تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۴۸
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۲۲۸۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرعامل گروه صنعتی ماموت خبر داد :

رونمایی از محصولات فولکس واگن اردیبهشت در ایران

می متالز - در سال گذشته و در کورس ورود خودروسازان بزرگ جهانی به ایران ورود فولکس واگن به عنوان یکی از غول‌های صنعت خودرو به ایران، سروصدای زیادی به پا کرد. هرچند امضای قرارداد همکاری دوباره این خودروساز آلمانی با ایرانی‌ها در سکوت خبری انجام شد اما آغاز دوباره این همکاری موضوعی نبود که بتوان چندان به آن بی‌توجه بود.
رونمایی از محصولات فولکس واگن اردیبهشت در ایران

اگر تا پیش از این فولکس قورباغه‌ای یکی از خاطرات شیرین ایرانی‌ها از عرضه محصولات شرکت فولکس‌واگن آلمان به‌شمار می‌رفت اما اکنون این خودروساز آلمانی با رویکردی متفاوت وارد بازار ایران شده تا خاطرات این خودرو قورباغه‌ای را شیرین‌تر یادآوری کند. همکاری این خودروساز با ایران در سال ۹۵ به سرانجام رسید تا این بار یک بخش خصوصی پویا و مقتدر بتواند قطبی جدید در صنعت خودرو ایران ایفا کند. حضور دوباره فولکس‌واگن در ایران با رقابت دو خودروساز بخش خصوصی ایران برای همکاری با این خودروساز آلمانی در ایران همراه بود، خودروسازان بم (زیرمجموعه گروه صنعتی کرمان خودرو) ۱۲سال پیش مجموعه تولید خودروی خود را که به تولید خودروهای فولکس‌واگن آلمان اختصاص داشت،

احداث کرد که این مجموعه هم‌اکنون در قسمت جنوبی ارگ جدید واقع شده و تمام زیرساخت‌های آن آماده است. در آن زمان این منطقه آماده یک شوک اقتصادی مثبت بود زیرا با افتتاح این خط تولید ۲هزار نفر شغل ایجاد می‌شد اما به دلیل تحریم‌ها این پروژه متوقف شد و اکنون ۱۲سال است که تمام زیرساخت‌های آن در حال خاک خوردن است. با توجه به این شرایط همزمان با لغو تحریم‌ها، این شرکت آلمانی دوباره مذاکرات خود را با شرکت‌های ایرانی شروع کرد و هرچند به نظر می‌رسید کرمان خودرو به دلیل وجود پیشینه همکاری قبلی در مونتاژ خودروی «گل» و داشتن زیرساخت‌ها گزینه نخست این شرکت برای همکاری در ایران باشد اما در عمل درنهایت گروه ماموت در رقابت با کرمان‌موتور توانست نظر بزرگترین خودروساز جهان را برای تولید مشترک جلب کند.

بر این اساس گروه صنعتی ماموت و فولکس واگن شرکت مشترکی را به نام ماموت خودرو در ایران به ثبت رساندند و ماموت به‌عنوان نمایندگی رسمی فولکس در ایران کار خود را آغاز کرد. مشارکت فولکس واگن با بخش خصوصی ایران نشان از مطالعات عمیق و گسترده آنها در فضای اقتصادی و بازار ایران دارد. در همین حال شنیده‌ها حاکی از آن است که کارخانه مشترک ماموت و فولکس در محدوده شهریار احداث خواهد شد و به احتمال زیاد «پولو» به‌عنوان نخستین محصول این خودروساز آلمانی در ایران به تولید خواهد رسید و محصولاتی مانند «پاسات»، «جتا» و «تیگوان» نیز نامزد حضور در بازار ایران هستند. اگرچه چندی پیش ۳ خودرو با هویت مخفی وارد فرودگاه امام خمینی شدند که مدتی پس از ورود این خودروها به کشور عنوان شد که این ۳ خودرو، مدل‌های فولکس واگنی هستند که قرار است در ایران عرضه شوند.

حال باید دید خودروهای سواری آلمانی که در داخل کشور مونتاژ خواهند شد چه زمانی به بازار کشور عرضه می‌شوند. حال مهرزاد فردوس، مدیرعامل گروه صنعتی ماموت در گفت‌وگوی اختصاصی با گسترش صنعت در تازه‌ترین اظهارات خود با تایید اینکه ۳ خودرو وارد شده به ایران فولکس واگن بوده‌اند، گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده اوایل اردیبهشت از خودروهای وارداتی فولکس واگن به ایران رونمایی خواهیم کرد. وی تاکید کرد که فولکس واگن در فاز نخست تنها روی خودروهای سواری تمرکز خواهد کرد، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با همکار آلمانی، گروه صنعتی ماموت سال آینده در دو سگمنت جدید وارد خواهد شد بنابراین در فاز نخست روی خودروهای سواری متمرکز خواهیم شد اما در همین زمان نیز وارد بحث خودروهای تجاری سبک نیز خواهیم شد. فردوس درباره وارد شدن فولکس واگن به موضوع تولید خودرو در ایران نیز اظهار کرد: فولکس‌واگن برنامه تولید خودرو در ایران را دنبال خواهد کرد اما شروع کار این خودروساز آلمانی در ایران با واردات خواهد بود و به مراتب، موضوع تولید را پیش خواهد برد.

بنابراین در گام نخست واردات کرده و سپس اقدام به تولید می‌کنیم. مدیرعامل گروه صنعتی ماموت که هم‌اکنون طرح جایگزینی کامیون‌های فرسوده را با همکاری این گروه صنعتی دنبال می‌کند، اظهار کرد: هدف این گروه صنعتی این است که خودرویی تولید کند که مصرف سوخت پایینی داشته و با آلایندگی پایین خود هوای پاک‌تری را برای ما به ارمغان بیاورد. فردوس یادآور شد که هم‌اکنون ۶۵هزار دستگاه کامیون نیاز به نوسازی دارند و این اقدام تنها با تولیدات یک شرکت امکانپذیر نخواهد بود بنابراین لازم است سایر شرکت‌های فعال در این زمینه نیز وارد موضوع نوسازی شوند تا حق انتخاب برای مشتری وجود داشته باشد. درحالی‌که ۱۵ ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، به نظر می‌رسد با این روند انتظار خودرودوستان ایرانی رو به پایان است چراکه در کنار نهایی شدن سایر قراردادهای خودرویی و ورود فولکس‌واگن به‌عنوان بزرگترین خودروساز جهان از لحاظ میزان فروش در ایران، باید شاهد بازاری رقابتی در صنعت خودرو در سال جدید باشیم؛ صنعتی که امید بسته تا در سال جدید ضمن تجربه شرایط جدید، راه‌های حضور پررنگ‌تری در بازارهای داخلی و جهانی پیدا کرده و به موفقیت‌های تازه‌ای دست یابد.

عناوین برگزیده