تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۳۷۹۷۵
سرویس خبر : انرژی

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود

‌می‌متالز - ائتلاف اوپک پلاس ظرفیت تولید مازادی حدود ۵ میلیون بشکه در روز دارد که می‌تواند در صورت مختل شدن عرضه نفت و احتمال ۱۰۰ دلاری شدن نفت، به تدریج آن را وارد بازار کند.

به گزارش می‌متالز، صحبت از ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت در این هفته به دنبال پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی و احتمال گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه افزایش یافته است.

تحلیلگران عقیده دارند اگر جریان نفت از تنگه هرمز که حدود ۲۱ میلیون بشکه در روز نفت را از صادرکنندگان بزرگ خاورمیانه به بازار‌های جهانی می‌رساند، مختل شود، قیمت نفت می‌تواند به ۱۰۰ دلار یا حتی ۱۳۰ دلار در هر بشکه برسد. صادرات نفت از تنگه هرمز یک پنجم مصرف روزانه دنیا را تشکیل می‌دهد.

از طرف دیگر، تحلیلگران و تاجران می‌دانند ائتلاف اوپک پلاس که از تعادل بازار نفت حمایت می‌کند ظرفیت تولید مازادی حدود ۵ میلیون بشکه در روز دارد که می‌تواند در صورت مختل شدن عرضه نفت و احتمال ۱۰۰ دلاری شدن نفت، به تدریج آن را وارد بازار کند.

ائتلاف اوپک پلاس می‌تواند با بازگرداندن ۲ میلیون بشکه در روز کاهش تولیدی که در حال حاضر از بازار خارج کرده، قیمت نفت را تحت تاثیر قرار دهد. البته اگر تنگه هرمز به روی حمل و نقل نفتکش‌ها بسته شود صادرات تولید کنندگان خاورمیانه از جمله ایران هم مختل خواهد شد.

با کند شدن رشد عرضه نفت آمریکا، ائتلاف اوپک پلاس دوباره تسلط خود بر بازار نفت را به دست آورده و می‌تواند بیش از گذشته عرضه و قیمت نفت را در صورت تمایل کنترل کند.

بازار در حال حاضر تخمین می‌زند در صورت افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، قیمت نفت بین ۵ تا ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد و اگر تنش‌ها آرام شود قیمت به سرعت پایین بیاید. اما با توجه به افزایش تقاضا در فصل تابستان، بازار در سه ماهه سوم سال جاری میلادی با کمبود نفت مواجه خواهد شد. انتظار می‌رود حتی در صورت عدم افزایش درگیری بین ایران و رژیم صهیونیستی هم قیمت نفت در تابستان بالاتر از ۹۰ دلار در هر بشکه باشد.
اول هنسن، سرپرست استراتژی کالا در بانک ساکسو گفت خطر مختل شدن عرضه محدود است، اما در بدترین شرایط هم آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا یا افزایش تولید تولید‌کنندگان اوپک می‌تواند کمک کننده باشد.

ائتلاف اوپک پلاس در اوایل ژوئن اجلاسی برای تصمیم گیری در مورد طرح کاهش تولید برگزار خواهد کرد.

وارن پاترسون، سرپرست استراتژی کالا در آی ان جی طی یادداشتی نوشت ۵ میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید اوپک که بیشتر از سوی عربستان، امارات، عراق و کویت خواهد بود می‌تواند مختل شدن عرضه نفت خاورمیانه را در صورت بسته نشدن تنگه هرمز جبران کند. فقط بسته شدن این تنگه است که مانع وارد شدن نفت تولید کنندگان این گروه به بازار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده