تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۴۳
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۳۹۸۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عربستان سعودی در صدد تامین لیتیوم برای جاه‌طلبی در حوزه خودرو‌های برقی است

‌می‌متالز - یک وزیر ارشد در مصاحبه‌ای گفت که عربستان سعودی متعهد به تأمین لیتیوم از خارج از کشور است، زیرا به دنبال تولید باتری‌های برقی الکتریکی و سرمایه‌گذاری در بخش خودرو‌های الکتریکی است و اشاره کرد که تلاش‌ها برای تأمین منابع داخلی در مراحل اولیه است.

به گزارش می‌متالز به نقل از mining.com، عربستان سعودی که ده‌ها سال است اقتصادی متکی به نفت داشته است، میلیارد‌ها دلار هزینه کرده تا خود را به قطبی برای تولید خودرو‌های الکتریکی تبدیل کند که بخشی از تلاش‌های شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد بالفعل برای تنوع بخشیدن به تولیدات اقتصادی این کشور است.

بندر الخرایف، وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان روز یکشنبه در مصاحبه با رویترز گفت: لیتیوم یک ماده معدنی بسیار مهم است که اتفاقاً بخش بسیار مهمی از زنجیره تأمین، به ویژه برای باتری‌ها است.

وی در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض گفت: من تصور نمی‌کنم که بتوانیم بدون این فلز زندگی کنیم. عربستان سعودی با همکاری آرامکو شروع به اکتشاف و استخراج لیتیوم از آب دریا و تخلیه شور از میادین نفتی این پادشاهی کرده است، اما هنوز نمی‌دانیم که آیا این طرح‌ها موفقیت‌آمیز خواهند بود یا خیر.

الخورایف افزود: نشانه‌هایی وجود دارد که دلگرم کننده است، اما ما باید کار‌های بیشتری انجام دهیم. برای اینکه هر اقدامی از نظر اقتصادی امکان‌پذیر باشد، باید به دو چیز توجه کنیم: اندازه سپرده‌ها و تمرکز آن‌ها. ما شواهد کافی نداریم که بگوییم اندازه ذخایر و تمرکز مناسبی داریم.

سال گذشته، صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) و شرکت معدنی شاخص آن، شرکت معدنی Maaden، سرمایه‌گذاری مشترکی به نام Manara Minerals برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های معدنی خارج از کشور تشکیل دادند.

الخرایف در پاسخ به سوالی در مورد سرمایه‌گذاری بین‌المللی لیتیوم گفت: من کاملاً مطمئن هستم که نیاز‌های منابع طبیعی عربستان سعودی به هر طریقی برآورده خواهد شد. چه از طریق محصولاتی که در کشور داریم و چه از طریق واردات، چه سرمایه‌گذاری مانارا یا سایر شرکا.

رودریگو اورکیزا، رئیس امور بین‌الملل این وزارتخانه، هفته گذشته گفت سفارت عربستان سعودی در سانتیاگو برای میزبانی از هیاتی از این کشور خاورمیانه در اواخر سال جاری برای گفتگو درباره سرمایه‌گذاری‌های بالقوه در بخش معدن شیلی به وزارت معدن شیلی مراجعه کرد.

آرورا ویلیامز، وزیر معادن شیلی، روز پنجشنبه از بیان دقیق‌تر اینکه کدام فلزات می‌تواند مورد علاقه عربستان سعودی باشد، خودداری کرد.

الخورایف گفت که از هیچ بحثی با شیلی در مورد مجوز‌های لیتیوم این کشور آگاه نیست.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده