تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۱۱۳۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

باتری‌ها، رقیب اصلی فولاد‌های زنگ‌نزن در بازار نیکل خواهند بود

می متالز - رشد تکنولوژی‌های جدید در دنیا، بازار محصولات و مواد اولیه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این میان صنعت باتری‌ها، یکی از صنایعی است که با سرعتی باورنکردنی در حال رشد است. این کالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های لوازم الکترونیکی عصر حاضر به‌شمار می‌رود.
باتری‌ها، رقیب اصلی فولاد‌های زنگ‌نزن در بازار نیکل خواهند بود

به گزارش می متالز، یکی از عناصر بسیار مهمی که در تولید باتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیکل است. با توجه به نرخ رشد بسیار بالای وسایل الکترونیکی، مخصوصا وسایل نقیله الکتریکی، صنعت باتری‌ها نیز به سرعت در حال قدرت‌نمایی است به‌طوری که تولید این محصولات، بازار جهانی نیکل را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. بازاری که به‌زودی شاهد کشمکش در 2 صنعت کاملا متفاوت باتری‌ها و فولادهای زنگ‌ نزن خواهد بود.

بازار جهانی نیکل در حال ورود به دوره‌ای است که 2 بخش متمایز از کالاهای مورد مصرف آن در حال رقابت هستند: باتری‌هایی با قابلیت شارژ سریع - مخصوصا برای وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) - و بازار سنتی فولاد زنگ‌نزن که دومی عمدتا تحت سلطه فرونیکل (Ferronickel) وIron Nickel Pig  (نوعی فرونیکل کم عیار که به‌عنوان یک جایگزین ارزان‌تر از نیکل خالص در تولید فولاد زنگ‌نزن استفاده می‌شود) است. این دو، مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها برای بازار نیکل است که نیاز به چینش صحیح استراتژی توسط شرکت‌های استخراج مواد معدنی، تولیدکنندگان باتری‌‌ها و در ضمن فولادسازان دارد. سایت «فلزات آنلاین» نگاهی به تغییرات بازار این فلز با توجه به رشد صنعت باتری‌ها انداخته‌ است.

تاکنون بازار جهانی نیکل به‌طور سنتی توسط تولید فولاد زنگ‌نزن با استفاده از محصولات نیکلی درجه یک و پر عیار (بیش از 99 درصد) و درجه 2 و کم عیار ( کمتر از 99 درصد) اداره می‌شد. گسترش قابل‌ توجه ظرفیت نیکل کم‌عیار در دهه گذشته (به ویژه NPI) باعث شد که قیمت نیکل از 29 هزار دلار در هر تن در سال 2011 به میانگین قیمت 11 هزار دلار در هر تن در سال 2017 کاهش پیدا کند. هرچند در سال 2018 افزایش قیمتی تا 13 هزار و 880 دلار نیز دیده شده است. در نمودار 1، قیمت نقدی نیکل در بورس فلزات لندن از ابتدای سال 2011 نشان داده شده است.

در حال حاضر، تأمین نیکل درجه یک مناسب برای تولید باتری‌ها، حدود نیمی از عرضه جهانی یعنی 2.1 میلیون تن در سال را طلب می‌کند این در حالی است که  اکنون تنها 350 هزار تن نیکل در دسترس است تا به پودر و بریکت مورد نیاز برای تولید سولفات نیکل تبدیل شود (در سال 2017 در حدود 65 تا 75 هزار تن از نیکلِ محتوی برای تولید سولفات نیکل استفاده شد). انتظار می‌رود تولید سالانه وسایل نقلیه الکتریکی برای رسیدن به 31 میلیون دستگاه تا سال 2025، تقاضا برای نیکل خلوص بالا را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد و از 33 هزار تن در سال 2017 به 570 هزار تن در سال 2025 برساند. با توجه به نیازهای متفاوت 2 صنعت ذکر شده (به نیکل‌های با خلوص بالا و خلوص پایین)، به‌نظر می‌رسد که در آینده نزدیک ساز و کار قیمت‌گذاری این فلز نیز به روش‌های متفاوتی انجام شود.

با این همه اما سرعت ایجاد کمبود احتمالی عرضه نیکل درجه یک به چندین عامل بستگی خواهد داشت. چنان که گفته شد صنعت باتری بزرگ‌ترین متقاضی این کالا است. از جمله عوامل مؤثر بر بازار نیکل می‌توان به سرعت ترویج وسایل نقلیه الکتریکی در جوامع، انتخاب فناوری مناسب برای تولید باتری، تمایل شرکت‌های استخراج مواد معدنی به بازتولید نیکل درجه یک پس از یک دهه قیمت پایین نیکل، ناشی از تولید نیکل‌های درجه 2 و امکان افزایش بازیافت نیکل درجه یک، اشاره کرد. در هر صورت، شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش باید وزن حرکت‌های استراتژیک خود را افزایش دهند تا بتوانند از پویایی صنعت نیکل در آینده نزدیک به صورت کامل بهره‌‎مند شوند.

عناوین برگزیده