تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۳۲۶۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر انجمن قطعه‌سازان:

دو سال ما را از بیمه و مالیات معاف کنید

می متالز - دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران ضمن ارائه گزارشی از وضعیت صنعت قطعه‌سازی در سال گذشته، چهار درخواست از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در زمینه تسریع در پرداخت تسهیلات، وضعیت قیمت‌گذاری‌ها، معافیت از مالیات و بیمه و ایجاد کانال ارزی مطمئن را مطرح کرد.
دو سال ما را از بیمه و مالیات معاف کنید

به گزارش می متالز، امروز (سه‌شنبه) گردهمایی قطعه‌سازان خودرو کشور با موضوع "چشم‌انداز صنعت قطعه‌سازی در سال ۱۳۹۸، فرصت‌ها و چالش‌ها" با حضور اعضای انجمن قطعه‌سازان ایران، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران عامل شرکتهای ایران خودرو و سایپا برگزار شد.

در این نشست، مازیار بیگلو - دبیر انجمن قطعه‌سازان - با بیان اینکه سال گذشته سال سختی برای قطعه‌سازان بود، گفت: قبل از شروع تحریم‌ها نیز شرایط تولید در این بخش دشوار بود. قیمت مواد اولیه این صنعت ۲.۵ برابر شد و با مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت نیز حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد شد.

وی همچنین با اشاره به اعمال تحریم‌های آمریکا از مرداد ماه، اظهار کرد: قطعه‌سازانی که صدها میلیارد تومان برای ساخت خودروهای جدید سرمایه‌گذاری کرده بودند، دچار زیان شدند و سرمایه آنها از دست رفت.

بیگلو با اشاره به سهم شش درصدی صنعت خودروسازی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ۵۵۰ هزار شغل در این بخش، تصریح کرد: صنعت خودروسازی در رأس تحریم‌ها بود. اما بعضی از فعالان این بخش برای مقابله با تحریم‌ها به اندازه نیاز دو سال خود مواد اولیه تهیه و به کشور منتقل کردند که بعدها تغییر بخشنامه‌ها و مشکلاتی که در ترخیص این محصولات ایجاد شد در نهایت منجر به کاهش ۷۰ درصدی تولید شد و ۱۴۰ هزار نفر نیز بیکار شدند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین مصوبه پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومانی به این صنعت را از جمله اتفاقات خوب سال گذشته عنوان کرد و گفت: ۴,۰۰۰ میلیارد تومان از این مصوبه پرداخت شده که باید این پول با سود به دولت بازگردانده شود.

به گفته وی تغییر روند قیمت‌گذاری ها و خروج شورای رقابت در کنار این مصوبه باعث شد در مدت چهار هفته میزان تولید ۱۰۰ درصد افزایش یابد و در مقایسه با پاییز رشد سه برابری داشته باشد.

بیگلو در ادامه با اشاره به افزایش تولید در اواخر سال گذشته، تصریح کرد: برای ادامه روند افزایش تولید چهار درخواست از وزارت صمت داریم. اولین درخواست این است که وزارتخانه به پرداخت ۷,۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده از مصوبه ۱۱ هزار میلیارد تومانی اقدام کند.

وی افزود: قرار بود این مبلغ به یورو پرداخت شود که تاکنون اقدامی نشده است؛ بنابراین اگر بانک مرکزی امکان پرداخت این تسهیلات تا پایان فروردین امسال را ندارد، به شکل ریالی و خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت کند، تا مشمول زمان نشود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین درخواست دیگر این انجمن را اصلاح قیمت قطعات عنوان کرد و گفت: در قیمت گذاری قطعات ارز هشت هزار و ۵۰۰ تومانی مبنا قرار می‌گیرد، اما قطعه‌سازان ارز را با قیمتی بیش از ۱۲ هزار تومان از سامانه نیما تهیه می‌کنند و این وضعیت در ارتباط با فولاد، مس، آلومینیوم و غیره نیز وجود دارد.

وی تأمین کانال ارزی مطمئن غیربانکی و استفاده از ظرفیت صرافی‌ها برای قطعه‌سازان به منظور واردات مواد اولیه و همچنین معافیت از پرداخت بیمه و مالیات حداقل برای دو سال را برای پشت سر گذاشتن این شرایط، به عنوان دیگر خواسته‌های قطعه سازان برشمرد.

بیگلو ادامه داد: وزارت دارایی می‌خواهد بر مبنای سنوات گذشته از فعالان این صنعت مالیات بگیرد و این در حالی است که تمام قطعه سازان در سال گذشته زیان ده بودند. درخواست ما این است که برای رونق تولید دو سال از پرداخت مالیات و بیمه معاف شویم.

عناوین برگزیده