تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۳۷۹۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره بورس تهران اعلام کرد:

بازار سرمایه، محلی برای رونق تولید و اشتغال‌زایی است/ بورس، اصلی‌ترین بازار برای تامین مالی شرکت‌ها

‌می‌متالز - محمد ثریانژاد، عضو هیات مدیره بورس تهران با اعلام این که بازار سرمایه می‌تواند محلی برای رونق تولید و اشتغال‌زایی باشد، اعلام کرد: در طراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان ابزار‌های معاملاتی انعطاف زیادی به کار برده شده تا در این بازار شاهد وجود صندوقی مناسب برای طیف‌های مختلف سرمایه‌گذاری باشیم.

به گزارش می‌متالز، «محمد ثریانژاد» در رابطه با نقش ورود ابزار‌های معاملاتی جدید مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جذب سرمایه‌های خرد و راه‌های تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران به گفتگو پرداخت که مشروح آن را می‌خوانید:

نقش بازار سرمایه در تامین مالی واحد‌های تولیدی چیست؟

بازار سرمایه از نقش بسزایی در به‌کارگیری پس‌انداز‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های پربازده با هدف توسعه شرکت‌ها و صنایع برخوردار است. توجه به تامین مالی و سرمایه مورد نیاز شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی جهت رونق تولید بسیار ضروری است، چراکه عواملی نظیر توسعه صادرات، نفوذ در بازار رقبا، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، توانمندسازی نیروی انسانی کارآمد، بهره‌وری بالا، استفاده از تکنولوژی و ماشین‌آلات مناسب و استفاده از ظرفیت‌های تولیدی با برخورداری از سرمایه مورد نیاز و مدیریت صحیح منابع امکان‌پذیر خواهد بود. در این بین با استفاده صحیح از ابزار‌های نوین مالی، مدیریت صحیح منابع مالی و هدایت آنها به سمت فعالیت‌های تولیدی پربازده می‌توان به رشد تولید و مهار تورم دست یافت و این مهم از طریق بازار سرمایه به عنوان اصلی‌ترین بازار برای تامین مالی شرکت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

ورود ابزار‌های معاملاتی جدید مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه تاثیری در جذب سرمایه‌های خرد دارد؟

راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وجود دارد که سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها یکی از مطمئن‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها در این زمینه است. اداره صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط افراد خبره‌ای انجام می‌شود که سال‌ها تجربه حضور در بازار را داشته‌اند و از ابزار‌های مختلف تحلیل نظیر تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و روانشناسی بازار بهره می‌گیرند.

در طراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان ابزار‌های معاملاتی انعطاف زیادی به کار گرفته شده تا برای همه طیف‌های سرمایه‌گذار از ریسک‌پذیر گرفته تا ریسک‌گریز، سرمایه خرد تا کلان و ... صندوق مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد. یکی از مهم‌ترین اهداف به کارگیری ابزار‌های مالی در بورس، کاهش ریسک ناشی از نوسانات است.

در این راستا کارشناسان بر این باورند که با شناخت ابزار‌های مختلف مالی از جمله انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان همه افراد جامعه را که تمایل به سرمایه‌گذاری با هر درجه از میزان ریسک‌پذیری دارند؛ به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازار سرمایه تشویق کرد.

به نظر شما از چه راه‌هایی می‌توان زمینه تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران را فراهم کرد؟

به طور کلی قبل از هرگونه فرهنگسازی باید تمامی سیاست‌گذاران اقتصادی بر این باور باشند که بازار سرمایه در همه اقتصاد‌های پیشرفته دنیا از نقش بسیار مهم و کلیدی برخوردار است. زمانی که این باور در ذهن آنان به شکل جدی و قوی مستحکم شود، برای استفاده از ظرفیت‌ها و کارکرد‌های مختلف بازار سرمایه برنامه‌ریزی لازم صورت می‌گیرد و سیاست‌های اقتصادی همسو با تقویت بازار سرمایه تدوین می‌شود. این موضوع باعث افزایش اعتماد در آحاد جامعه و مقدمه‌ای بسیار مهم در امر فرهنگسازی خواهد بود.

فرهنگسازی در حوزه بازار سرمایه نیازمند مقدمات بیان شده است، فارغ از موضوع گفته شده افزایش دانش مالی سرمایه‌گذاران از جمله عواملی است که می‌تواند در افزایش فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کمک‌کننده باشد. همچنین، مسایلی مانند تولید محتوای آموزشی مختلف از جمله ویدیویی، صوتی و بولتن‌های مرتبط به توصیه فرهنگی بازار سرمایه می‌تواند کمکی در راستای افزایش فرهنگ سرمایه‌گذاری باشد.

معرفی ابزار‌های نوین سرمایه‌گذاری و عمق بخشیدن به آنها نیز از جمله عوامل تأثیرگذار در فرهنگ سرمایه‌گذاری است، از این رو توصیه می‌شود تا ارکان بازار سرمایه تمام همت خود را در راستای توسعه این ابزار‌ها به کار بگیرند.

بازار سرمایه تا چه میزان می‌تواند تاثیرگذار در تحقق پارامتر‌هایی مانند اشتغال‌زایی، تولید و مهار تورم باشد؟

تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های مختلف به عنوان یکی از کارکرد‌های اصلی بازار سرمایه تلقی می‌شود، این تامین مالی برای شرکت‌ها از ۲ طریق انتشار اوراق (استقراض) و عرضه اولیه سهام (IPO) سهام شرکت‌ها انجام می‌شود که بازار سرمایه بستری مناسب را برای این کار فراهم می‌کند. طبیعی است که این تامین مالی می‌تواند به رشد صنایع مختلف، افزایش سطح تولید و افزایش اشتغال کمک کند.

همچنین، باید در نظر داشت که رشد تولید باعث بالا رفتن تولید ناخالص داخلی می‌شود که این رشد GDP باعث می‌شود تا بخش کمتری از رشد نقدینگی به سمت تقاضا‌های سفته بازانه و عمدتاً بازار کالایی و فیزیکی و نهایتاً ایجاد تورم حرکت کند.

به طور کلی هدایت جریان نقدینگی و به صورت مشخص نقدینگی سرگردان و مخرب به سمت بازار سرمایه می‌تواند محملی برای رونق تولید و اشتغال‌زایی باشد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده