تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۲۷۸۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نایب رئیس انجمن سرب و روی ایران:

تصمیمات اشتباه دولت، تبعات سنگینی دارد

می متالز - نایب رئیس انجمن سرب و روی ایران گفت: بخشنامه‌های صادره از سوی دولت در خصوص صادرات محصولات حوزه سرب و روی، تاثیرات فراوانی را بر کسب و کار و میزان تولید شرکت‌های فعال در این زمینه دارد. یکی از این بخشنامه، صادرات منوط به عرضه در بورس است که منتقدان فراوانی را نیز دارد.
تصمیمات اشتباه دولت، تبعات سنگینی دارد

به گزارش می متالز، حمید علاماتی گفت: این بخشنامه در طول تاریخ صدور بخشنامه، غلط‌ترین تصمیم ممکن به‌شمار می‌رود. صادرکنندگان این بخشنامه، هیچ اطلاعی از وضعیت صنعت سرب و روی نداشته و ندارند، زیرا این حوزه اکثرا صادرات محور بوده و تقاضای بسیار پایینی در داخل دارد. سازوکار لازم و استاندارد این بخشنامه در کشور وجود ندارد، حال با گذشت 5 ماه از عدم صادرات تولیدکنندگان سرب و روی، شاهد زمزمه‌هایی برای لغو این بخشنامه هستیم.

وی ادامه داد: طی آخرین صحبت‌های انجام شده در کارگروه‌های تخصصی محدودیت عرضه در بورس و به تبع آن، بخشنامه صادراتی باید لغو شود. متاسفانه اقدامات مثبت و در راستای ارزآوری، به شهامت و جسارت نیاز دارد. مسئولان و تصمیم‌گیران سطوح بالای کشور باید شجاعت عذرخواهی کرده و این بخشنامه را لغو کنند تا وضعیت و شرایط این حوزه عادی شده و مشکلات مرتفع شوند.

نایب رئیس انجمن سرب و روی ایران در صحبت‌های پایانی خود گفت: بخشنامه‌های اخیر صادرشده در حوزه سرب و روی به‌معنای حمایت از صادرکنندگان کوچک و ایجاد مشکل برای صادرکنندگان کلان بوده و این صنعت را نابود خواهد کرد. تولیدکنندگان گروه اول تا سقف یک میلیون یورو از عرضه ارز در ساختار نیمایی معاف هستند و ارز را به‌صورت آزاد در بازار می‌فروشند. اما با افزایش حجم تولید، نسبت‌های معافیت ارزی کاهش می‌یابد که این به‌معنای نابودی تولیدکنندگان اصلی است. تعیین قیمت با ارز نیمایی باعث می‌شود قیمت نهایی تمام شده تولیدکنندگان  بالاتر از قیمت فروش باشد، بنابراین هیچ تولیدکننده‌ای به‌هیچ عنوان قادر به عرضه محصول با ارز نیمایی نیست زیرا این به‌معنای نابودی کامل آن‌هاست. نتیجه این نوع بخشنامه‌ها، ورود تنها 7 میلیارد دلار از 27 میلیارد دلار ارزش صادرات به کشور است.

عناوین برگزیده