تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۵۲۴۷۲
سرویس خبر : انرژی
پوتین:

ارز کشور‌های غیردوست را برای انتقال گاز نمی‌پذیریم

‌می‌متالز - رئیس جمهور روسیه در سخنانی از تغییر رویه معاملات با اروپا و دریافت هزینه گاز به روبل خبر داد.

به گزارش می‌متالز، ولادیمیر پوتین در دیدار با اعضای دولت روسیه در واکنش به تحریم‌های غرب گفت: تصمیم گرفته‌ایم از استفاده از ارز کشور‌های غیردوست برای انتقال گاز خودداری کنیم. ما در مدت زمان بسیار کوتاهی تصمیم گرفتیم که مجموعه‌ای از اقدامات را برای پرداخت انجام دهیم و با این کار شروع می‌کنیم، گاز طبیعی خود را با روبل روسیه به کشور‌های «غیردوست» عرضه خواهیم کرد. روسیه همانطور که در قرارداد‌های قبلی ذکر شده از نظر مقدار و قیمت به تامین گاز ادامه خواهد داد، زیرا روسیه اعتبار خود را حفظ کرده است.

او افزود: تعدادی از کشور‌ها تصمیمات غیرقانونی برای مسدود کردن دارایی‌های روسیه گرفته اند و بدین ترتیب غرب به طور کامل تمام اعتماد به ارز‌های خود را از بین برده است. عرضه کالا‌های روسی به اتحادیه اروپا و آمریکا و دریافت پول به یورو و دلار بی‌معنی است.

پوتین همچنین گفت: به بانک مرکزی و کابینه دستور داده‌ام تا ظرف یک هفته رویه معاملات با اروپا را به روبل روسیه تعیین کنند.

پس از تصمیم روسیه برای فروش گاز به روبل، روبل در برابر دلار و یورو افزایش یافته و بر اساس داده‌های معاملاتی نرخ دلار در بورس اوراق بهادار مسکو برای اولین بار از ۳مارس به زیر ۹۵ روبل سقوط کرد.

روسیه در پاسخ به درخواست جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای محافظت از آن‌ها در برابر حملات نیرو‌های اوکراینی، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد. پس از آغاز درگیری ها، فشار دولت‌های غربی بر مسکو بیشتر شد و با اعمال تحریم‌های بین المللی خواستار توقف پیشروی نیرو‌های روسی در اوکراین شدند.

اگرچه اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه به اوج خود رسیده است، اما کشور‌های اروپایی به دلیل نیاز بالا به انرژی روسیه همچنان درباره تحریم‌ها در این زمینه تردید دارند و به طور مستقیم یا ضمنی اذعان کرده‌اند که جایگزینی برای انرژی روسیه به خصوص گاز آن وجود ندارد.

بر همین اساس، پاتریک پویانه، مدیر عامل گروه ”توتال انرژیز“ در مصاحبه‌ای اذعان کرده است که نمی‌توان از گاز روسیه گذشت و بی آن بخشی از اقتصاد اروپا متوقف خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده