تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۱۰۹۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

باتری‌ها؛ منابع جدید کبالت در سراسر دنیا

می متالز - بزرگترین تولید‌کننده معدنی کبالت در جهان، جمهوری دموکراتیک کنگو است؛ به‌طوری که در سال 2017 این کشور بیش از 64 هزار تن کبالت تولید کرد. پس از آن استرالیا با 5 هزار تن تولید در مقام دوم قرار گرفت و جالب این‌که تولید کبالت توسط کنگو 12 برابر بیش از استرالیا بود.
باتری‌ها؛ منابع جدید کبالت در سراسر دنیا

به گزارش می متالز، شایان ذکر است که کل کبالت تولید شده در جهان طی سال 2017 حدود 110 هزار تن برآورد شد و این یعنی کنگو به‌تنهایی بیش از نیمی از کبالت معدنی جهان را تأمین کرد. با این حال این کشور یکی از فقیرترین کشورهای جهان از لحاظ اقتصادی محسوب می‌شود. کنگو سال‌هاست که از خشونت و فساد اداری رنج می‌برد و در ضمن در تولید فلزاتی مانند کبالت از کودکان کار استفاده می‌شود.

 از تهران تا کینشاسا (پایتخت کنگو) 5,372 کیلومتر فاصله هوایی است. اما آیا راهی برای استخراج کبالت، بدون سفر به کشور کنگو و استخراج از معادن زمینی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. برخی شرکت‌ها در دنیا یافتن راهی برای استحصال فلز کبالت بدون نیاز به حفاری را در دستور کار خود دارند؛ بازیافت کبالت از باتری‌های معیوب. در این گزارش سایت فلزات آنلاین نگاهی بر روند کنونی بازیافت این فلز در دنیا انداخته است.

باتری‌ها، منابع بسیار سودآورتری از معدن‌های زمینی و زیر زمینی کبالت هستند، با یافتن روشی برای استخراج تمام مواد فلزی موجود در باتری‌های قابل شارژ، شما معدن یک باتری را در اختیار خواهید داشت که دارای 100 درصد کبالت و دیگر عناصر فلزی با ارزش است و این می‌تواند جایگزین مناسبی به جای سنگ معدنی باشد که حاوی 2 درصد کبالت است، برخی شرکت‌ها در زمینه بازیافت پیشرفت‌های خوبی را حاصل کرده‌اند. شرکت‌های تسلا و تویوتا درصدد آن هستند تا در سال 2025 چیزی حدود 10 درصد از مواد اساسی مورد نیاز برای باتری‌های خود را از طریق بازیافت باتری‌ها تأمین کنند. با توجه به افزایش شدید قیمت‌های لیتیوم و کبالت به‌عنوان اجزای اساسی باتری‌های لیتیوم – یون، بازیافت آن‌ها از باتری‌ها خواهد توانست بازار این فلزات را معتدل‌تر کند. یافتن منابع جدید برای کبالت می‌تواند فضای کنونی حاکم بر بازار این فلز را تغییر دهد و باتری‌های معیوب این منابع جدید هستند.‌ شرکت آمریکایی American Manganeseقصد دارد تا یک دهم باتری‌های لیتیوم- یون استفاده شده در بسیاری از لوازم الکترونیکی را بازیافت کند. این موضوع به معنای استخراج بیش از 4 هزار تن کبالت است. بازیافت این مواد کمک خواهد کرد تا محدودیت‌های عرضه کبالت که احتمال می‌رود در سال‌های آتی اتفاق بیفتد، کاهش یابد. از دیگر سو این بازیافت به کاهش آلودگی کره زمین از مواد خطرناک نیز کمک خواهد کرد.

با توجه به پیش‌بینی‌ افزایش خودروهای الکتریکی از 2 میلیون به 118 میلیون دستگاه تا سال 2030، انتظار می‌رود تا تقاضا برای کبالت به 156 هزار تن افزایش یابد. ضمن آنکه آمریکا و فرانسه قصد دارند تا سال 2040 فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را ممنوع کنند. این موارد حاکی از آن است که قیمت کبالت با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت. نمودار 1 تغییرات قیمت کبالت را در بورس فلزات لندن از  ابتدای سال 2016 تا چهارم فوریه  2018 (15 بهمن 1396) نشان می‌دهد. چنان که پیداست قیمت کبالت در سال 2017 نسبت به سال 2016 بیش از 100 درصد افزایش پیدا کرده است. روند رشد قیمت کبالت در سال 2018 نیز نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها اگر از گذشته بیشتر نباشد کمتر نخواهد بود. چنان‌که از ابتدای سال 2018 تا کنون قیمت این فلز بیش از 20 هزار دلار در هر تن افزایش پیدا کرده و به 80 هزار و 500 دلار در هر تن رسیده است. این رشد قیمتی حاکی از آن است که بازار به شدت در عطش کبالت به‌سر می‌برد و یافتن منابع جدید غیر از منابع زمینی باعث رفع نیاز بازار و در نتیجه تعدیل قیمت‌ها خواهد شد. باتوجه به حجم بالای زباله‌های الکترونیکی مانند باتری‌ها، می‌توان آن‌ها را معادن جدید کبالت و برخی دیگر از عناصر با ارزش در نظر گرفت. معادنی که نه فقط در کشور کنگو بلکه در سراسر جهان پخش شده‌اند و فقط نیازمند بهره‌برداری هستند.

عناوین برگزیده