تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۶۳۲
کد خبر: ۲۶۴۷۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثبات قیمت سنگ آهن چین

‌می‌متالز - به گزارش منابع خبری، با توجه به افزایش قیمت در بازار کاغذ و کاهش تقاضا برای واردات سنگ آهن دریایی چین، قیمت این محصول در هفته گذشته تقریبا ثابت بود.

آرامش به بازار سنگ آهن چین باز می‌گردد؟

به گزارش می‌متالز، تغییرات قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز جمعه (۲۴ ژوئن) تقریبا محدود بوده و به دلیل افزایش‌های قبلی در بازار‌های کاغذ، اندکی کاهش یافته است. این در حالی است که علاقه برای واردات محموله‌های سنگ آهن در آگوست ثابت باقی مانده است.

عوامل کلیدی مؤثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در طول جلسه معاملاتی صبح روز جمعه (۲۴ ژوئن) با کاهش رو به رو شد.

به نقل از منابع خبری قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز جمعه نسبت به قیمت پایانی روز پنجشنبه که در محدوده ۷۴۹.۵۰ یوان (۱۱۲ دلار) در هر تن بود کاهش ۱.۸ درصدی را تجربه کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند روند مشابهی در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز منعکس شد و در روز جمعه کاهش یافت.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۱۸:۰۴ بعدازظهر روز جمعه (۲۴ ژوئن) به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه ژوئیه نسبت به روز پنج شنبه که برابر ۱۱۶.۱۵ دلار در هر تن بود، حدود ۲ دلار در هر تن کاهش یافته است.

یک منبع معامله گر مستقر در سنگاپور گفت: رالی قیمتی که در ساعات پایانی روز جمعه (۲۴ ژوئن) در بازار‌های کاغذ نیز مشاهده شد، ولی همانطور که انتظار می‌رفت نتوانست شتاب خود را حفظ کند، زیرا شاخص‌های بنیادی فولاد همچنان ضعیف بودند.

این منبع در ادامه تصریح کرد: هنوز از نظر چشم انداز بازار سنگ آهن دریایی چین تا هفته پایانی ژوئن کمی ابهام وجود دارد. در نتیجه این امر نشان می‌دهد که فعالان بازار به دنبال نشانه‌های مثبت در شاخص‌های کلیدی مانند سطح موجودی فولاد و روند قیمت خواهند بود.

یک تاجر مستقر در هنگ کنگ در مورد سود خرید محموله‌های سنگ آهن اظهار کرد: سود خرید برای محموله‌های سنگ آهن مربوط به ماه آگوست ثابت باقی مانده است و ترکیبی از معاملات با قیمت ثابت و شناور منعقد شده است. این نشان دهنده خوش بینی در بخش‌های خاصی از صنعت سنگ آهن است که انتظار دارند قیمت‌ها تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: بخش مهم دیگری از بازار همچنان رویکرد محافظه کارانه تری را اتخاذ می‌کند و ترجیح می‌دهد تا زمانی که نشانه‌های واضح تری از بهبود بازار در بخش پایین دستی ظاهر نشود، محموله‌های بیشتری از لایکان ماه آگوست خریداری نکند.

یک تاجر مستقر در شاندونگ گفت: فعالیت خرید در بازار داخلی در روز جمعه (۲۴ ژوئن) نسبت به روز قبل ثابت بود و فقط برخی معاملات مربوط به لامپ و پلت سنگ آهن در این روز منعقد شد. برخی از فعالان بازار سنگ آهن پیش بینی می‌کنند که حجم تجارت در آغاز ماه جولای کاهش یابد و چندین کوره بلند کار تعمیر و نگهداری را آغاز کنند.

شاخص قیمت سنگ آهن چین

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد: قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% در روز جمعه (۲۴ ژوئن) حدود ۱۱۵.۴۴ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل کاهش ۰.۸۶ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲% در روز جمعه (۲۴ ژوئن) حدود ۱۱۷ دلار در هر تن CFR چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با افزایش ۰.۰۵ دلار در هر تن رو به رو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸% درجه بالا در تاریخ ۲۲ ژوئن در حدود ۱۰۳.۱۲ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۱.۰۸ دلار در هر تن افزایش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵% با مبدا برزیل در روز جمعه در حدود ۱۳۰.۹ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با افزایش ۱.۵ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۲۲ ژوئن پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۰۹۰۰ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل حدود ۰.۰۱ دلار در هر تن متریک خشک کاهش یافته است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز جمعه حدود ۸۲۹ یوان (۱۲۴ دلار) به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۱۴.۲۵ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲% با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با افزایش ۱۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک منبع مستقر در پکن در مورد سنگ آهن با عیار بالاتر اظهار کرد: انتظار می‌رود که بازار سنگ آهن دارای عیار بالاتر توسط کارخانه‌هایی آسیب بیشتری ببیند که به دنبال کاهش تولید فولاد از طریق استفاده از سنگ آهن با خلوص کم هستند. کارخانه‌ها دیگر رویکرد ترکیب کردن سنگ آهن فاین با عیار بالا را در خوراک سینترینگ خود برای افزایش محتوای آهن در نظر نمی‌گیرند. حتی قیمت کنسانتره‌های داخلی در مقایسه با افزایش قیمت سنگ آهن با عیار پایین که توسط تقاضای کارخانه‌ها ایجاد می‌شود، روند نزولی دارد.

شاخص قیمت فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز جمعه (۲۴ ژوئن) شاخص در حدود قیمت ۱۱۳.۴۵ تا ۱۱۴.۹۶ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Mac در روز جمعه در محدوده قیمت ۱۱۱.۱۲ تا ۱۱۱.۳۶ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در روز جمعه (۲۴ ژوئن) در محدوده قیمت ۱۰۴.۲۱ تا ۱۰۶.۰۷ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در تاریخ ۲۴ ژوئن در محدوده قیمت ۱۲۷.۵ تا ۱۳۴ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز جمعه (۲۴ ژوئن) در استان شاندونگ و شهر Lianyungang با قیمت ۷۹۸– ۸۱۲ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز پنجشنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۷۷۰ – ۷۹۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز جمعه ۱۱۰ تا ۱۱۲ دلار در هر تن در بازار دریایی می‌باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در تاریخ ۲۴ ژوئن با قیمت ۷۳۶ یوان (۱۱۰ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۱۳.۵ یوان (۲ دلار) در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز پنجشنبه کاهش داشته است.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده