تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۰۲
بازدید: ۲۰۶۲
کد خبر: ۱۰۸۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

سوددهی قابل توجه شرکت‌های فعال در زنجیره تولید فولاد

می متالز - مازاد صادرات بزرگترین بازیگر فولاد از ۹۷ میلیون تن به ۳۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ کاهش یافت.
سوددهی قابل توجه شرکت‌های فعال در زنجیره تولید فولاد

به گزارش می متالز، بر اساس آمار World Steel Association در سال 2016 میلادی 62/1 میلیارد تن فولاد تولید شد. بر این اساس بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان چین، ژاپن و هند هستند، به طوری که سهم چین بیش از 50 درصد بود.

روند قیمت‌های جهانی شمش فولاد (LME)

از ابتدای سال 2015 روند کاهشی قیمت شمش در پی افزایش تولید چین و رکود اقتصاد جهانی آغاز شد. از ابتدای سه ماهه سوم سال 2016 میلادی با افزایش تقاضا به علت بهبود و رونق بازار مسکن در چین و کاهش تولید فولاد (سیاست کنونی چین بر کاهش مازاد ظرفیت تولید فولاد به میزان 150میلیون تن در هر سال طی سه تا پنج سال آینده)، قیمت‌های فولاد از 370 دلار در مدت زمان کوتاه به 450 دلار جهش پیدا کرد. سپس مدتی قیمت فولاد در محدوده 400 الی 450 دلار در نوسان بود که با انتشار اخبار کاهش تولید فولاد به علت آلایندگی‌های زیست محیطی، بار دیگر شرایط رشد فولاد فراهم شد و قیمت‌ها به سقف 560 دلار افزایش یافت. به نظر با حفظ قیمت‌ها در سطوح کنونی، شاهد رشد سودآوری شرکت‌ها خواهیم بود.

تراز تجاری بزرگترین بازیگر فولاد

بر این اساس کشور چین به استثنای سال 2009 (سال وقوع رکود جهان و افت شدید صادرات)، طی 10 سال گذشته همواره با تراز مثبت صادرات محصولات فولادی رو به رو بود به طوری که این مازاد بین نیمه سال 2009 تا نیمه 2017 به میزان 421درصد رشد داشت که در همین دوره زمانی واردات 49درصد کاهش یافت البته روند فوق از سال 2016 تغییر می‌کند و مازاد صادرات چین از 97 میلیون تن به 33 میلیون تن در سال 2017 کاهش می‌یابد.

فولادسازان ایران

این مسایل در حالی مطرح است که شرکت‌های فولاد ساز کشور مان در سال گذشته بیش از 17.9 میلیون تن فولاد خام تولید کردند که در حدود 1.1 درصد از سهم بازار تولید فولاد جهان را به خود اختصاص و در جایگاه چهاردهم قرار گرفتند. در نمودار زیر سهم هر یک از تولید کنندگان ارائه شده است.

نتیجه گیری

نوسانات در بازار محصولات فلزی در سال‌های اخیر نشان دهنده عدم قطعیت بالا در بازار است. تغییر در نرخ حامل‌های انرژی، برنامه‌های زیرساختی کشورهای صنعتی و درحال رشد، تغییر در قدرت دلار و سایر ارزها موجب تغییر در تقاضا و نوسان قیمت‌ها شده است. افزایش سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش فولاد کشور در سال‌های گذشته و همچنین افزایش بهره وری در شرکت‌های فولادساز منجر به رشد 10.8 درصد تولید در سال گذشته و رشد 19 درصدی تولید در 9 ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل شد. به طوری که این امر، ایران را که یکی از وارد کنندگان فولاد بود تبدیل به یکی از بزرگترین صادرکننده فولاد منطقه ساخت. بنابراین عواملی نظیر رشد قابل توجه قیمت جهانی فولاد، رشد نرخ ارز و همچنین رشد تولیدات باعث افزایش قابل توجه سود شرکت‌های فعال در زنجیره تولید فولاد شده است.

 واحد تحلیل شرکت کارگزاری بانک رفاه 

عناوین برگزیده