تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۸۴۴
کد خبر: ۲۷۶۹۱۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ایران خودرو و سایپا در انتظار سرنوشت هپکو؟

‌می‌متالز - تجربه خصوصی‌سازی شرکت‌های دارای زیان انباشته دولتی نشان می‌دهد که این شرکت‌ها با رانت به افراد یا شرکت‌های خاص داده‌شده و بعد از مدتی به دلایل متعدد ازجمله عدم توانایی در بهره‌برداری و یا مشکلات تولید به دولت بازگردانده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، از مشکلات خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی بزرگ تبدیل‌شدن آن‌ها به قلکی برای خریدار است؛ چراکه با بروز هرگونه مشکلی دولت را تهدید به تعطیلی، تعدیل نیرو و مواردی ازاین‌دست می‌کند و از دولت برای حل مشکلات ریزودرشتش باج‌خواهی می‌کند. تجربه خصوصی‌سازی‌های گذشته نیز نشان از وجود رانت‌های بزرگ در خصوصی‌سازی‌ها و درنهایت بازگشت شرکت‌های نابودشده به دولت دارد.

اگر واگذاری خودروسازی‌ها نادرست انجام شود شرکت‌ها بعد از چند سال با انبوهی از بدهی دوباره تحویل دولت داده می‌شوند مثل هپکو. خودروسازی‌ها ۱۰۰ برابر هپکو هستند و اگر چالشی در حوزه واگذاری ایجاد شود ۱۰۰ برابر خواهد بود.

محصولات سایپا از قرعه‌کشی خارج‌شده‌اند. در ایران‌خودرو هم هایما خارج‌شده و تارا هم به‌زودی خارج می‌شود. البته تا پایان سال قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد. علاوه بر این برنامه تولیدی شرکت‌ها و واردات در کنار هم می‌تواند عرضه و تقاضا را متعادل کند.

طبق دستور رئیس‌جمهور قرار بود واگذاری خودروساز‌ها تا آخر شهریور تعیین تکلیف شود. واگذاری مهم است، اما اگر واگذاری نادرست انجام شود شرکت‌ها بعد از چند سال با انبوهی از بدهی دوباره تحویل دولت داده می‌شوند مثل هپکو. خودروسازی‌ها ۱۰۰ برابر هپکو هستند و اگر چالشی در حوزه واگذاری ایجاد شود ۱۰۰ برابر خواهد بود. قیمت‌گذاری این شرکت‌های خودروساز انجام‌شده است در این مسیر ۷۰۰ ابلاغ کارشناسی رسمی صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری نگاه تجارت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده