تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۴۶۹
کد خبر: ۳۱۵۶۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد در گفتگو با «می متالز» بیان کرد:

خارج شدن ۴ شرکت از زیان دهی/ حل اختلافات سنگ آهن مرکزی با تامین اجتماعی/ سنگ آهن مرکزی در چند قدمی بورسی شدن

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد با اشاره به پروژه‌های در دست اجرا بیان کرد: در تلاش هستیم تا شرکت‌ها به سوددهی رسیده و سبد محصولات را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهیم.

به گزارش می‌متالز، دکتر «حجت کاظمی» مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد در گفتگو با «می متالز» با تبریک هفته دولت و یادآوری مجاهدات اسوه‌های علم و تقوا شهید رجایی و شهید باهنر و با اشاره به نمایشگاه «دستاورد‌های دولت سیزدهم»، اظهار کرد: خوشبختانه نمودار‌ها و بروشور‌های موجود، نشان از اقدامات خوب و امیدوارکننده در حوزه وزارتخانه (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است. در حوزه صندوق فولاد نیز خوشبختانه اتفاقات خوبی به ویژه در بحث مدیریت دارایی شرکت‌ها رخ داده است. در بحث سنگ آهن، پروژه ۱ میلیون و ۷۰۰ هزارتنی آهن اسفنجی، توسعه گندله سازی، پروژه جوار معدنی و همچنین پروژه آب و فاضلاب یزد را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در بحث دخانیات نیز با محصولات جدید، پرتفوی سبد فروش را اصلاح می‌کنیم. در زغال سنگ نیز بحث اکتشاف و معادن جدید و همچین افزایش تولید و ارتقای برخی محصولات و پروژه‌های کوچک مقیاس مطرح است.

کاظمی افزود: در معادن اسفندقه در استان کرمان شهرستان ارزوئیه شاهد کلنگ زنی پروژه طرح فروکرومیت پر کربن هستیم که اشتغالزایی حدود ۴۰۰ نفری به همراه دارد. این پروژه حدود ۳۰ سال مغفول مانده بود. معادن اسفندقه معادن مولتی متال (پلی متال) بوده که در این منطقه بحث منگنز، روی، کانی‌های فلزی و به ویژه گارنت را داریم که امیدوار هستیم اتفاقات خوبی را در منطقه شاهد باشیم، زیرا به نوعی پروژه‌های لوکس محسوب شده و در صنعت به این نام معروف هستند.

وی تصریح کرد: همواره جلسات خوبی در بحث سرمایه گذاری و رصد دارایی‌ها و همچنین تلاش برای ارتقای نرخ بازدهی دارایی‌ها داریم. خوشبختانه اتفاقات خوبی رخ داده و شاید بتوان گفت اولین باری است که در چند ماه گذشته، ۴ شرکت عمده مثل زغال سنگ کرمان، اسفندقه، صبا ابنیه از زیان خارج شده و می‌توان کار‌های مربوط به فرابورس آن‌ها را پیگیری کرد.

کاظمی درباره سنگ آهن مرکزی ایران و اعلام حضور آن در بورس، بیان کرد: ما در گذشته اقداماتی را برای ورود این شرکت به بورس انجام داده ایم. در این زمینه اختلافاتی با سازمان تامین اجتماعی وجود داشت که خوشبختانه با دستور وزیر نیز این اختلافات در حال حل و فصل شدن است. امیدوار هستیم این اختلاف هرچه سریع‌تر حل شده و کار‌های ورود به بورس نیز انجام شود.

وی همچنین درباره شرکت دالاهو نیز اظهار کرد: شرکت دالاهو به عنوان یک هلدینگ نهاد مالی است و در حال انجام اقدامات برای ورود بورس آن در دست انجام است. در ماه‌های آتی نیز انشاالله شاهد ورود آن به بازار فرابورس یا بازار بورس خواهیم بود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد پیرو بازدید وزیر کار از معادن زغال سنگ کرمان، تصریح کرد: متاسفانه ما نتوانستیم آن طور که باید از دارایی عظیم خدادادی یعنی زغال سنگ استفاده کنیم. می‌دانید که در خاورمیانه جایگاه اول در بحث ذخایر زغال سنگ را از آن خود کرده ایم. ما بین ۱۲ تا ۱۴ میلیارد تن زغال سنگ در کشور داریم که باید بتوانیم یک صادرکننده خوب در این حوزه باشیم، اما متاسفانه به علت غفلت صورت گرفته به واردکننده تبدیل شده ایم. ما سالانه نیاز به ۳ میلیون تن زغال سنگ داریم که تولید داخل به میزان ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. در واقع بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن زغال سنگ وارد می‌شود. این محصول برای هر تن نیازمند هزینه‌ای ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومانی است در حالی که زغال سنگ داخلی حدود ۴ میلیون تومان است و این اختلاف قیمت به دلیل افزایش قیمت تمام شده منجر به نگرانی شده است. وزیر محترم تاکید داشته اند که شرکت‌های داخلی که حدود ۱۰۰ شرکت هستند نیاز داخلی را تامین و تولید را کیفی کنند بدون شک واردات زغال سنگ پایان خواهد یافت.

وی همچنین در حوزه زیرساخت‌ها و اکتشافات در سنگ آهن مرکزی ایران، اضافه کرد: ما در کشور ۶ الی ۷ معدن مهم در حوزه سنگ آهن داریم. در آینده ما در بحث تامین خوراک فولادسازان با مشکلاتی همراه خواهیم بود. در سنگ آهن مرکزی ایران اقدامات خوبی شکل گرفته است. اقدام اخیر درباره تفاهم نامه‌ای که با سازمان انرژی اتمی داشته ایم در حوزه معادن ناریگان بود و حدود ۲۰۰ میلیون تن سنگ به ذخایر شرکت سنگ آهن اضافه شد و همین اتفاق باعث شد تا شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مورد توجه سهامداران و سازمان تامین اجتماعی، فولاد مبارکه و گل گهر قرار بگیرد و امیدی برای شرکت سنگ آهن مرکزی خواهد بود.

کاظمی بیان کرد: در بحث فولاد باید به این نکته توجه داشت که برای تولید این محصول نیازمند آب و زیرساخت‌های انرژی هستیم که در بحث احداث نیروگاه، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. در حوزه آب نیز پروژه پساب شهر یزد در دستور کار است که اقدامی ارزنده بوده و خوشبختانه در شرکت سنگ آهن مرکزی در تولید، مشکلی از نظر زیرساخت‌ها نداریم. کمبود نقدینگی وجود دارد، اما با تولید آهن اسفنجی و سایر صنایع بالادست قدم برداشته ایم که برای تامین نقدینگی آن اقداماتی انجام شده است.

وی با اشاره به مجمع سنگ آهن مرکزی ایران، اظهار کرد: مجمع خوبی بود و برخی بند‌ها سنواتی هستند که نیازمند بررسی هستند. در مجمع نیز تکالیفی قید شد نیاز به پیگیری است. حسابرس اقدامات خوبی انجام داده، اما نیازمند پیگیری است تا تکالیف در زمان مقرر انجام شود.

کاظمی درباره تکمیل زنجیره بیان کرد: متاسفانه با وجود آن که سنگ آهن مرکزی ایران شرکتی قدیمی است، اما به علت عدم توجه به صنایع بالادستی، تنها تولیدکننده گندله است و در این زمینه سالانه حدود ۴ تا ۵ میلیون تن تولید دارد، اما ارزش افزوده خوبی ایجاد نمی‌کند. ما به دنبال تولید آهن اسفنجی، شمش و میلگرد و ... بوده و به همین دلیل ما به دنبال دستیابی به این استراتژی‌ها هستیم.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده