تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۵
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۱۱۴۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ناتوانی لبنان در اصلاحات اقتصادی

‌می‌متالز - شصت و ششمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی»، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران را ارائه کرده و آخرین روند‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصادی تهیه شده توسط بزرگ‌ترین نهاد‌های اقتصادی بین‌المللی را در قالب داده‌های تازه مورد واکاوی قرار داده‌است.

به گزارش می‌متالز، در بخش تحولات جهانی، مهم‌ترین خبر، گرد‌هم آمدن نمایندگان اتاق‌ها در سیزدهمین کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان بود که درباره ضرورت مقابله با چندپارگی اقتصاد جهانی، پایدار‌بودن زنجیره تامین، ضرورت پرورش استعداد‌های مناسب کسب‌وکار و اهمیت چندجانبه گرایی بحث و تبادل نظر کردند. بر اساس این گزارش، تورم، کمبود کالا و تنش‌های فرقه ای، گریبان اقتصاد لبنان را گرفته و دولت نمی‌تواند اصلاحات توصیه شده صندوق بین‌المللی پول را عملی کند، در مقابل عربستان رتبه اول را در شاخص استراتژی دولتی برای هوش‌مصنوعی به دست آورده است. از سوی دیگر چین در مقابله با تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت چین در صنعت تراشه سازی، صادرات فلزات خاکی کمیاب را که در تولید نیمه رسانا‌ها کاربرد دارند، محدود کرده و مدعی شده که غرب به همین واسطه، مسوول ایجاد اخلال در زنجیره تامین جهانی است. اتحادیه اروپا نیز همچنان بحث در مورد بهره برداری از درآمد‌های حاصل از دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده روسیه را بدون حصول نتیجه قطعی ادامه می‌دهد.

در سطح منطقه و در لبنان، توده سرطانی و در حال رشد تورم، افزایش بدهی، کمبود کالا و تنش‌های فرقه ای، گریبان‌گیر اقتصاد این کشور است و فساد گسترده سبب‌شده تا دولت، از انجام اصلاحات توصیه شده توسط دیده بان حقوق‌بشر و صندوق بین‌المللی پول شانه خالی کند. در نقطه مقابل، عربستان با درنوردیدن رقبای قدرتمند و در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز ۲۰۳۰ خود، توانسته رتبه نخست در شاخص استراتژی دولتی برای هوش‌مصنوعی را به‌دست آورد. امارات نیز با سرمایه‌گذاری در پایانه‌های بندری پاکستان و تعهد به انجام سرمایه‌گذاری در بخش انرژی پایدار این کشور، گامی هرچند کوچک در راستای رفع بحران کمبود ارز و کمبود سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور برداشته‌است. امارات همچنین مذاکراتی را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به منظور انعقاد توافق‌نامه تجارت آزاد انجام داده که با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده