تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۳۱۶۰۱۹
سرویس خبر : محیط زیست

منابع طبیعی مازندران صدور مجوز فعالیت معدنی را به صفر رسانده است

‌می‌متالز - معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری با اظهار این که از ۲۱۰ فقره مجور فعالیت معدنی صادره شده استان ۷۸ فقره معدن برابر با ۴۰ درصد غیرفعالند، گفت:منابع طبیعی طی سال گذشته تا کنون صدور مجوز فعالیت معدنی را به دلیل حساسیت‌های زیست محیطی به صفر رسانده است.

به گزارش می‌متالز، موسی مقیمی روز پنجشنبه در نشست با اصحاب رسانه مازندران در ساری افزود: طی سال گذشته تا کنون ۶۳فقره درخواست مجوز فعالیت معدنی در استان شده است که فقط با صدور ۲ فعالیت برداشت، البته با حساسیت و سختگیری‌های همه جانبه، موافقت شد.

وی با بیان این که هماهنگی برای فعالیت اصولی واحد‌های معدنی در عرصه‌های طبیعی بین دستگاه‌های متولی مازندران بسیار کم است، توضیح داد: بار‌ها به سازمان صمت استان اعلام شد تا میزان نیاز مصالح ساخت و ساز را دقیق اعلام کند، اما هنوز این برآورد گزارش نشده است.

وی با تاکید بر این که حساسیت و شکنندگی زیست محیطی عرصه‌های طبیعی مازندران بسیار بالا است و به همین دلیل سختگیری‌ها در صدور مجوز فعالیت‌های معدنی طبق دستورالعمل سازمانی چندین برابر شد، تصریح کرد: اهتمام دولت سیزدهم نسبت به حفاظت از امور اراضی طبیعی ملی و دولتی در این خطه دوچندان شده است و منابع طبیعی نیز در همسو با این رویکرد صحیح دولت در حفظ انفال استان، مقابل زیاده خواهان ایستادگی می‌کند.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اظهار این که اکنون یک میلیون و ۲۳۱ هزار هکتار از عرصه‌های ملی و دولتی تحت پوشش این اداره کل است، بیان داشت: ازاین میزان تا کنون با حمایت دولت و همکاری دستگاه‌های متولی برای یک میلیون و ۱۰۹ هزار هکتار از اراضی ملی به نام دولت به تعداد هزار و ۷۹۴ فقره سند مالکیت و کاداستر دریافت شد و ۱۲۵ هزار هکتار از عرصه‌ها هنوز باقی مانده است.

مقیمی به اهمیت مقابله و مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگل و مراتع استان مازندران نیز اشاره کرد و توضیح داد: از سال ۷۵ تاکنون، ۶۷ گونه آفات و بیماری در عرصه‌های طبیعی شناسایی شد و شب پره شمشاد، بلایت، پروانه ابریشم باف ناجور و پروانه تخم انگشتری از جمله آفات جنگل‌ها و مراتع استان است.

وی به اجرای مبارزه مکانیکی، بیولوژیکی و شیمیایی در یکهزارو ۱۰۰هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل گسترش بیماری و آفات، عرصه گونه درخت شمشاد در جنگل‌های هیرکانی به شدت کم شده است.

وی به ایجاد باغ بذر گونه شمشاد در مازندران اشاره کرد و گفت: اکنون فقط ۱۳۰ هکتار از عرصه درختان شمشاد حفظ شد و بقیه شمشاد‌ها از بین رفته است.

وی از ایجاد ذخیره گاه درخت گردوی جنگلی در مازندران خبر داد و گفت: حفظ گونه‌های مختلف درختان جنگلی در شمال مورد اهتمام و تاکید سازمان است و این ماموریت با همکاری همه مردم محقق می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری یکی دیگر از ماموریت‌های مهم را آبخیزداری و توجه تقویت آبخوان‌های عرصه‌های طبیعی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فقط ۱۵ درصد طرح‌های مورد نیاز آبخیزداری در عرصه‌های طبیعی استان انجام شده است.

وی از افزایش قابل توجه اعتبار ملی برای اجرای آبخیزداری منابع طبیعی مازندران در سال جاری خبر داد و گفت: باید با اجرای طرح‌های آبخیزداری و تقویت آبخوان‌ها علاوه بر کنترل سیلاب‌ها، از هدر رفت آب نیز جلوگیری کنیم.

آزاد سازی و بازگشت ۶۸۱ هکتار از اراضی ملی مازندران طی دوسال فعالیت دولت

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: در راستای مقابله با زمین‌خواری، جنگل و مرتع‌خواری طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم با رسیدگی پرونده‌های حفاظت و اجرای احکام قضایی ۶۸۱ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان رفع تصرف و آزادسازی شده است.

سرهنگ مجید ذکریایی با بیان این که به شناسایی اقدامات پیشگیری یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران اشاره کرد و افزود: این امر سبب جلوگیری ۲۸۷مورد ساخت و ساز غیر مجاز طی ۲ سال گذشته شده است.

وی به تماس مردم با سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی مازندران اشاره کرد و ادامه داد:‌۷۵درصد این تماس‌ها در موضوع حریق، قاچاق چوب و تصرف، سبب جلوگیری از خسارت‌ها شده است.

ذکریایی با بیان این که در سال جاری ۴۳فقره از احکام اجرا نشده سال‌های گذشته اجرایی و در نتیجه ۳۲۲هکتار زمین ملی از ید متصرفان خارج شد، ادامه داد: در اجرای تبصره ۵۵ نیز حفاظت از عرصه‌های طبیعی در سالجاری، ۳۷۶فقره پرونده ساخت و ساز و تصرف غیر قانونی عملیاتی و در نتیجه ۸۰ هکتار آزاد شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان این که گشت‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در محل دپو چوب در کارخانه نیز انجام می‌شود، گفت: امسال چندین مرکز خرید و فروش و دپوی چوب به دلیل وجود چوب‌های قاچاق در استان پلمپ شده است.

وی بر لزوم اقدامات پیشگیرانه برای رسیدن اهداف صیانت از عرصه‌های ملی و کشاورزی مازندران تاکید کرد و افزود: اگر امروز هجوم دامداران به مراتع را داریم، تغییر کاربری غیر قانونی زمین کشاورزی در استان بیداد می‌کند به خاطر عدم حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان است، دستور و دغدغه مسوولان ملی در حفاظت و صیانت سمعا و طاعتا، اما امکانات نداریم، نیرو نداریم، ۷۰۰روستا همجوار جنگل‌های استان هستند که اصلا به آنان که حامیان اصلی در حراست از جنگل آنان هستند توجه نشدند، با یک هزار و۲۰۰ نیرو نمی‌توان کار حراست این سطح از جنگل را انجام داد.

وی به قاچاق چوب و مشکلات ناشی از آن در مازندران اشاره کرد و گفت: مجازات اصلا بازدارنده نیست، ارزش زمین در مازندران به متری ۶۰ میلیون تومان هم رسید، وجود بنگاه املاک غیر قانونی که مانند قارچ در استان رشد کردند، عامل تصرف و تغییر کاربری غیر مجاز زمین‌های کشاورزی استان هستند.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه‌های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه‌های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه‌ها را مدیریت می‌کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه‌های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل‌های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آن‌ها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می‌شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مازندران

عناوین برگزیده