تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۶۸۱۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اجرای طرح اقتصادی شهرداری رفسنجان در راستای ایجاد «درآمد پایدار»

‌می‌متالز - شهردار رفسنجان گفت: پروژه اقتصاد محور شهرداری رفسنجان با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان با مشارکت صندوق بازنشستگی شرکت مس و با همکاری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در حال راه‌اندازی و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات است.

به گزارش می‌متالز، مجید کهنوجی شهردار رفسنجان در روز معارفه‌اش از اجرای پروژه اقتصادی با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومانی خبر داد که موجب اشتغالزایی ۲۰۰ نفر خواهد شد و با ایجاد این طرح اقتصادی درآمد پایدار سالانه ۱۰۰ میلیارد تومانی حاصل می‌شود.

وی تأکید داشت؛ در حال حاضر درآمد شهرداری با احتساب تفکیک و تغییر کاربری ۴۷۰ میلیارد تومان است که نیمی از آن صرف هزینه‌های جاری و حقوق کارکنان شهرداری می‌شود، اما به مردم قول داد که با ایجاد بنگاه‌های اقتصادی و بهره‌گیری از ظرفیت مس تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر درآمد شهرداری را به یک‌هزار میلیارد تومان خواهد رساند، اما طولی نکشید که در دیدار با استاندار کرمان از تحقق ۳۰۰ میلیاردی بودجه در ابتدای سال و زودتر از موعد مقرر خبر داد و همین امر تحسین استاندار را برانگیخت.

«درآمد پایدار» کلیدواژه مهم شهردار رفسنجان از روز معارفه تاکنون بوده است. اما درآمد پایدار در شهرداری چیست و چه نقشی در توسعه شهری ایفا خواهد کرد؟

توسعه پایدار شهر‌ها منوط به وجود منابع درآمدی پایدار است، این در صورتی است که سازمان شهرداری‌ها طی دهه‌های گذشته به سمت منابع درآمدی ناپایدار حرکت کرده است، که خطر بسیار بیشتری وجود دارد که درآمد آن‌ها محقق نشود و روند اجرای طرح‌های شهری و تلاش برای رفع مشکلات با چالش مواجه شود تا جایی که گاهی موجب اجرا نشدن طرح‌ها شده است.

آسیبی که درآمد ناپایدار بر شهرداری‌ها وارد می‌کند، طولانی مدت است، زیرا سیستم مالی شهرداری به‌نوعی به تحقق درآمد‌های ناپایدار عادت می‌کند؛ در حالی که در دنیا به خصوص در کشور‌های توسعه یافته شهرداری سعی دارد با راهبری شهر به سمت پروژه‌های درآمدزا مثل جذب توریست یا ساخت کارخانه‌ها در مجموعه‌های صنعتی درآمدزایی کند. اما در ایران شهرداری از این طریق درآمدی ندارد.

با این نگاه، مدیریت جدید شهرداری رفسنجان برای اینکه درآمد شهرداری را منحصر به اخذ عوارض و ... نبیند، بحث درآمد پایدار برای مجموعه شهرداری را از روز نخست مطرح کرد. موضوعی که تحسین استاندار سابق کرمان را نیز برانگیخت که اعلام کرد «طراحی درآمد‌های پایدار به‌عنوان پشتوانه‌ای جهت تحقق برنامه‌های توسعه شهری، امری ضروری است».

شهردار رفسنجان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه عدم برخورداری از منابع مستمر و پایدار درآمدی، برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌ای شهرداری‌ها را با مشکل مواجه کرده است، کسب درآمد پایدار را یکی از برنامه‌های اصلی و اولویت‌دار مدیریت جدید شهری رفسنجان اعلام کرد.

کهنوجی همچنین از تشکیل کارگروهی اقتصادی برای طرح اقتصادی خبر داد که دو هزار میلیارد ریال درآمدزایی به‌دنبال خواهد داشت که قرار است سال ۱۴۰۱ اجرایی شود.

کهنوجی در خصوص آخرین اخبار این طرح اقتصادی اظهار کرد: پروژه اقتصاد محور شهرداری با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان با مشارکت صندوق بازنشستگی شرکت مس و با همکاری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در حال راه‌اندازی و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات است.

شهردار رفسنجان در اجتماع امام رضایی‌ها که در خردادماه سال جاری برگزار شد نیز از ورود ۴۰ دستگاه برای تکمیل این پروژه و اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر در آینده‌ای نزدیک خبر داده و اعلام کرد که با مشارکت صندوق بازنشستگی مس برای ایجاد درآمد پایدار، از وابستگی به فروش و تفکیک زمین خارج خواهیم شد.

کهنوجی نوید افزایش دستگاه‌ها و به‌دنبال آن افزایش اشتغالزایی در سال آینده را هم داد و گفت: از الان آینده‌نگری کرده‌ایم و توانسته‌ایم با توکل به خدا به نتیجه برسانیم.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده