تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۲۸
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۵۰۷۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
لیست شرکت‌هایی خارجی که در حال خروج از روسیه هستند، بیشتر شد

پیامد خروج شرکت‌های انرژی از روسیه به کجا می‌رسد؟

‌می‌متالز - زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید، شرکت‌های خارجی فرصت‌های عظیمی پیش روی خود دیدند، بازاری عظیم با میلیون‌ها مصرف کننده و مواد معدنی و نفتی غنی، به همین دلیل هم برای خرید، فروش و شراکت با شرکت‌های روسی به این کشور سرازیر شدند.

به گزارش می‌متالز، حمله به اوکراین باعث مهاجرت دسته جمعی شرکت‌ها از روسیه شده و سرمایه گذاری سه دهه غرب و سایر کسب و کار‌های خارجی در آنجا را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ معکوس می‌کند. بلومبرگ گزارشی در این باره منتشر کرده است.

لیست کسانی که روابط خود را را با روسیه قطع می‌کنند یا به دنبال بازنگری فعالیت هایشان در این کشور هستند، ساعت به ساعت در حال افزایش است، چرا که دولت‌های خارجی تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید می‌کنند، حریم هوایی شان را به روی هواپیما‌های این کشور می‌بندند و برخی بانک‌های روسی را از سیستم پیام رسانی پولی سوئیفت محروم می‌کنند. با سقوط روبل و ممنوعیت معاملات با بانک مرکزی روسیه توسط ایالات متحده، فعالیت در روسیه مشکل ساز شده است. برخی از شرکت‌ها به این نتیجه رسیده اند که ریسک ها، هم اعتباری و هم مالی برای ادامه دادن در این کشور بسیار زیاد است.

برای برخی شرکت ها، تصمیم برای خروج از روسیه پایان ده‌ها سال سودآوری و سرمایه گذاری است. شرکت‌های بزرگ انرژی خارجی از دهه ۱۹۹۰ پول‌های خود را وارد این کشور کرده بودند. بزرگترین سرمایه گذار خارجی روسیه، بریتیش پترولیوم بود که روز یکشنبه گفت از سهام ۲۰ درصدی خود در شرکت نفتی بزرگ روسیه، روس‌ نفت دست می‌کشد. اقدامی که می‌تواند منجر به حذف ۲۵ میلیارد دلار و کاهش یک سومی تولید جهانی نفت و گاز آن شود.

این سهام محصول یک نبرد طولانی در سال ۲۰۱۲ برای کنترل TNK-BP بود، سرمایه گذاری مشترک بین این غول نفت و گروهی از میلیاردرها. به گفته افراد آشنا، این شرکت در حال بررسی است که آیا سهام خود را به روس‌نفت بازگرداند یا خیر.

روز دوشنبه، شرکت شل هم همین مسیر را دنبال کرد. این شرکت در بیانیه‌ای گفت در حال پایان دادن به مشارکت با گاز پروم تحت کنترل دولت روسیه، از جمله تاسیس گاز طبیعی مایع Sakhalin-II و مشارکت در پروگه خط لوله نورد استریم دو که آلمان هفته گذشته آن را مسدود کرده، است. ارزش هر دو پروژه حدود ۳ میلیارد دلار است.

شرکت Equinor ASA که بزرگترین شرکت انرژی نروژ است و اکثریت آن متعلق به دولت است، اعلام کرد که از سرمایه گذاری مشترک خود در روسیه به ارزش حدود ۱.۲ میلیارد دلار خارج می‌شود.

شرکت توتال فرانسه که در پروژه‌های بزرگ گاز طبیعی مایع در روسیه مشارکت دارد اعلام کرد که دیگر سرمایه‌ای برای تحولات جدید در این کشور ایجاد نخواهد کرد.

زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید، شرکت‌های خارجی فرصت‌های عظیمی پیش روی خود دیدند، بازاری عظیم با میلیون‌ها مصرف کننده و مواد معدنی و نفتی غنی، به همین دلیل هم برای خرید، فروش و شراکت با شرکت‌های روسی به این کشور سرازیر شدند.

حالا با حمله روسیه به اوکراین این روند به شدت متوقف شده است. صندوق ثروت ملی نروژ، بزرگترین صندوق در ثروت در جهان اعلام کرد که دارایی‌های روسیه به ارزش حدود ۲.۸ میلیارد دلار را مسدود می‌کند و تا ۱۵ مارس برنامه‌ای برای خروج از این کشور ارائه خواهد کرد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده