تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۶۵۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

۶۷ درصد کاهش ارزبری با واگن برگردان شرکت فولاد تکنیک

می متالز - در حاشیه نمایشگاه ملی فولاد ایران که ۱۷ تا ۲۰ دی امسال در برج میلاد بر پا بود، پنل‌های تخصصی از سوی شرکت‌های مختلف نیز برگزار شدند.
۶۷ درصد کاهش ارزبری با واگن برگردان شرکت فولاد تکنیک

به گزارش می متالز، در پنلی که شرکت مهندسی فولاد تکنیک برگزار کرد، به طراحی و ساخت تجهیزات فناوری صنعت فولاد که در این شرکت ساخته شده‌اند، پرداخته شده است.

 

انواع واگن برگردان

پنل طراحی و ساخت تجهیزات فناوری صنعت فولاد از سوی محمد یزدی کارشناس واحد طراحی شرکت فولاد تکنیک ارائه شد. یزدی در ادامه عنوان کرد: فولاد تکنیک به طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی‌گیری تز از نوع Venturi Scrubber، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی نوارهای نقاله با طول زیاد و شبکه انتقال مواد پنوماتیک پرداخته است. وی درباره شبکه انتقال مواد پنوماتیک خاطرنشان کرد: با توجه به نیازی که در صنایع مختلف به‌ویژه صنایع فولادی به این نوع شبکه انتقال مواد وجود دارد و نظر به انحصاری بودن فناوری طراحی آن که در اختیار چند شرکت امریکایی و اروپایی است، شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک ضمن ورود به این عرصه، اقدام‌هایی در زمینه محاسبات مربوط به انتقال مواد پنوماتیک در قالب یکی از پروژه‌های اجرایی خود کرده که ضمن تامین تجهیزات مربوط می‌توان نسبت به ارجاع چین طرح‌هایی در کشور اقدام کرد. این کارشناس فولاد در ادامه توضیح داد: دو نوع شبکه برای انتقال مواد پنوماتیک وجود دارد؛ یکی شبکه فشار مثبت و دیگری شبکه فشار منفی که کاربرد فشار مثبت برای انتقال مواد در ظرفیت‌های بالا و مسیرهای طولانی و امکان انتخاب مخزن دریافت‌کننده موارد از بین چندین مخزن است. شبکه انتقال پنوماتیک به ۲ دسته رقیق و چگال تقسیم می‌شود.
یزدی در درباره طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و ثبت اخترع ماشین واگن برگردان O Type برای تخلیه واگن‌های ۴ محوره عنوان کرد: کاربرد این واگن‌های ریلی حامل بارهای مختلف شامل انواع اکسیدهای فلزی و مواد اولیه صنایع شامل کنسانتره، سنگ آهن، گندله و... است. وی درباره انواع واگن‌ها نیز عنوان کرد: این واگن‌ها ۴محوره و ۶محوره هستند. تجهیزات جابه‌جایی واگن نیز شامل هول‌دهنده‌های الکتریکی و کشاننده است.
این کارشناس فولاد ادامه داد: انواع واگن برگردان تخلیه جانبی و تخلیه حول محور دورانی از نوع cشکل و Oشکل است. یزدی در ادامه توضیح داد: نوع تخلیه جانبی برای مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالاست یا هاپر روی سطح زمین است، مناسب است. محور چرخش، خارج از مرکز ثقل واگن است. در این نوع، مصرف انرژی بالا و سرعت تخلیه بار کم است. یزدی همچنین درباره تخلیه حول محور دورانی عنوان کرد: تخلیه حول محور دورانی برای محور چرخش در حوالی مرکز ثقل واگن است که مصرف انرژی کمتری نسبت به واگن برگردان تخلیه جانبی دارد. سرعت تخلیه بار نسبت به واگن برگردان تخلیه جانبی بیشتر است. با توجه به چرخشی بودن کوپلینگ اتصال در واگن‌های ۶محوره می‌توان از جدا کردن واگن‌ها هنگام تخلیه بار اجتناب کرد.
وی همچنین درباره نوع Cشکل عنوان کرد: در نوع Cشکل، امکان حرکت ایندکسر در امتداد واگن برگردان وجود دارد.

 

استفاده از جک‌های هیدرولیکی برای ثابت کردن واگن

جک‌هایی که بالای دستگاه نصب می‌شوند، واگن را روی بدنه ثابت می‌کنند. استهلاک و شرایط سخت تعمیر و نگهداری بازوی ایندکسر با توجه به پیچیدگی‌ مکانیسم‌های کاربردی، مهم است. البته بنا بر گزارش‌ها از صنایع فولاد کشور، عملکرد رضایتمندانه‌ای نداشته است. یزدی ادامه داد: نوع Oشکل دارای ساختار متفاوتی نسبت به Cشکل بوده و سبک‌تر است. همچنین جک‌های هیدرولیکی نسبت به Cشکل دارای مکانیسم ساده‌تری هستند.

 

مشخصات فنی اختراع واگن برگردان

این کارشناس فولاد درباره شرح علمی و مشخصات فنی اختراع واگن برگردان توضیح داد: واگن برگردان طراحی شده از نوع Rotary و دارای ۵ بخش و یک بخش ۴ دیسک دایره‌ای‌شکل است که روی لبه‌های آن نوار چرخ‌دنده‌ای تعبیه شده است.
 یزدی ادامه داد: بخش دوم گهواره است که هنگام چرخش واگن برگردان، واگن روی آن تکیه می‌زند. بخش سوم شامل پلاتفرم است که جزئی متحرک از واگن برگردان(شامل مکانیسم ۴ میله‌ای) بوده که ریل روی آن قرار می‌گیرد. بخش دیگر آن غلتک‌هایی است که واگن برگردان روی آنها می‌غلتد و کل وزن برگردان را تحمل می‌کند. بخش دیگر این واگن برگردان شامل موتور گیربکس است.

 

نحوه عملکرد دستگاه

این کارشناس فولاد در ادامه عنوان کرد: واگن به وسیله هول‌دهنده یا کشاننده داخل واگن برگردان قرار می‌گیرد. واگن برگردان به وسیله شبکه محرک شروع به چرخش می‌کند که پس از چرخش حدود ۱۶ درجه واگن به وسیله مکانیسم ۴ میله‌ای حرکت کرده و روی دیواره جانبی قرار می‌گیرد. یزدی افزود: با چرخش بیشتر دستگاه، واگن به همراه گهواره روی لبه انحنایی‌شکل متصل به دستگاه حرکت می‌کند و در نهایت حرکت آن به‌وسیله تیغه‌های بالایی واگن برگردان، محدود می‌شود.

 

تجاری‌سازی و ارزش‌افزوده واگن برگردان

این کارشناس فولاد در ادامه، درباره تجاری‌سازی، ارزش‌افزوده، میزان مصرف و نرخ تمام‌شده ساخت تجهیزات داخلی، عنوان کرد: با توجه به نیاز کشور و اینکه محصولات خارجی نرخ بیشتری نسبت به نوع داخلی دارد (جدا از هزینه حمل‌ونقل آن)، با استفاده از قانون حداکثر بهره‌گیری از توان مهندسی و ساخت داخل و جلوگیری از خروج ارز از کشور، ساخت چنین تجهیزی در داخل کشور یک ضرورت بوده و دارای ارزش افزوده زیاد است.
یزدی خاطرنشان کرد: نرخ دستگاه واگن برگردان ساخته شده در شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک در مقایسه با نمونه‌ مشابه چینی حدود ۶۷ درصد ارزبری را کاهش می‌دهد. این اختلاف، ارزش سرمایه‌گذاری برای ساخت این‌گونه تجهیزات در داخل کشور را بیشتر نمایان می‌کند.
این کارشناس فولاد ادامه داد: از سوی دیگر، نمونه ساخته شده، نخستین محصول از این نوع در داخل است که به‌وسیله مهندسان داخلی از ابتدا طراحی و ساخته شده است.
با تولید و ارتقای دانش فنی آن، هزینه‌های ساخت در نمونه‌های بعدی کاهش بیشتری خواهد یافت. همچنین با ساخت این تجهیز، نیاز صنایع داخلی به این محصول رفع شده و شرایط سیاسی، مشکلی را در تامین این تجهیز ایجاد نخواهد کرد.

عناوین برگزیده