تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۲۳۵۷
سرویس خبر : زمین شناسی
معاون وزیر و رئیس سازمان زمین‌شناسی:

پیشگیری از مخاطرات زمین‌شناختی با طرح استعلام اجرای پروژه‌های عمرانی/ داده‌های زمین‌شناسی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت

می متالز - رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بابیان اینکه فعالیت سازمان باید به شکلی باشد تا برای اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ از این سازمان استعلام گرفته شود، گفت: طرح استعلام اجرای طرح‌های عمرانی از سازمان زمین‌شناسی، مخاطرات زمین‌شناختی را به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد داد.
پیشگیری از مخاطرات زمین‌شناختی با طرح استعلام اجرای پروژه‌های عمرانی/ داده‌های زمین‌شناسی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت

به گزارش می متالز، راضیه لک، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهار کرد: سازمان زمین‌شناسی یک مخزن داده‌های اطلاعات‌پایه در کشور است که کمتر کسی با این اطلاعات آشنا است، امروز با توجه به خسارت‌هایی که احداث پروژه‌ها در یک منطقه نامناسب به وجود آورده‌اند، اجرایی شدن این طرح امری ضروری به نظر می‌رسد.

راضیه لک تشریح کرد: اطلاعات‌پایه اهمیت زیادی در سایت سلکشن پروژه‌های عمرانی بزرگ دارد؛ برای مثال محل تعیین سایت سدها، نیروگاه‌ها و حتی مسیر خطوط ریلی و جاده‌ای نیاز به اطلاعات‌پایه‌ای در خصوص مخاطرات زمین‌شناسی ازجمله زلزله، سیل، به‌خصوص فرونشست که در حال حاضر موضوع جدی تلقی می‌شود ارائه می‌دهد.

وی افزود: این اطلاعات همچنین گزارش‌هایی در رابطه با مخاطرات سازندها و تشکیلات زمین‌شناسی ارائه می‌دهد که شاید بر مبنای آن منطقه موردنظر برای احداث یک پروژه خاص مثل سد یا نیروگاه مناسب نباشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز تمامی پروژه‌های عمرانی گزارش‌ها ارزیابی اثرات زیست‌محیطی رادارند گفت: متأسفانه در این گزارش‌ها آن‌طور که باید به مطالعات زمین‌شناسی توجه نمی‌شود. هدف از اجرای این طرح استعلام و اخذ تائید پروژه‌های بزرگ از سازمان زمین‌شناسی پس از تعیین محل پروژه برای کاهش هزینه‌ها است. چراکه با توجه به هزینه‌های بالای پروژه‌های عمرانی، اگر عملیات احداث در این محل‌ها صورت بگیرد و بعد با مشکل مواجه شود، خسارات زیادی را به جهت تعطیلی پروژه در بر خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که درروند احداث سد گتوند بر روی سازندهای نمک و گچ، یک کارشناس زمین‌شناس با اشراف کامل بر نقشه زمین‌شناسی حضور داشت، چنین خساراتی را متحمل نمی‌شدیم. همچنین احداث نیروگاه همدان در یک دشتی با محدودیت آب‌های زیرزمینی و عدم در نظر گرفتن میزان تجدید پذیری آب احداث شد که موجبات بی‌آبی منطقه و مهاجرات مردم منطقه را رقم زد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: در حال حاضر رویکردی بر مبنای ارائه کل داده‌های تولیدشده در سازمان زمین‌شناسی به‌صورت رایگان و در دسترس تمامی فعالان در این بخش قرار خواهد گرفت.

وی افزود: برای توجیه مسئولان پیشنهادهایی به مجلس شورای اسلامی، تبصره‌های بودجه ارائه‌شده و به‌احتمال‌زیاد این پیگیری ها در یک بازه زمانی یک‌ساله به سرانجام خواهد رسید.

عناوین برگزیده