تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۵۹۳
کد خبر: ۱۰۸۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک گام رو به جلو برای « آمایش سرزمین»

مجوزهای فولادی از «صف» به «ستاد» رسید

می متالز - یکی از اتفاق‌های خوبی که با شروع دولت دوازدهم افتاد و ازسوی وزیر صنعت، معدن و تجارت کلید خورد، تشکیل ستادی با عنوان «ستاد زنجیره فولاد» از سوی این وزارتخانه با پیگیری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و شرکت ملی فولاد ایران است.
مجوزهای فولادی از «صف» به «ستاد» رسید

به گزارش می متالز، ستادی که چندی است نشست‌های خود را آغاز کرده تا مهم‌ترین چالش‌های صنعت فولاد کشور را تا رسیدن به چشم‌اندازی که برای آن ترسیم شده، مورد بررسی کارشناسی قرار دهد. موضوع فشار نمایندگان مجلس برای صدور مجوزهای فولادی که به تازگی از سوی محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد این روزها به موضوع پر جدالی تبدیل شده آنقدر که این موضوع از سطح کارشناسی گذشته و قرار است در ستاد زنجیره فولاد بررسی شود.
 

اولویت‌های ستاد زنجیره فولاد

درحال‌حاضر چند موضوع مهم ازسوی ستاد زنجیره فولاد در دست بررسی است. در این‌باره رئیس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار کرد: ستاد زنجیره فولاد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و دبیرخانه آن به شکل منظم فعال است. هم شرکت ملی فولاد ایران و هم سازمان ایمیدرو به‌طورجدی پیگیر نشست‌های این ستاد هستند و هماهنگی برای برگزاری این نشست‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند و گزارش نشست‌های آن را به‌طور مداوم به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌کنند.

مهدی کرباسیان درباره علت اصلی تشکیل این ستاد، عنوان کرد: این ستاد بیشتر در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد شکل گرفته تا در راستای رفع مشکلات و چالش‌های این صنعت گام‌هایی بردارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر مهم‌ترین اقدامی که در ستاد زنجیره فولاد مدنظر قرار گرفته، بررسی ظرفیت‌های کشور و مجوزهایی است که در زنجیره فولاد صادر شده تا در صورت صلاح‌دید و ضرورت اگر مجوزی، عملیات ساخت را آغاز نکرده از آن پیشگیری به‌عمل آوریم. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو همچنین عنوان کرد: سومین موضوع مهمی که در ستاد زنجیره فولاد مورد توجه قرار گرفته، بررسی نبود توازن در زنجیره فولاد است چراکه با شکل‌گیری واحدهای فولادی، برخی مواد اولیه مورد نیاز زنجیره فولاد با کمبود روبه‌رو شده است. به‌طور مثال درحال‌حاضر با کمبود کنسانتره روبه‌رو هستیم و قصد داریم در زمینه کمبودهایی که در زنجیره فولاد داریم سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهیم. کرباسیان در پایان تاکید کرد: از سوی دیگر بحث زیرساخت‌هایی مانند حمل‌ونقل، ریل، آب و طرح پایش جامع فولاد نیز در این نشست‌ها در دست بررسی است.
 

چالش‌های صنعت فولاد

درباره ستاد زنجیره فولاد و برگزاری نشست‌های آن و همچنین چالش‌هایی که زنجیره فولاد با آن روبه‌رو است، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در گفت‌وگویی، اظهار کرد: در ستاد زنجیره فولاد که یک نشست آن برگزار شده، قرار است مهم‌ترین چالش‌های زنجیره فولاد مورد بررسی قرار گیرد. منصور یزدی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که این نشست‌ها به‌طور ماهانه برگزار شود، منتها برحسب موضوع‌ها و اهمیت و اولویتی که دارند، نشست با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد اما از آنجا که حجم اقداماتی که برای نشست بعدی باید انجام شود زیاد است، از این نظر نیازمند زمان بیشتری برای نشست بعدی خواهیم بود؛ بنابراین زمان بیشتری از وزیر صنعت، معدن و تجارت برای نشست بعدی درخواست کرده‌ایم و به‌احتمال زیاد هفته آینده نیز نشست دوم این ستاد برگزار خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که چه رسته‌هایی در این ستاد حضور می‌یابند، عنوان کرد: از آنجا که این ستاد بخش‌هایی از خاک‌سنگ تا محصول نهایی را دربرمی‌گیرد از این‌رو از تمام رسته‌هایی که در این زنجیره مشغول فعالیت هستند، برای حضور در ستاد زنجیره فولاد دعوت به عمل خواهد آمد. مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در پاسخ به این پرسش که تمرکز ستاد در نشست‌های خود بر چه محورهایی است، گفت: تمام موضوع‌هایی که به زنجیره فولاد مرتبط می‌شود به نوعی در این ستاد موضوع بررسی است. اما درحال‌حاضر روی مجوزهایی که بدون مطالعه از قبل صادر شده و اینکه سرنوشت آنها به چه سمت و سوی پیش خواهد رفت، تاکید داریم تا در صورت لزوم بتوان این مجوزها را حذف کرد یا حتی اگر ضرورت دارد برای برخی واحدها مجوز جدید تاسیس، صادر شود. یزدی‌زاده در ادامه همچنین یادآور شد: از سوی دیگر موضوع تعرفه واردات و صادرات محصولات فولادی در حال بررسی و بازنگری است و روش‌های تامین مواد اولیه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. وی با اشاره به روال فعالیت ستاد زنجیره فولاد، عنوان کرد: روال برنامه‌های این ستاد این‌گونه است که چند موضوع را که از پیش تعیین‌شده به دبیرخانه می‌فرستیم، اگر آقای کرباسیان به‌عنوان رئیس هیات‌عامل ایمیدرو موضوعی را تایید کند، موضوع برای خود وزیر صنعت، معدن و تجارت فرستاده می‌شود تا اولویت‌ها را مشخص کنند چراکه بررسی یک موضوع مشخص، مستلزم این است که افراد مربوط به آن حوزه را دعوت کنیم و مدعوین با گزارش‌هایی در نشست ستاد حضور داشته باشند. مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، تاکید کرد: در کل فضای نشست‌های ستاد زنجیره فولاد یک فضای به‌طور کامل کارشناسی است و جای تصمیم‌گیری‌های سیاسی نیست که به‌طور مقطعی تصمیمی گرفته شود و به همین دلیل تهیه خوراک برای این نشست‌ها تا حدی زمانبر است. از این‌رو، زمانی که خوراک اولیه آماده شد براساس اولویت، موضوع‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. یزدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که نشست‌های ستاد زنجیره فولاد تا چه اندازه می‌تواند به رفع چالش‌های صنعت فولاد در آینده کمک کند، گفت: این نشست‌ها در برطرف کردن چالش‌های صنعت فولاد بسیار موثر خواهد بود زیرا در این نشست‌ها از فعالان حوزه‌های مختلف که به نحوی با صنعت فولاد مرتبط هستند، دعوت به‌عمل می‌آید. در این ستاد از بانک مرکزی یا سایر بانک‌ها، بخش زیرساخت‌های تولید فولاد و نیز از وزارتخانه و معاونت‌های مختلف حضور دارند. وی ادامه داد: در بخش زیرساخت‌ها، بانک مرکزی، گمرک و حوزه‌های مرتبط با این بخش و موضوع، دعوت خواهند شد. 

همچنین انجمن‌های مختلفی مانند انجمن سنگ‌آهن و انجمن تولیدکنندگان فولاد و... در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دارند. از آنجا که گروه‌های مختلفی در این نشست حضور دارند، دیدگاه‌های مطرح شده، جامع و کامل خواهد بود و این جامع بودن بر تصمیم‌گیری‌های آینده بسیار تاثیرگذار است. وی در پاسخ به این پرسش که درحال‌حاضر مهم‌ترین چالش زنجیره فولاد چیست، گفت: مهم‌ترین چالش زنجیره فولاد به حوزه اکتشافات برمی‌گردد زیرا براساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم. از این‌رو، چه در حوزه داخلی و چه از طریق سرمایه‌گذاری خارجی باید به‌دنبال اکتشافات بیشتری باشیم.
 

مزیت‌های فولاد سازی

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با اشاره به مزیت‌های فولادسازی در کشور، عنوان کرد: اگر در کشور ما خاک و سنگ‌آهن که در حقیقت جزو مزیت‌های فولادسازی کشور به‌شمار می‌رود، وجود نداشته باشد دیگر تولید فولاد مزیت ندارد. با وجود واحدهای تولیدی که راه‌اندازی شده، نباید به مرحله‌ای برسیم که کنسانتره و گندله وارد کنیم، بلکه باید براساس اولویت‌های کشور پیش برویم زیرا مزیت فولادسازی در کشور ما استفاده از داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی است. یزدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه ممکن است در آینده با کمبود مواد اولیه برای فولادسازی روبه‌رو شویم، گفت: بخش‌های مختلف واحدهای فولادسازی در حال تولید هستند و زنجیره فولاد به شکلی در حال ظرفیت‌سازی است از این‌رو اکتشافات سنگ‌آهن باید هماهنگ با سایر بخش‌های دیگری که در حال ظرفیت‌سازی هستند، پیش برود. با توجه به چشم‌انداز بخش اکتشاف، باید اقدامات بیشتری انجام شود تا در آینده دغدغه‌ای نداشته باشیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید در راستای جذب بودجه‌های بیشتر و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی فعال‌تر عمل کند. وی در پایان عنوان کرد: چالش بعدی که باید در زنجیره فولاد مورد توجه جدی قرار گیرد، ایجاد زیرساخت‌ها است. همزمان با سرمایه‌گذاری که در زنجیره فولاد اعم از بخش اکتشاف، سنگ‌آهن، کنسانتره‌سازی، گندله‌سازی و آهن‌اسفنجی انجام می‌شود باید زیرساخت‌های لازم را نیز برای این فعالیت‌ها فراهم کرد. البته ایجاد بخشی از این زیرساخت‌ها برعهده وزارت نیرو، بخشی از آن مانند خطوط ریلی برعهده وزارت راه و شهرسازی و بخشی نیز مربوط به گمرک و بنادر برای بارگیری و تخلیه است.

عناوین برگزیده