تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۱۱۲۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

باتری‌ها و الکترودهای گرافیتی، دو متقاضی اصلی بازار گرافیت خواهند بود

می متالز - بر خلاف بازار داغ الکترود گرافیتی، سال 2017 سال آرامی برای بازار گرافیت بود، این در حالی است که بازار لیتیوم و کبالت با توجه به بازار خودروهای الکتریکی و نیز باتری‌ها رشد فزاینده‌ای را شاهد بود، این موضوع بازار گرافیت مورد استفاده در باتری‌ها را هم تحت تأثیر قرار داد.
باتری‌ها و الکترودهای گرافیتی، دو متقاضی اصلی بازار گرافیت خواهند بود

به گزارش می متالز، گرافیت پرک ریز عموما برای تولید گرافیت کروی مورد استفاده در باتری‌ها مصرف می‌شود. رشد صنعت خودروهای الکتریکی و نیز وسایل باتری‌دار باعث ایجاد تقاضای بیشتر برای گرافیت، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی در تولید باتری‌ها می‌شود. پرک‌های بزرگ‌تر نیز برای تولید گرافیت‌های قابل انبساط (Expandable Graphite) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با لغو عوارض صادراتی چین در سال 2017، صادرات این کشور افزایش و در نتیجه قیمت‌های جهانی گرافیت نسبت به سال‌های گذشته بین 10 تا 15 درصد کاهش یافت همچنین قوانین زیست‌محیطی اخیر چین به‌عنوان اهرم فشاری برای کاهش میزان تولیدات در این کشور عمل کرد.

قوانین زیست‌محیطی چین در پایان سال 2016 وضع و به مرحله اجرا گذاشته شدند، با این وجود انتظار می‌رود که در سال 2018 این امر شدت یابد که مسلما اثر  محسوسی بر میزان عرضه خواهد داشت. کک سوزنی که از کلیدی‌ترین مواد مورد استفاده برای تولید الکترودهای گرافیتی است با تلاش‌های انجام شده برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی با کاهش عرضه مواجه خواهد شد  شایان ذکر است که الکترودهای گرافیتی بازار بسیار داغی را در سال 2017 تجربه کردند. این الکترودهای از گرافیت آمورف تولید می‌شوند و عمدتا در کوره‌های قوس تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. از قابلیت مهم این اکترودها، تحمل‌ دماهای بسیار بالا در ذوب قراضه‌های فولادی

در ضمن از رده خارج شدن کارخانه‌ها در ساحل خلیج تگزاس در اثر طوفان هاروی در ماه اوت 2017 تولید کک سوزنی را توسط آمریکا با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو کرد.شرکت GrafTech International به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده الکترود گرافیتی در جهان اعلام کرد که بزرگ‌ترین دلیل برای مشکلات عرضه، طوفان مذکور و خسارات ناشی از آن بوده است. بر اساس گزارش‌ها، قیمت الکترود گرافیتی تا 5 سال آینده از کاهش در میزان عرضه متأثر خواهد بود. برای تولید الکترودهای گرافیتی از کک سوزنی (که از گرافیت یا زغال‌سنگ تهیه می‌شود) یا کک پترولیوم استفاده می‌شود. با توجه به اینکه الکترودهای گرافیتی بخش مهمی از تقاضای گرافیت را در جهان تشکیل می‌دهند، تقاضای 2 بازار الکترودهای گرافیتی و نیز باتری‌ها نیاز به عرضه گرافیت را بیشتر خواهند کرد و قیمت‌های جهانی را افزایش خواهند داد. به‌نظر می‌رسد عرضه گرافیت نتواند میزان نیاز بازار را در سال‌های آتی به‌طور کامل برطرف کند.

در این بین تعطیلی احتمالی کارخانه‌های تولیدی گرافیت چین طی سال جاری برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای، وضعیت را برای گمانه‌زنی‌های بازار پیچیده‌تر کرده است. در ضمن دولت‌های بسیاری در سراسر جهان قوانین ویژه‌ای برای ممنوعیت استفاده از ماشین‌های موتورهای احتراق داخلی برقرار کرده‌اند و این موضوع توجه جهانی را به تولید وسایل نقلیه باتری‌دار معطوف کرده است. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که تقاضای سالانه گرافیت برای باتری‌ها از حدود 30 هزار تن به 60 هزار تن در سال 2018 افزایش خواهد یافت و این 30 هزار تن اضافه شده بازار را با کسری بیشتری مواجه خواهد کرد، به‌نحوی که برخی از تحلیل‌گران حتی افزایش 10 برابری در عرضه گرافیت (نسبت به میزان عرضه کنونی) را برای ارضای تقاضای بازار پیش‌بینی می‌کنند.

نمودار 1 تغییرات قیمت گرافیت وارداتی فوب آمریکا را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد. با توجه به موارد اشاره شده به نظر می‌رسد که قیمت این کالا در سال 2018 رشد بیشتری را نسبت به سال گذشته شاهد باشد.

عناوین برگزیده