تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۱۴۴۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش تمایل حضور شرکت‌های خراسان رضوی در بازار سرمایه/ ۱۰۰ آماده تامین مالی، معرفی شدند

‌می‌متالز - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی با اشاره به این که براساس آمار طی یکسال گذشته شاهد تمایل شرکت‌های استان برای عرضه سهام‌شان در بورس هستیم، گفت: لیست ۱۰۰ شرکتی که از نظر ما آمادگی‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه دارند را آماده و معرفی کردیم.

به گزارش می‌متالز، رضا خواجه نائینی در همایش سرمایه‌گذاری و تامین‌مالی از بازار سرمایه که با حضور استاندار خراسان رضوی، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی، نمایندگان مجلس، مدیران ارکان بازار سرمایه و فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ایده این همایش در ابتدای سال با بحث سه طرح تحول آفرین که استاندار تاکید کردند که در حوزه تامین مالی داشته باشیم، آغاز شد.

مدیرکل امور قتصادی و دارایی استان خراسان رضوی افزود: نخستین تامین مالی را از طریق املاک مازاد دولتی برای تامین پروژه‌های زمین مانده استان آغاز کردیم که تقریبا نهایی شد و خبر آن را هفته گذشته اعلام کردیم.

او تاکید کرد: حدود ۴ تا ۵ سال است که از سمت ادارات دولتی به شرکت‌ها در خواست داشتیم که املاک مازادشان را به منظور تامین مالی پروژه‌هایشان تحویل دهند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی تصریح کرد: با مصوبه سران قوا و پیگیری استاندار ۲۰ همت ملک مازاد برای تامین مالی پروژه در استان شناسایی کردیم که از میزان ۱۰ همت در کمیته مورد تایید قرار گرفته است، اقدامات لازم در استان خراسان رضوی صورت گرفته اکنون منتظر مجوز هیئت مولد سازی هستیم.

خواجه نائینی در خصوص طرح دوم تحول آفرین، گفت: طرح دوم بر استفاده حداکثری از ظرفیت بازار سرمایه تاکید دارد، زیرا ارزش این بازار از ۵۰۰ همت سال ۹۷ به ۹۰۰۰ همت در سال ۱۴۰۱ رسیده که در این بین سهم خراسان رضوی با ۴۰ شرکت ۸۰ همت برآورد شده است.

او افزود: شرکت‌های خراسان به دلایل مختلف در سال‌های اخیر رقبتشان به سبب دلایل همچون شفاف‌سازی به منظور حضور در بازار سهام زیاد نبوده، اما در حال حاضر براساس آمار طی یکسال گذشته شاهد تمایل شرکت‌ها برای عرضه سهامشان در بورس هستیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی تصریح کرد: ۵.۵ درصد تولید کشور مربوط به استان خراسان رضوی است، بنابراین سهم شرکت‌های استان ما در بازار سرمایه نیز باید بین ۵.۵ تا ۶ درصد باشد در حالی که اکنون مطابق آمار ۱.۶ درصد است.

خواجه نائینی بیان کرد: اکنون با همکاری مدیرعامل بورس تهران لیست ۱۰۰ شرکتی که از نظر ما آمادگی‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه دارند را معرفی کردیم.

او افزود: مدیرعامل فرابورس طی جلسه‌ای که با استاندار برگزار شد، اعلام کردند که از ابتدای سال ۳ شرکت (عالیس، خمیر مایه‌ی رضوی و نیان) بالغ بر هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کردند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی گفت: امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی، استانداری و سایر مسوولان مربوط در این حوزه آمادگی داریم تا پیگیری‌های لازم را به منطور افزایش سهم شرکت‌های خراسان در بورس انجام دهیم.

خواجه نائینی بیان کرد: اکنون ۲۰۰ کارگزار در استان داریم، باید اقداماتی صورت گیرد تا ارتباط بیشتری بین ارکان‌های مختلف با بازار سرمایه ایجاد شود.

او افزود: خراسان رضوی به عنوان استانی است که بخش خصوصی در آن نقش حداکثری را ایفا می‌کند، شرکت‌های کوچک و متوسط با سوددهی‌های قابل توجه داریم که تنها نیازمند افزایش شفافیت مالی و تامین استاندارد‌های نهاد‌های مالی در آن‌ها هستیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم ماهی یک شرکت در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران پذیرش بگیریم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده