تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۲۶
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۲۵۹۶۹۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

غول‌های الکترومکانیکی مس سرچشمه که رقیب آمریکایی‌ها شد

‌می‌متالز - مهندسان یک شرکت ایرانی موفق شدند غول‌های الکترومکانیکی کارخانه مس سرچشمه را با کیفیتی بالا و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی برای اولین بار در کشور بومی‌سازی کنند.

به گزارش می‌متالز، موتور‌های الکتریکی سنکرون، تجهیزات پیشرفته و غول پیکری هستند که می‌توان آن را قلب تپنده صنایع مس کشوردانست، تجهیزی که تنها چند کشور محدود در دنیا از جمله آمریکا و کانادا دانش ساخت آن را دارند و بدون آن‌ها صنایع مس کشور دیگر نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.

با تحریم این غول‌های الکترومکانیکی توسط آمریکا کارخانه مس سرچشمه کرمان برای تعمیر و خرید سنکترون جدید با مشکل مواجهه شد. تا اینکه مهندس رستمی و تیم جوانش موتور سنکرون کارخانه را تعمیر و با اعتماد به نفسی که از تعمیر این دستگاه بزرگ به دست آورده بودند، تصمیم به تولید نمونه داخلی آن گرفتند و بالاخره بعد از ۲ سال تلاش موفق شدند برای نخستین بار در کشور صفر تا ۱۰۰ الکتروموتور سنکرون را بومی‌سازی کنند.

الکتروموتور غول پیکر سنکرون که توسط شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین (جمکو) تولید شده، ۴ هزار اسب بخار توان الکتریکی و ۳۴ قطب دارد و توانسته است از خروج ۸۰۰ هزار دلار ارز جلوگیری کند. از این الکتروموتور‌ها برای به چرخش درآوردن آسیاب‌های غول پیکر و سنگ‌شکن‌های بزرگ معدنی استفاده می‌شود.

در ادامه روایتی از قصه ساخت اولین الکتروموتور سنکرون ایران را مشاهده می‌کنید:

تعداد بازدید : 10

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده