تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۹۹۳۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازگشت به موج نخست صعود در سال‌۹۹ چه سیگنالی را می‌دهد

الگو‏‏‏‏‏‌خوانی در بورس تهران

‌می‌متالز - در حالی سومین روز معاملاتی هفته‌جاری در بورس تهران آغاز شد که اغلب معامله‌گران تقریبا در ۲۰ دقیقه ابتدایی شروع بازار دست به عرضه سهام زدند.

به گزارش می‌متالز، فروشندگانی که با راهبرد شناسایی سود عمدتا ترجیح دادند از گردونه دادوستد‌ها خارج شوند. به‌این‌ترتیب علاوه‌بر شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران سایر شاخص‌های بورسی نیز پا در مسیر نزول گذاشتند. شاخص هم‌وزن که وضعیت به‌مراتب بهتری را طی چند وقت اخیر به نمایش گذاشت نیز فقط ۵‌دقیقه از شروع بازار توانست مسیر روبه‌رشد را در پیش بگیرد و در ادامه همراه با جو منفی غالب در بازار رو به نزول گذاشت.

از نکات حائزاهمیت معاملات روز دوشنبه بورس می‌توان به بازگشت یک‌باره ورق دادوستد‌ها اشاره کرد به‌نحوی‌که دیروز در تالار شیشه‌ای سعادت‌آباد به یک‌باره موجی از تقاضا شکل‌گرفت و متقاضیان رو به جمع‌آوری سهام آوردند. در ادامه خرید و فروش‌ها، کلیت شاخص‌های بورسی که نماینده بخش‌های مختلفی از بازار هستند سبزپوش شدند. به هر ترتیب در روز دوشنبه دماسنج اصلی بازار بالغ بر ۱۴‌هزار و ۲۲۱ واحد افزایش را به‌ثبت رساند که در پی چنین تحرکی شاخص‌کل توانست تا سطح ۲‌میلیون و ۲۸۹‌هزار‌واحدی افزایش ارتفاع دهد. به‌رغم رشد ۶۳/ ۰‌درصدی دماسنج بورس، شاخص هم‌وزن هم ۳/ ۱‌درصد رشد را به‌ثبت رساند که این میزان از رشد نشان از وضعیت به‌مراتب بهتر شرکت‌های کوچک و متوسط بورسی داشت.

بورس از منظر تکنیکال

به باور برخی از تکنیکالیست ها، شاخص‌کل بورس که اکنون در چند قدمی ورود به کانال ۳/ ۲میلیون‌واحدی قرار گرفته‌است با توجه به فعال‌بودن مقاومت‌ها در این محدوده حساس احتمال اینکه برخی از معامله‌گران اقدام به خروج از سهام کنند، دور از ذهن نخواهد بود. هرچند هستند فعالانی که مقاومت چنین محدوده‌ای را چندان جدی ارزیابی نمی‌کنند و عمدتا معتقدند که مقاومت جدی پیش روی بورس کانال ۵/ ۲‌میلیون واحدی خواهد بود، اما با فرض درستی چنین تحلیلی هم نباید فراموش کرد که ورود به سطوح بالا برای نخستین‌بار احتمالا به لحاظ روانی در راهبرد سرمایه‌گذاری معامله‌گران تاثیر گذار خواهد بود، بنابراین شکل گیری موجی از عرضه هرچند محدود از نگرش فعالان بورسی در محدوده ۳/ ۲میلیون واحدی دور از انتظار نیست.

سیگنال جریان نقد

فارغ از این موضوع، اما سرمایه گذاران خرد در بازار چه راهبردی را دنبال کردند؟ آن‌طور که به‌نظر می‌رسد جریان ورود پول همچنان با قدرت ادامه دارد و در روز گذشته نیز ۳۴۷‌میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی وارد بازار شده‌است. خروج پول سرمایه گذاران در چند روز معاملاتی اخیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تداوم تزریق جریان نقد ورودی به معاملات بورس آن‌هم به‌طور مستقیم می‌تواند سناریوی جابه‌جایی نقدینگی و میل آن به گردونه معاملات در بخش مولد را به‌طور مجدد زنده کند.

روایت کوچ نقدینگی

آمار و ارقام حاکی از این است که صندوق‌های بورس و فرابورس (فارغ از کالایی ها، صندوق در صندوق و مسکن) در جریان دادوستد‌های واپسین روز‌های آخرین هفته معاملاتی فروردین۱۴۰۲، در مجموع ۳۱۳‌میلیارد‌تومان خروج پول از سوی صندوق‌ها شکل گرفته‌است. از رقم فوق ۲۴۵‌میلیارد‌تومان فرار سرمایه مربوط به صندوق‌های درآمد ثابت بوده و ۷۳‌میلیارد تومان دیگر خروج از صندوق‌های سهامی صورت‌گرفته است. در این میان تزریق منابع مالی تنها به صندوق‌های مختلط اختصاص پیدا کرد به‌نحوی‌که روز گذشته شاهد ورود ۵‌میلیارد‌تومان نقدینگی به این قبیل از صندوق‌ها بودیم.

بدین‌ترتیب میانگین تحرکات ۱۰ روز اخیر معاملاتی حاکی از این است که جریان نقدینگی در صندوق‌های درآمد ثابت در محدوده منفی در حال پیگیری است. تشدید رغبت معامله‌گران برای خروج از صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی توام با ورود بخشی از نقدینگی به جریان معاملات بورس رویدادی است که می‌تواند از بازگشت اقبال به بخش مولد اقتصاد حکایت داشته باشد. در آن‌سوی بازار، اما ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) همچنان سطوح جذابی را به نمایش می‌گذارد. حاصل خرید و فروش سرمایه گذاران در آینه این معیار بورسی نشان می‌دهد که در ۲۸ فروردین ماه رقمی بالغ بر ۱۱‌هزار و ۴۶‌میلیارد‌تومان به‌ثبت رسیده‌است.

محرکی به‌نام مجامع

برخی از صاحب‌نظران بورسی بر این باورند که موج جدیدی از هیجانات مثبت در تالار شیشه‌ای شکل گرفته‌است. در این میان توام با آرامش دلار در بازار رقیب شاهد تشدید تکاپوی معامله‌گران در بخش سهام هستیم. حال با توجه به اینکه به ایام افزایش تعداد مجامع شرکت‌ها در اردیبهشت ماه نزدیک می‌شویم، بنابراین احتمال اینکه جریان کوچ نقدینگی (از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بورس تهران) تا پایان مجامع ادامه پیدا کند در محاسبات سرمایه گذاران از وزن قابل‌توجهی برخوردار است. بعد از بر گزاری مجامع نیز سرمایه گذاران احتمالا توام با دریافت سود اقدام به‌فروش سهام و بازگشت به صندوق‌ها را در دستور کار معاملاتی خود قرار دهند. در چنین شرایطی بازار طبعا اثرات جابه‌جایی نقدینگی را در سمت و سو گرفتن شاخص‌کل به نمایش خواهد گذاشت.

بازار در آینه ارقام

در نگرشی کلان به وضعیت و چگونگی عملکرد شاخص‌کل بورس از سال‌۱۳۹۹ تاکنون توام با ارزیابی نخستین موج صعودی بورس تهران (پس از تجربه مرداد ماه) مشاهده می‌شود که میانگین ارزش معاملات خرد در ۷ روز معاملاتی اخیر به نزدیکی سطح ۱۰دی ماه سال‌۱۳۹۹ رسیده‌است، به‌عبارتی در تاریخ مذکور این متغیر بورسی در ارقامی بیش از ۱۱‌هزار و ۵۰۰ میلیارد‌تومان قرار داشت. (اصطلاحا در محدوده سقف موج اول شاخص‌کل بورس تهران) از طرفی ارزیابی آمار‌ها در اولین موج صعودی پس از ریزش سال‌۱۳۹۹ حاکی از این است که میانگین خالص تغییر مالکیت در ۷ روز معاملاتی اخیر به نزدیکی سطح ۲۸ آبان ماه سال‌۱۳۹۹ رسیده‌است.

به این‌ترتیب این معیار بورسی در تاریخ مذکور در ارقامی بیش از ۵۰۰‌میلیارد‌تومان قرار داشت. (اصطلاحا در محدوده کف موج اول شاخص‌کل بورس تهران.) در حال‌حاضر نیز این میانگین تغییر مالکیت به رقمی بیش از ۳۵۰‌میلیارد‌تومان رسیده‌است. ارزیابی‌ها حاکی از این است که شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در ادامه موج صعودی اخیری که شکل‌گرفته‌است بتواند از محدوده‌های تاریخی نیز گذر کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده