تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۱۱۷۵۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ظریف:

پیشنهاد تشکیل کمیته کاری برای تشویق صادرات

می متالز - وزیر امور خارجه با اشاره به پیشنهاد رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: از تشکیل کمیته اقتصادی میان این کمیسیون و معاونت اقتصادی وزارت خارجه استقبال می کنیم.
پیشنهاد تشکیل کمیته کاری برای تشویق صادرات

به گزارش می متالز، ظریف پس از پایان جلسه اش با اعضای کمیسیون صنایع و معادن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز به همراه معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه در نشست این کمیسیون حاضر شدیم.

وی افزود: در نشست امروز درباره آخرین اقدامات دیپلماسی اقتصادی، چالش ها، و وظایف وزارت امور خارجه در این حوزه صحبت کردیم و نمایندگان نیز سوالات بسیار مناسبی در نشست امروز مطرح کردند و مسائل بسیار خوبی را تذکر دادند و پیشنهاد‌های خوبی نیز مطرح شد.

ظریف گفت: ریاست کمیسیون صنایع در نشست امروز پیشنهادی را مبنی بر تشکیل کمیته کاری میان بخش اقتصادی وزارت امور خارجه با مسوولیت معاون دیپلماسی اقتصادی و این کمیسیون با هدف تشویق صادرات ارائه دادند تا بتوانیم مسیر را بازتر کنیم و موانع را از سر راه سرمایه گذاران برداریم.

وی ادامه داد: از کمیسیون صنایع نیز انتظار داریم در راستای قانونگذاری به وزارت امور خارجه کمک کند و موانع را از سر راه ما بردارد.

ظریف گفت: اطمینان دارم این جلسه جلسه خوبی بود همچنین در یکشنبه گذشته نیز جلسه خوبی با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشتم در آنجا نیز بحث‌های خوبی شد و امیدوارم این روش را به عنوان همکاری مستمر در مجلس یازدهم ادامه دهیم.

تلاش زیادی برای آزادسازی پول‌های ایران انجام شده است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همکارانم در وزارت خارجه و نیز همکاران بانک مرکزی تلاش زیادی برای آزاد کردن پول‌های ایران انجام داده اند.

ظریف پس از حضور در کمیسیون صنایع مجلس در جمع خبرنگاران افزود: برخی اقدامات مثبت از سوی برخی کشور‌ها مثل عمان صورت گرفته و با چینی‌ها نیز همین طور، ولی متاسفانه طرف کره‌ای هنوز به اندازه‌ای که نیاز بوده همکاری نکرده است.

وی اضافه کرد: ما از همه روش‌ها از جمله روش‌های حقوقی برای استیفای حقوق مردم و گرفتن پول‌هایی که بی تردید متعلق به ایران است استفاده می‌کنیم کره ای‌ها هم تردیدی در اینکه این پول‌ها متعلق به ایران است ندارند، ولی ادعا می‌کنند به دلیل تحریم‌های غیرقانونی امریکا مشکلاتی برای انتقال این پول‌ها دارند که هم مشغول مذاکرات و هم بررسی اقدامات حقوقی هستیم.

ظریف در پاسخ به حاشیه‌های قرارداد ایران و چین خاطرنشان کرد: دنیا جهت گیری در حال گذاری دارد و این گذار در روابط بین المللی گذار پسا غربی است و این به آن معنا نیست که غرب مهم نیست بلکه به این معناست که باید روابط همه جانبه داشته باشید.

 

وی افزود: این موضوع را دولت از ابتدا مد نظر داشت و سفر رئیس جمهور چین به ایران در ۳ بهمن ۱۳۹۴ اتفاق افتاد یعنی اگر ۲۶ دی ۱۳۹۴ را که روز اجرای برجام بود در نظر بگیریم اولین سفر خارجی از سوی رئیس جمهور چین بود و دوطرف در این سفر توافق کردند که روابط دو کشور از مشارکت راهبردی به سطح بالاتری یعنی مشارکت جامع راهبردی برده شود.

ظریف گفت: این سطحی است که دولت چین با کشور‌هایی مثل افریقای جنوبی و الجزایر یا کشور‌های مهم آسیای میانه مثل قزاقستان و حتی برخی کشور‌ها در اروپا دارد.

وی افزود: این یک مشارکت دوطرفه هست و روابط یک طرفه نیست همان زمان این موضوع اعلام شد و شفافیت کامل وجود داشت همچنین همان زمان در بیانیه دو رئیس جمهور آمد که این مشارکت جامع راهبردی یک برنامه ۲۵ ساله خواهد داشت و تدوین این برنامه در داخل کشور شروع شد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: شهریور ماه گذشته در سفری که به چین داشتم پیش نویس اولیه را که از سوی ایران تهیه شده بود به وزیر خارجه چین ارائه کردم و در اسفند ماه چینی‌ها پیش نویس خود را بر مبنای پیش نویس ما ارائه دادند و برای اینکه این دو پیش نویس را نهایی کنیم و به یک توافق برسانیم اکنون مذاکره می‌کنیم.

وی افزود: در تماس ویدیو کنفرانسی که ده روز قبل با وزیر خارجه چین داشتم اعلام کردم ما آماده مذاکره نهایی هستیم و شروع به مذاکره کردیم. زمانی که متن نهایی شود در مراجع قانونی به تصویب خواهد رسید و باید بر اساس محتوای متن و اینکه چه میزان تعهدات مشخص دارد و یا برنامه بیشتری هست تصمیم گیری شود.

وزیر امور خارجه همچنین درخصوص گزارش گزارشگر سازمان ملل درباره ترور سردار شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از شهادت سردار سلیمانی یعنی ساعت ۶ صبح روز جمعه ما در وزارت خارجه برنامه ریزی کردیم برای اقدام حقوقی سیاسی و تبلیغاتی جهانی برای حفظ و رعایت خون سردار سلیمانی و نشان دادن جنایتکار و تروریست بودن رژیم امریکا.

وی افزود: این اقدامات توسط یک ستاد در وزارت خارجه در بالاترین سطح پیگیری مسائل حقوقی و بین المللی در خصوص شهادت سردار سلیمانی انجام شد و همه همکارانم بخصوص در بخش حقوقی و بین المللی وزارت خارجه در سفارت ایران در ژنو و در نمایندگی سازمان ملل متحد همچنین در شورای امنیت موظف شدند آن را پیگیری کنند. همچنین اقدامات متعددی در همه این جا‌ها انجام شد و یکی از این اقدامات اطلاع رسانی بود.

ظریف خاطرنشان کرد:گزارش گزارشگر ویژه اقدام‌های فراقانونی و نتیجه آن گزارشی بود که منتشر شد و نشان دهنده اقدام غیرقانونی ایالت متحده است و برخورد تند ایالات متحده نشان می‌دهد که چه مقدار از این حرکت نگران هستند.

در ادامه اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: جلسه خوبی بود و براساس دستور جلسه توسعه اقتصادی و رفع موانع بر سر راه صادرکنندگان، گفتگو‌هایی بین مقام عالی وزارت امور خارجه و اعضای این کمیسیون انجام شد و امیدواریم موانع را برطرف کنیم.

وی افزود: ظریف و معاون دیپلماسی اقتصادی با حوصله گفتگو‌ها را گوش دادند و امیدواریم طرحی را در خصوص الزام دولت به ظرفیت سازی دیپلماسی اقتصادی به معنای رفع موانع قانونی در مجلس مطرح کنیم.

برای مشاهده ویدئو کلیک کنید...

عناوین برگزیده