تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۲۸۰۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ممنوعیت صادرات فناوری پردازش عناصر خاکی کمیاب چین

‌می‌متالز - چین، بزرگترین پردازشگر عناصر خاکی کمیاب در جهان، صادرات فناوری استخراج و جداسازی این مواد حیاتی را ممنوع کرد که آخرین گام این کشور برای محافظت از سلطه خود بر چندین فلز استراتژیک است.

به گزارش می‌متالز، عناصر خاکی کمیاب گروهی از ۱۷ فلز هستند که برای ساخت آهن‌ربا استفاده می‌شوند که قدرت را به حرکت برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی، توربین‌های بادی و لوازم الکترونیکی تبدیل می‌کنند. در حالی که کشور‌های غربی در تلاش هستند تا عملیات پردازش عناصر خاکی کمیاب خود را راه اندازی کنند، انتظار می‌رود این ممنوعیت بیشترین تأثیر را در بازار به اصطلاح "عناصر خاکی کمیاب سنگین" داشته باشد که در موتور‌های وسایل نقلیه الکتریکی، تجهیزات پزشکی و تسلیحات جنگی استفاده می‌شود، جایی که چین انحصار تاثیر گذاری در مورد پالایش آن دارد.

چین در سال جاری میلادی در نبردی فزاینده با غرب بر سر کنترل مواد معدنی حیاتی، قوانین صادرات چندین فلز را تشدید کرده است. در ماه آگوست مجوز‌های صادراتی برای مواد تولید تراشه گالیوم و ژرمانیوم را معرفی کرد و به دنبال آن الزامات مشابهی برای چندین نوع گرافیت از اول دسامبر اعمال شد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده