تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۳۰۵۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معضلات محیط زیستی کارخانه گچ خاوند با اتمام فعالیتش به پایان می‌رسد

‌می‌متالز - فعالیت کارخانه گچ خاوند که با بهره‌برداری از معدن گچ روستای گاوکشک سبب ایجاد خطر و آسیب‌های محیط زیستی شده بود تا پایان اسفندماه جاری به پایان می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، اردشیر الله‌وردی، عضو شورای روستای گاوکشک در خصوص معدن گچ این روستا گفت: معدن گچ در عمق ۲.۵ کیلومتری قرارگاه حیات وحش روستای گاوکشک شهرستان کوهچنار قرار گرفته است.

وی افزود: بهره‌برداری از این معدن که از پناهگاه‌های محیط زیست و زیست‌کره است ممنوع اعلام شده و اداره محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس نیز بهره‌برداری از این معدن را به دلیل وجود خشکسالی ممنوع اعلام کرده، اما هنوز از آنجا بهره‌برداری می‌شود.

آسیب به گونه‌های گیاهی، جانوری و آب شرب منطقه

او به آسیب‌های وارد شده به محیط زیست منطقه پس از بهره‌برداری اشاره کرد و توضیح داد: بهره‌برداری از این معدن به گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منطقه از جمله نوعی سوسک، قارچ زغالی و درختانی که با گرد گچ فعالیت طبیعی‌شان مختل شده و به موارد دیگر نیز آسیب رسانده است.

وی افزود: به دلیل اینکه معدن در آبریز بالادست قرار گرفته بهره‌برداری از آن باعث میشود گچ وارد آب‌های فصلی شود و آب آشامیدنی را با مشکل مواجه کند.

او با بیان اینکه با وجود این معضلات و ممنوعیت ها، کارخانه گچ مشغول به فعالیت و بهره‌برداری است، گفت: علی‌رغم این مشکلات کارخانه گچ در دل رودخانه خشک واقع شده و همین موضوع باعث می‌شود که گرد گچ با آب فصلی مخلوط شود و به آب اشامیدنی منطقه و آبریز‌های دیگر آسیب بزند.

پیگیری برای جلوگیری از فعالیت کارخانه گچ

این عضو شورای منطقه گاوکشک در خصوص پیگیری برای جلوگیری از این فعالیت گفت: ما این موضوع را در مدت زمان زیادی پیگیری کرده‌ایم، ابتدا در سال ۹۴ به مدت ۳ سال این کارخانه تعطیل شد، اما دوباره شروع به کار کرد و دوباره معضلات گریبان گیر منطقه شد.

وی اضافه کرد: در نهایت به تازگی با همکاری و پیگیری استاندار فارس موفق شدیم مانع فعالیت این کارخانه و آسیب‌های بیشتر آن به منطقه بشویم و قرار است تا پایان اسفند جاری این کارخانه دیگر فعالیتی نداشته باشد و امیدواریم این تعطیلی همیشگی باشد و شاهد راه اندازی مجدد آن در آینده نباشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده