تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۱۶۳۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
تجارت لوله‌های بدون درز فولادی مورد استفاده در صنعت نفت و گاز (4)

سکوی اول صادرات لوله بدون درز منطقه به نام عربستان

می متالز - مهم‌ترین کاربرد لوله‌های بدون درز، در صنعت نفت و گاز است. در سال‌های گذشته روند تجارت جهانی این محصول به‌طور مستقیم به قیمت نفت وابسته بوده است. خاورمیانه به‌دلیل نفت‌خیز بودن از مهم‌ترین مناطق تجارت این محصول در دنیا است؛ طی سال 2016 بیش از 30 درصد از صادرات این محصول در دنیا به مقصد خاورمیانه بارگیری شد. در عین حال، عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده منطقه برای این محصول بود.
سکوی اول صادرات لوله بدون درز منطقه به نام عربستان

به گزارش می متالز، خاورمیانه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف لوله‌های فولادی بدون درز مورد استفاده در صنعت نفت در دنیا، سهم قابل توجهی از تولید و صادرات این محصول ندارد. در نمودار شماره 1 سهم صادرات خاورمیانه از کل تجارت جهانی محصول مورد نظر از سال 2010 تا 2016 نشان داده شده است. در طی بازه سال‌های 2010 تا 2017 خاورمیانه به‌طور میانگین فقط 4 درصد از تجارت دنیا را انجام داده است که حدود 70 درصد آن نیز توسط کشور عربستان صورت گرفته است.

نمودار شماره 2 کشورهای صادرکننده این محصول را در خاورمیانه نشان می‌دهد. کشور عربستان اصلی‌ترین صادرکننده لوله‌های بدون درز صنعت نفت و گاز در منطقه است که به‌طور میانگین در بازه سال‌های 2010 تا 2016 سالانه 111 هزار تن لوله‌ بدون درز صنعت نفت و گاز را صادر کرده است. امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا در سال 2016 اصلی‌ترین خریداران این محصول از عربستان صعودی بودند. ایالات متحده طی سال‌های 2010 تا 2016 مشتری اصلی لوله‌های بدون درز عربستان سعودی بود و به‌طور میانگین سالانه 64 درصد از صادرات این محصول عربستان به ایالات متحده آمریکا انجام شده است.

ایران در سال 2016 که با تولید بیش از 4 میلیون بشکه نفت خام در روز رتبه چهارم دنیا را از این منظر قرار داشت، ولی برای تأمین لوله‌های بدون درز مورد نیاز در این صنعت عموما وابسته به واردات بوده است. در سال 2016 ایران 188 هزار و 414 تن لوله بدون درز مورد نیاز صنعت نفت و گاز خود را از طریق واردات تأمین کرد. فقط 2 تولیدکننده برای تولید این محصول در ایران فعال هستند؛ شرکت ساخت و تولید لوله‌های فولادی بدون درز گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز و شرکت لوله گستر اسفراین در خراسان جنوبی. این 2 شرکت در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای در تولید و فروش خود مواجه هستند و البته این 2 تولیدکننده نیز با حجم تولید محدود (زیر 50 هزار تن در سال) پاسخگوی تقاضای میانگین سالانه بیش از 100 هزار تنی صنعت نفت و گاز ایران نیستند.

به‌نظر می‌رسد بازار لوله‌های بدون درز خاورمیانه به‌دلیل اتفاقات پیش‌رو، در سال‌های آینده دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد؛ زیرا نیاز ثابت این منطقه به انواع لوله‌ها، این منطقه را برای سرمایه‌گذاران در این بخش جذاب کرده است. هم اکنون 4 کمپانی چند ملیتی از آلمان، جمهوری چک و هند طرح‌هایی را برای تولید این لوله‌ها در عربستان صعودی برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین از آنجایی که در سال‌های اخیر عمده واردات منطقه از مبدأ چین بود و به‌دلایل مشکلات ناشی از دامپینگ و در عین حال پایین بودن کیفیت لوله‌های چینی شورای همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس (GCC) اعلام کرد که از دسامبر 2017 بر واردات لوله‌های بدون درز از مبدأ چین تعرفه‌های 30 تا 103 درصدی اعمال خواهد کرد.

عناوین برگزیده