آمریکا بیشتر کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا افراد، کاهش مالیات شرکت‌ها دائمی است، ولی کاهش مالیات افراد در سال 2025 به اتمام می‌رسد.
آثار کاهش مالیات ترامپ بر اقتصاد آمریکا

به گزارش می متالز، در میان کاهش مالیات افراد، خانواده‌های با سطح درآمد بالا بیشترین منفعت را می‌برند، یک نهاد مالیاتی اعلام کرد که بین 20تا80 درصد رنج درآمدی افراد افزایشی در حدود 1.7 درصدی در درآمد بعد از مالیات خود خواهند داشت.بر اساس گفته موسسه evere core isi  این کاهش مالیات برای 6 میلیون نفر بسیار سودمند خواهد بود که در حدود 47.5 درصد مالیات‌دهندگان هستند. این لایحه کسری بودجه را در حدود 1تریلیون دلار در 10 سال آتی افزایش خواهد داد که گفته می‌شود این مورد با رشد 0.7 درصدی سالانه جبران خواهد شد.

این طرح قصد دارد نرخ GDP را 1.7 درصد افزایش دهد و 339هزار شغل ایجاد کند و 1.5 درصد دستمزدها را افزایش دهد. جمهوری‌خواهان معتقدند که با وجود افزایش بدهی و افزایش کسری بودجه،کاهش مالیات‌ها اقتصاد را رونق می‌بخشد و درآمدهایی که افزوده می‌شود، می‌تواند کاهش مالیات را جبران کند، ولی آنها این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که رگانومی (سیاست‌های اقتصادی ریگان رییس‌جمهور سابق آمریکا) کاهش مالیات و ترویج فعالیت‌های بازار آزاد) امروزه جواب نمی‌دهد.افزایش بدهی‌های دولتی باعث کاهش رشد اقتصادی در بلندمدت می‌شود. سرمایه‌گذاران آن را به عنوان افزایش مالیات در نسل‌های آینده می‌بینند. به‌خصوص اگر نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی نزدیک به 77 درصد باشد. بر اساس یک مطالعه بانک جهانی، این نقطه اوج است که نشان داد که هر درصد افزایش در این نسبت به میزان 1.7 درصد GDP برای کشور هزینه خواهد داشت. اقتصاد طرف عرضه اعلام می‌کند که اگر مالیات کاهش پیدا کند رشد اقتصادی افزایش می‌یابد، اما دپارتمان خزانه‌داری آمریکا با بررسی اثر کاهش مالیات بوش اعلام کرد که در کوتاه‌مدت اثر رشد اقتصادی آن ضعیف بوده است.

این نظریه در زمان ریگان هم به اجرا گذاشته شد در آن زمان نرخ‌های مالیات بالا بود و بیشترین نرخ مالیات به 70 درصد می‌رسید، بر طبق منحنی لافر رنجی که کاهش مالیات روی آن صورت گرفت خیلی بالا و با اهمیت بود و زمانی که اتفاق افتاد رشد درآمد به میزانی بود که بتواند انحراف ناشی از کاهش درامد را جبران کند. اما پیش‌بینی می‌شود که این نظریه نتواند به درستی اجرا شود زیرا نرخ مالیات 2017 نیمی از آنچه در دهه 1980 است، بود.

صنایعی که بیشترین میزان مالیات را پرداخت می‌کردند صنایع خرده فروشی، رستوران‌ها و صنعت بازی و سرگرمی بودند که از کاهش مالیات بیشترین نفع را خواهند برد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ تایید کرده‌اند که از کاهش مالیات برای ایجاد شغل استفاده نمی‌کنند. شرکت‌ها در رکورد 2.3 تریلیون دلار ذخایر نقدی هستند که نسبت به سال 2001 دو برابر شده‌اند. مدیران شرکت سیسکو، فیزر و کوکا کولا از پول اضافی برای پرداخت سود سهام به سهامداران استفاده می‌کنند. مدیرعامل شرکت آمگن از از درآمد حاصل از فروش سهام استفاده خواهد کرد. در واقع، کاهش مالیات شرکت‌ها قیمت سهام را افزایش خواهد داد، اما شغل ایجاد نخواهد کرد. نرخ GDP آمریکا در سال 2017 در حدود 501/19 تریلیون دلار بوده است و بدهی آمریکا هم‌اکنون در حدود 20 تریلیون دلاراست.

ندا کریمیان، تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه

 

عناوین برگزیده